Jump to content

Noen tanker om bruk av en Honda EU20i generator i båt?

dennrick

Recommended Posts

Jeg er ikke motorkyndig nok til å uttale meg bastant, men skulle tro at om man var nøye med å skru av bensintilførsel etter drift, vil fordamping fra forgasser være minimal? Luftbehovet ved forbrenning går vel motsatt vei slik at eventuell avgass ved drift dras via forbrenningsluft og ut i eksosen?

Må tillegge at jeg overhode ikke har kompetanse på dette feltet, mine funderinger er kun basert på iver etter å finne løsninger på problemer.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ja, hva skal være problemet med å ventilere før oppstart av aggregatmotor eller båtens dieselmotor? Man bør jo ha rutiner ut ifra hvilke innstalasjoner man har ombord, kan ikke se hvorfor man skal se bort fra det om man monterer et aggregat.

Når jeg tar med aggregatet i bilen, for å ha det med meg på hytta, lukter det svakt bensin i bilen hvis aggregatet står oppbevart uten at jeg kjører og har på ventilasjon. Skulle denne lille bensinlukten tilsi at det var farlig bensindamp (ikke missforstå, jeg vet hva bensindamp kan forårsake og har stoooor respekt for denne), ville antagelig avisene stadig ha artikler om eksplosjoner i biler. Det kjører biler rundt med aggregater, motorsager, bensindrevne bormaskiner, m.m. over det ganske land.

Det er viktig å forholde seg til hvilke mengder gass som kan være utslagsgivende. Fri bensin skvulpende rundt, avgir store mengder farlig, lettantennelig gass. Litt gass/damplukt fra et aggregat som kun avsondres gjennom et luftfilter vil neppe utgjøre særlig fare.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Disse bilene som kjører rundt med bensindrevne ting i lasterommet har ikke plassert releer, brytere, batterier koblinger og alt annet som kan skape gnist i lasterommet, da. På en dieselmotor er vel det plassert ut i fra en tro om begrenset farlig damp, og med komponenter for situasjonen. Om man visste at det også skulle stå bensin i motorrommet ville man kanskje valgt andre løsninger og komponenter i båtens motorrom i utgangspunktet.

Det er en mengde releer og sikringer i kupeen i min bil,den er i likhet med en mengde andre vare og stasjonsvogner helt åpen mellom varerom og kupe, hvor en mengde elektroniske duppeditter befinner seg. Nå røyker jeg ikke, men det er vel en god del som gjør det også. Meningen er ikke å nødvendigvis bagatellisere faremomenter, men jeg ser ingen grunn til å overdrive de heller.

Har man separert bensintanken og aggregatet, har man også fjernet den støste faren for bensindamp. Vil man bruke både belte og bukseseler, skrur man av bensintilførselen og kjører aggregatet til siste bensindråpe er brukt opp, da burde man være ekstra trygg.

Hadde bensindamp fra ørsmå kilder vært så farlig som skissert her, tror jeg vi hadde hatt utrolig mange ulykker både i bil og båt. Det har vi ikke.

Jeg må gå ut av badet når kona mi bruker hårlakk, det blir for sterk lukt for meg. Hun bruker denne i skjønn forening med hårføner og gjerne mens vaskemaskin eller tørktrommel går. Setter du en fyrstikk foran dysa, får du en flammekaster, fortynnet i luft er det ingen fare. Kun for å illustrere forskjell på konsentrert gass og luftfortynnet gass.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...