Christensen Startet 11.Januar.2015 Del på Facebook Startet 11.Januar.2015 Har tidligere vært inne på tanken om å bytte ut den aldrende og inkontinente 50 motoren i Skarpnesen og har nå fått tilbud om en D3 190 med gir til en forholdsvis fornuftig pris. Hva vil jeg oppnå av fordeler og evt ulemper? Bytter ut tung jernklump på ca 750 kg til nyere greier på litt i underkant av 300 kg. Hva vil dette medføre av endringer av sjøegenskaper og stabilitet, vil jeg kanskje måtte putte inn noe ballast? D3`ern har jo et vesentlig høyere toppturtall og topper på ca 4000 mot 2800 på den som står i båten nå, vil den oppleves som mere "masete" i gangen eller er de nyere motorene generelt mer støy og vibrasjonssvake enn de eldre? Pr i dag så er det et veldig behagelig støynivå om bord og håper fortsatt at det skal kunne prates vanlig i båten i grei fart! Jeg vil jo få en del plass til å eventuellt kunne støyisolere ytterligere også! Noen som har erfaring med D3 190? er det ting som bør passes ekstra godt på i forbindelse med kjøp? Tenker da på svakheter og eventuelle kampanjer på motoren. Håper på litt hjelp og tips her. Ronny Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
taunus Svart 11.Januar.2015 Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Hvor mye fart har du med den gamle motoren. Har hørt at man kan få oppimot 20 knop med D3. Men at skroget ikke egner seg over 16 knop. Jeg har en skarpnes 30 selv med 105 hk, og den gjør 12,5 -13,5 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Hei Taunus! Jeg topper i dag på 15 knop blank, sitter en flaps bakpå, mulig den er original. Forrige eier mente 50 motoren var på ca 135 hk. Merker at farta fra 11 knop og oppover kommer ganske lett. Er ikke så viktig med toppfarta, men jeg ønsker å kunne ligge i marsjfart på rundt 15-16 knop. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Noen som har erfaring med D3 med tanke på støy og vibrasjon? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Draco24styling Svart 11.Januar.2015 Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Er det noe feil på motoren du har nå som får deg til å vurdere bytte? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Christensen Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Motoren er veldig gammel, mye eldre enn båten, produsert mellom 65 og 69, den er stor og tung, både på godt og vondt, service og vedlikehold er svært tidkrevende da det er svært lite plass rundt motoren. 50 motoren er akkurat like stor som en TAMD 60 motor. i utgangspunktet for stor for båten, da med tanke på fysisk størrelse og ikke på effekten. Ønsker også å få litt høyere fart på skuta, jeg får i dag 15 knop på flat hendel, men jeg har ikke samvittighet eller lyst til å plage en snart 50 år gammel motor mer enn nødvendig. Gearet (MS3) banker også fælt ved innkobling og jeg ønsker derfor å bytte det også, veit at jeg kunne overhalt gearet, men noen av shimse-delene er utgått av sortimentet og må i såfall lages. Så målet med remotoriseringen er å få marsjfart på 15-16 knop, om toppfarten drar seg mot 20 og gjør båten ustabil er egentlig uvesentlig da full fart svært sjelden vil bli benyttet. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
HansH Svart 11.Januar.2015 Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Hei Christensen, Høres veldig fornuftig ut. Min erfaring likner litt. Fikk satt inn en D6-310 i en Tresfjord 31 Nova omkring 08-09. Erstattet en BMW 165 hk fra 1985. VP D-motorer er en helt annen verden.Et par velmente momenter: Ikke bekymre deg for støy. Med en så mye mindre, men ny og moderne motor, har jeg vanskelig for å tro at det vil øke. Når du likevel må ta ut den gamle motoren er det jo uansett enkelt å lydisolere hele motorrommet på nytt. Men vær oppmerksom på følgende: Du vil jo mest sannsynlig oppleve mer fart og dreiemoment og trolig mye lavere forbruk. Men dette skroget er jo ikke egnet for høy fart. På Novaen begynte jeg å ri på kjølen fra omkring 16-18 knop (halvplaner med ganske mye kjøl) selv om toppfarten var ca 23. Skarpnesen er jo enda mindre fartsskrog enn Novaen. Du bør derfor ha realistiske forestillinger om nytt fartspotensial, tror kanskje du rir allerede på 15-16?. Trolig er det skroget og ikke motoren som begrenser mest. Gleden er uansett meget stor ved å ha ny og moderne og temmelig problemfri motor. Tviler på at du trenger blylodd for å opprettholde stabilitet i et slikt skrog. Finnes vel Skarpneser utstyrt med vesentlig mindre (lettere) motorer enn din. Lykke til med valgets kval. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Hei igjen og takk for at du delte din erfaring HansH. Merker ingen ustabilitet i båten ved 15 knop, snarere tvert imot. Den ligger fint i vannet og hekken har begynt å klatre opp av det bunnløse hullet den lager ved ca 10 knop! Motorommet er pr i dag godt isolert, veldig lite støy, men jeg merker jo at med lukene åpne så er det mye bråk, så motorrommet er nok godt isolert. Men med en så mye mindre motor så burde det jo være plass til litt ekstra isolasjon om det skulle være nødvendig. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
HansH Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Hei igjen Christensen. Høres jo lovende ut med fortsatt god stabilitet ved 15 knuter. Tror likevel du skal være forberedt på at du opplever ustabilitet nokså raskt hvis du kommer særlig over den hastigheten, særlig i litt sjø.På den annen side er jo 15-16 knop egentlig mer enn fort nok som marsjfart i de fleste sammenhenger. Gleden ved en så enkel og moderne motor som en D3 vil uansett være enorm. Meget enkel å vedlikeholde på alle punkt og robust og driftssikker. Med min D6 i Novaen hadde jeg aldri et feilslag. Et velment råd er samtidig med et eventuelt motorbytte å sjekke og, om nødvendig, oppgradere det elektriske anlegget. De tre viktigste faktorene for en hyggelig båtferie er som kjent motor, elektrisk anlegg og toalettet. (av og til i motsatt rekkefølge). Det å kaste ut en 5-6 personer (450 kg) fra kjelleren kommer jo til å gjøre underverker med båten. Merk også at disse moderne D-motorene har et voldsomt dreiemoment som kommer umiddelbart. Jeg oppdaget til min store forbauselse at jeg med Novaen kunne dra folk opp på vannski på et blunk. Mye lettere enn de fleste småbåter med stor påhenger. Ellers er jo girskift for nærmest silkemykt å regne sammenliknet med eldre systemer. NB: Jeg er ikke VP-forhandler Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 http://www.chipexpress.com/products/2446/ Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 http://www.chipexpress.com/products/2446/ Tror det holder helt fint med 190 hk, tror ikke en såpass liten motor har godt av så mye juling i en tung halvplaner! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Kongkaos Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Jeg har en vp fra 2005 på 200 hk i min Elwaro 30.. forbruket er svært lavt. Den går maks i 16,5 knop men da girer den endel på kjølen. marsjer fint og behagelig i 13 knop.. lavt støynivå. . meget fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Når du bruker så mye penger på en ny motor se hadde jeg ikke vært villig til å ta risokoen på å chip trimme en motor med tanke på garantien. Men støtter deg i å sette inn ny motor, gir deg en mye bedre magefølelse og driftsikkerhet. Byttet selv ut en VÅ TAMD 40B med en Yanmar LH4-STP in min båt og er kjempe fornøyd :-) Vær obs på mange fallgruver med ny motor vs gammel motor, vinkler på girkasser, lengder, størrelse på eksos, dropp osv. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Chipping har ingenting for seg her. 190 hk er nok i massevis. Båten vil begynne og geare/ri på kjølen lenge før du har spaken i bånn. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 (redigert) Chipping har ingenting for seg her. 190 hk er nok i massevis. Båten vil begynne og geare/ri på kjølen lenge før du har spaken i bånn.Tipper også at det er plenty med 190 hk. Nå er det en brukt motor som skal inn, så garantier er vel ikke noe tema, men mange som chipper får jo problemer med forbrenningstemperatur og kjøling.Båten fikk forøvrig en liten oppgradering for 2 år siden, så jeg finner det derfor forsvarlig å bruke litt penger på oppgradering av drivlinja. https://baatplassen.no/i/topic/94376-skarpnes-30-sliten-innredning-oppgradering-paa-gang/ Redigert 13.Januar.2015 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Boddvar Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Har tidligere hatt en Skarpnes 30. Denne hadde en VP TMD30 motor, 85hk. Med denne fikk jeg ca 15 GPS knop på våren med tom båt og tomme tanker. Pratet med en kar fra Kristiansand som også hadde en Skarpnes 30. I denne stod det en motor på ca 180 hk. Mener å huske at han sa at båten fungerte greit opp til ca 16 knop, maks fart var vel 19 knop. Ved stor fart, så begynte båten å bli vanskelig å styre, den gikk fra side til side. Det positive med denne motoren, var at han kunne fint marsje på 15-16 knop ferielastet. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Kire Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Hei Bygget siste støp av Skarpnes30 HT i 1995, sjøsatt 1997. Med Volvo TAMD40B. Mer enn nok motor og marsjen lett ca 18 til 19 knop på tur. Forholdsvis stabil da. Jeg prøver å finne mine kule videoer av disse testene, men forgjeves. Jeg er vel kanskje den eneste som har tippet med en Skarpnes 30 på flatt vann på Frierfjorden i Telemark under testtur med bortimot 23 knop i tom båt. Hadde det ikke vært Hardtopp på båten, så hadde det gått helt galt. 190hk D3 er mer enn nok Sitér dette innlegget Link to post
Heike Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Hei. Hadde en Skarpnes 30 jeg byttet motor i. Monterte inn en 144 TAMD 31 P maskin. Marsjer da med 14-15 knop ferie lastet. Hadde den i 18,5 ny smurt og tom båt. Ingen problemer med stabilitet på min. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2015 Lenge siden forrige oppdatering nå! Var i går på tur for å se på denne D3 maskinen, den så bra ut og ble enig med selger om handel, det er en "drevmotor" som har blitt bygget om til gir. Påmontert nytt HS45 gir og turboen er ny, byttet pga feilkode i motorstyring. Gir har samme vinkling som det gamle så jeg regner med at montering vil gå noenlunde greit, uten alt for mye ombygging! Lover å komme tilbake med info og bilder underveis. Blir spennende å se hvordan båten vil oppføre seg med mer effekt og 400 kg mindre vekt! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
ster Svart 18.Februar.2015 Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Hei, det kan være verdt å sjekke ut høyden fra senter veivaksel ned til utgangen på gearet, på nyere girkasser er det større dropp en på eldre girkasser. Samt at nyere girkasser kan være litt kortere en eldre. Dette skapte noen utfordringer for meg. Jeg løste dette med fleksible ledd fra PowerTrain i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2015 Hei, det kan være verdt å sjekke ut høyden fra senter veivaksel ned til utgangen på gearet, på nyere girkasser er det større dropp en på eldre girkasser. Samt at nyere girkasser kan være litt kortere en eldre. Dette skapte noen utfordringer for meg. Jeg løste dette med fleksible ledd fra PowerTrain i Oslo. Takker for tips! ser at det nyere HS45 gearet har ca 3 cm mer dropp enn mitt gamle MS3, i tillegg så er det en del kortere. Men siden motoren som skal ut er såpass mye større så har jeg i allefall nok plass. Har også vurdert å sette inn thrustlager og aksling med cv-ledd. Vil nok forenkle monteringen betydelig. Monterte du thrustlager eller bare fleksible ledd? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Da var ny motor hentet, blir nok noen uker til den skal inn, men tenkte å klargjøre for utløfting av den gamle i forkant. Blir spennende å se og høre den nye maskinen ombord. Har vurdert litt frem og tilbake og har bestemt meg for å bruke nåværende aksling på 35mm. Kommer til å sette inn et cv ledd på aksling, men uten separat thrustlager. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
ster Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Monterte med trustelager og en mellomaksel med CV ledd i begge ender. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Tror det blir fint med D3. Hvis du ikke isolerer motorrom godt vil du nok høre en "hveselyd" under belastining på lavere turtall. Jeg hadde to av disse og det hørtes godt. Det er nok den variable turboen som sørger for dette. Men dette var på en drevbåt opp og ned av plan mellom 1800 og 2300 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.