Torsen67 Startet 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2015 Det originale sorte plasthuset er jo bare noe herk og i sprø plast. Men denne er jo tilpasset varmeveksler og ser ikke helt hvordan jeg skal få en ekstern tilkoblet der. Tanken var å flytte hele sjøvannsfilteret over til veggen mellom motorrom og cocpit, og koble dette til med slanger. Noen som har gjort noe lignende før? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Min forrige båt hadde VP AQ151a. Sjøvannsfilteret satt på trykksiden (etter impeller). Silen i huset ble stadig deformert pga varme fra varmeveksler som sto inntil huset. Monterte derfor et ekstra sjøvannsfilter før impeller (sugesiden). fungerte meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Monterte forøvrig det nye sjøvannsfilteret på veggen forut for motor som du antyder. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Ja er ett dårlig patent det der på aq 145. Tror den er for nærme motor, slik at plasten blir sprø over tid av alder og varme. Det går vel kobberrør både inn og ut til filteret husker jeg riktig? Mange år siden jeg skrudde på disse nå. Du kan kappe der å sette på ett eksternt filter bed å skjøte med slanger. Husker ikke hvor mye disse filtrene koster, men er dyre saker erindrer jeg. Brukte har jo samme problem som ditt så. Helt vanlig at de sprekker etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Kjent problem dette, volvo fortsatte med samme løsningen på nyere motorer også, men har siden skiftet ut til en mer solid patent også i plast med glasslokk for lettere inspeksjon. Du får kjøpt universale som du kan montere hvor du vil i båten (over vannlinjen) blant annet på maritim https://www.maritim.no/sjovannsfilter-1-#.VLKJjca72jI Veldig lett jobb så lenge en husker å stenge sjøvannsinntaket først. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Ja, filteret er etter impeller. Men å hente vannet fra røret etter impeller er ikke noe problem. Verre er å få det inn i varmeveksler. Her passer nemlig originalt filter direkte på. Blir ikke lett å få en slange til å passe her. Det jeg ikke skjønner på aq145 er at det er egen trykkbeholder for kjølevann og egen beholder for varmeveksler. På aq151 så ser dette ut til å være en og samme beholder. Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 29.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2021 Gammel tråd, men hvordan gikk dette? evt. andre med erfaringer med å skifte ut org. sjøvannsfilter? mitt har sprekt i gjengene i stussen til kobberrøret, og beste løsningen hadde vært å fått vekk hele det originale med et eksternt uoriginalt.. Jeg har aq151... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.