Lyst på båt Startet 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Januar.2015 Hei. Har båt med 2 stk. slike gamle bensin travere. Obsertverte i høst at det var olje i dørken i motor rommet. Har samtidig hatt problemer med å få sjøvannspumpene til holde tett. Når jeg tenker etter har jeg sett oljefilm etter oppstart på sjøren også. Har trodd dette har vært uforbrent bensin i forbindelse med kaldstart. Etter å ha demontert varmevekslere, manifolder og register oppdaget jeg idag at det var lekkasje av endel olje ut av oljekjøleren på sb motor. Da demrer det for meg og her er synderen for mye problemer. Disse oljekjølerne er "dønn" tette på saltvanns siden og dermed bygger det seg trykk i kjølesystemet og lekkasjen er et faktum. Itillegg er det tæret igjennom på sb side som sagt. Har overhalingsett til pumpene med nye foringer og aksler. Så til spørsmålet : Kan motorene greie seg uten oljekjølere?. Da vil resten falle på plass av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 De oljekjølerne er svindyre og ikke det letteste å få tak i brukt, da de fleste har lidd samme skjebne som dine. Lurer på om ikke B20 og B30 AQ 120-140 og AQ165-170 har samme kjøler. For å gå rundt grøten, oljekjøler er kun noe som tilhører de mariniserte motorene, du finner de ikke i de standard bilmotorene. Kjører du kun på lave turtall går det helt sikkert greit. Kjører du hardt lenge, har de jo en funksjon. Spørsmålet er kanskje om du kunne satt på oljekjølere for ettermontering og bygd om slik at dette passer. Vil antakelig bli en mye rimeligere løsning enn å kjøpe to nye fra VP. Ikke svar på spørsmål, men noen hint og løse ideer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.