Jump to content

Frivilig seilas i ekstremvær


Erik

Recommended Posts

I går ettermidag da vinden tok seg opp, observerte jeg noen knall oransje seii på byfjorden. Opp med kikkerten, og ganske riktig, en seilbåt med stormfokk og tryseil stevnet stødig utover mot det varslede ekstremværet. Jeg oppfattet det som om de altså la ut på seilas nettopp pga av været, ikke til tross for det.

 

En time senere blåste det så huset knaket. Tenkte litt på de som da frivillig drev på der ute.

 

Har ikke hørt om båter som fikk problemer i går, så det må jo ha godt bra.

Og noen er en opplevelse og en erfaring rikere i dag ....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg kan opplyse om at hvis det er Promineo Racing dere er bekymret for så er det helt unødvendig!
Båt og mannskap er av ypperste klasse, dette er dønn seriøse folk som har seilt både Nordsjøen og store hav på kryss og tvers og vet hva de holder på med.

Jeg har gleden av å kjenne skipperen fra flere kurs i Baatskolen POSEIDON og han ville aldri ha lagt ut på sjøen en slik dag med noe som ikke var både sjekket og dobbeltsjekket.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Storm seilas er noe jeg gjerne skulle oppleve selv. Å møte en storm med et erfarent mannskap som har peil på hva dem driver med ute i slikt vær hadde ikke vært dumt. Heller det enn å få overraskelsen alene. Det er en erfaring jeg ønsker. :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne vært med på stormseilas selv jeg med verktøy og mannskap som var egnet for oppgaven.

Og jeg skjønner at man må øve på stormseilas for å få erfaring.

 

Men her var det ikke en vanlig storm, men ett navngitt ekstrem-vær, oppgitt å være nest kraftigste på 58 år (det kunne mann kanskje ikke vite på forhånd, men at det var over gjennomsnittet hadde vi vel en fornemmelse av tidlig).

 

All respekt for de som frivillig utsetter seg for det, og attpåtil behersker det.

Jeg tenker mestringsfølelsen etter utført bragd er stor, og at feiringen når mann kommer til trygg havn er på nivå med de man tar etter hav kryssinger :cheers:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

En pekefinger må vel kunne utløses her :wink:

 

Poseidon har rett. Dette er erfarne folk som har erfart og lært seg været - ikke minst båten - å kjenne etter gradvis "øvelse". Min pekefinger kommer av at noen muligens tror at det bare er å legge ut på havet uten kjennskap til vær og båt. Mange farkoster - også mannskap - oppfører seg ikke alltid slik en forventer når vinden øker i styrke og da er det bare å være våken nok til å oppdage endringen i tide.

 

Frisk seilas er ikke noe en oppsøker frivillig vist en er ved sine fulle fem, men nå er det vist blitt populært med å oppsøke det ekstreme og dette kan medføre til det uhellet en ikke regnet med. Man kan sikre seg til ett vist punkt - men det svakeste ledd i dette stuntet ryker før eller siden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Frisk seilas er ikke noe en oppsøker frivillig vist en er ved sine fulle fem, men nå er det vist blitt populært med å oppsøke det ekstreme og dette kan medføre til det uhellet en ikke regnet med. Man kan sikre seg til ett vist punkt - men det svakeste ledd i dette stuntet ryker før eller siden.

 

Ord til ettertanke. Så enig, så enig Jawik. Som jeg skulle ha sagt det selv. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

En pekefinger må vel kunne utløses her :wink:

 

Poseidon har rett. Dette er erfarne folk som har erfart og lært seg været - ikke minst båten - å kjenne etter gradvis "øvelse". Min pekefinger kommer av at noen muligens tror at det bare er å legge ut på havet uten kjennskap til vær og båt. Mange farkoster - også mannskap - oppfører seg ikke alltid slik en forventer når vinden øker i styrke og da er det bare å være våken nok til å oppdage endringen i tide.

 

Frisk seilas er ikke noe en oppsøker frivillig vist en er ved sine fulle fem, men nå er det vist blitt populært med å oppsøke det ekstreme og dette kan medføre til det uhellet en ikke regnet med. Man kan sikre seg til ett vist punkt - men det svakeste ledd i dette stuntet ryker før eller siden.

 

 

Jeg er ikke helt enig Jawik. Det er en grunn til at for eksempel, røykdykking og ikke minst ned kjemping av flammer er pensum for Skippere og mannskap. Her sender dem inn folk i et inferno for å lære. Joda, det er under "kontrollerte" forhold. Men alikevell, flammene er ekte, varmen er ekte ergo faren er ekte. Å bli med et mannskap som har kunnskap og trening i stormseilas vil jeg ikke se på som noe annet en god læring og et pluss for erfaring. Er man på havet så kommer uværet før eller siden og hvorfor ikke da møte det med mer kunnskap og erfaring enn ikke noe i det hele tatt. Have gir og havet tar, dette er jo risikoen vi alle tar uansett vær og vind. Å komme med en pekefinger å si at kunnskap og erfaring er galskap syntes jeg blir feil.

 

Åja, jeg er enig; et crew er aldri bedre en sitt svakeste ledd. Men nå er det slik at alle på et tidspunkt er det svakeste ledd og for å reise seg over dette er rett å slett: kunnskap, erfaring og trening.

 

Tar mann aldri et sprang, blir man aldri mer enn man er.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

En pekefinger må vel kunne utløses her :wink:

 

Frisk seilas er ikke noe en oppsøker frivillig vist en er ved sine fulle fem, men nå er det vist blitt populært med å oppsøke det ekstreme og dette kan medføre til det uhellet en ikke regnet med. Man kan sikre seg til ett vist punkt - men det svakeste ledd i dette stuntet ryker før eller siden.

Det du sier her er at jordomseiling er ekstremsport. Jeg vet ikke hvor mye det blåste når de var ute, men på havet er det trekkfullt til tider. Har gått ut i greie værmeldinger, og hatt jevnt over 40 knop i mange døgn. Meste jeg har hatt på vindmåleren er 55 knop, helt udramatisk seiltur med barn ombord. Ble til og med servert middag, selv om den var enklere enn normalt. Første stormen jeg var i var litt guffen, nå er det bare ubehagelig. Tiden går med til å justere seilføringen for optimal komfort mot mål.

 

For de som alltid ser land er kanskje dette ekstremsport, for de som er mye på havet er dette innenfor det en må regne med å oppleve. Vet man hva man gjør er storm kontrollerbart. Orkan er noe helt annet, men det var vel ikke det kystnært?

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg er ikke helt enig Jawik.

 

Tar mann aldri et sprang, blir man aldri mer enn man er.

Sammenligningen din med Skippere og mannskap under brann og det jeg skrev må jeg si meg uenig i. En sender jo ikke "grønnskollinger" inn i en brann som er ekte. Har selv opplevd to skipsbranner som heldigvis ble slukt før det bar ille avsted. Her må en også få tilført trening for å kunne utføre oppdraget. På samme måte som gutta fra SS seilte ut i sterk storm / orkan. Lang trening og øvelse i å beherske seilingen på dette nivået oppunder land med pålandsvind medførte til at de kom seg trygt i havn igjen. Forutsetter at de kom seg i havn da vi ikke har hørt noe annet.

 

Vist du leser hva jeg skrev så ser du nok at min pekefinger går til de som ikke har vært ute for et slikt vær og fristes til å ta sjansen lenge før de innehar kunnskapen over hva dette stuntet innebærer. Risikosport er jo populært nå for tiden så jeg er enig med deg at en først bør bli med seilere med erfaring. Bare sørg for at de "erfarne" virkelig har erfaring og ikke bare et par sesonger i seilbåt.

 

Det du sier her er at jordomseiling er ekstremsport.

 

 

Nei jeg har ikke sagt at jordomseiling er ekstremsport, men det kan utvikle seg til dette over tid vist en frister skjebnen. Det vil alltid være en førstegangsopplevelse når orkanen treffer en og det er jo ikke noe en frivillig oppsøker. Husker godt min første orkan nede i sørishavet og kan underskrive på at djevelens dansegulv finnes flere steder enn Barensthavet. Matlaging ble det ikke anledning til - kun tørr kjeks i fire døgn da jeg var alene ombord. Ikke mye seiltrimming heller da båten seilte på kun riggen. Værmelding den gang fikk jeg før avgang fra havner så muligens dette var ekstremsport noe som noen tiår senere har satt sine spor i beina. Tre orkaner til fulgte meg på havet i årenes løp. Antall stormer har jeg mistet tellingen på. Ekstremsport kan en idag unngå med dagens hjelpemidler m.h.t. værgudene for det er vell ingen ved sine fulle fem som oppsøker slike tilstander.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Sammenligningen din med Skippere og mannskap under brann og det jeg skrev må jeg si meg uenig i. En sender jo ikke "grønnskollinger" inn i en brann som er ekte.

 

 

Så du mener at Teori er like godt som praksis? En gang er den første i brannkammeret for alle. Å da er dem jo grønnskollinger. Vi er alle grønskollinger til vi opparbeider oss den erfaringen som skal til. Hjelper ikke bare å lese om storm...

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

 

Så du mener at Teori er like godt som praksis? En gang er den første i brannkammeret for alle. Å da er dem jo grønnskollinger. Vi er alle grønskollinger til vi opparbeider oss den erfaringen som skal til. Hjelper ikke bare å lese om storm...

 

Det var da voldsomt så mye jeg mener idag :wink: Så får jeg komme med hva du mener :lol: Det du skriver om er jo om brann under kontrollerte forhold og det blir vel ikke det samme... eller mener du at vi sender "grønnskollinger" ut i seilbåt med første leksjon - orkan seilas :thumbsup:

 

Ta inn et rev :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hehe. Nå blir diskusjonen for dum. Så jeg hopper av her. :-D

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Disse gutta her er jo svært erfarne seilere, og behersker båt/utstyr godt. Så da er det naturlig å gradvis søke mer krevende utfordringer, og dette var sikkert en oppgave de var fit for å ta. Skal man skaffe seg mer erfaring fra røffe forhold må man jo benytte sjansen når den er der. De vet nok også at situasjonen fort blir kritisk om man får tekniske problemer underveis i en slik seilas, og jeg regner med at de hadde planer klare for hva de ville gjøre om f.eks det ble skade på rigg eller annet. Det er jo så store krefter i en storm at en regattabåt fort kan få skade.

 

Det er verre med de som tror de er erfarne uten at det er tilfelle. Fra min tid med avansert teknisk dykking sluttet jeg aldri å forbause meg over hvor raskt enkelte trodde de ble eksperter. I realiteten overkom de bare sin egen frykt, og tok sjanser som langt overgikk det de egentlig behersket. Men det går jo helst bra, og så er det jo kult å snakke om i etterkant...

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...