Sone II Startet 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2015 http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/3312/Pensum%20til%20b%c3%a5tf%c3%b8rerpr%c3%b8ven%20-%20revidert%202014.pdf 1 Pensum til båtførerprøven består av fire deler 1. Sjømannskap 2. Lover og regler 3. Navigasjon og kartlesing 4. Spesielt viktige emner Pensumet beskriver den kunnskapen som kandidater til båtførerprøven må tilegne seg før de tar den teoretiske prøven. Spørsmål fra del fire, spesielt viktige emner, vil under båtførerprøven vektlegges mer enn spørsmål fra de andre emnene. 1.1 Sjømannskap Kandidaten skal ha kunnskap om: a. Egnet sikkerhetsutrustning i fritidsbåter og riktig bruk av det - flyteutstyr - dødmannsknapp - ombordstigningsanordning - drivanker - lydsignalapparat - brannslukkingsapparat - nødraketter, bluss og andre hjelpemidler for nødsignalisering b. brannfare, brannårsaker, brannslukking og forholdsregler for å forhindre brann - bensindamp - propansystemer - betydning av oksygen c. bruk av SRC (VHF) og mobiltelefon på sjøen - VHF kanal 16 og DSC - kystradiostasjonenes telefonnummer: 120 - rekkevidde, muligheter og begrensninger ved SRC/VHF og mobiltelefon d. forholdsregler, nødsituasjoner, varsling, redningstjenesten med mer e. assistanse og slep f. at forskjellige båttyper kan ha forskjellig bruksområde - konstruksjonskategorier (CE) – for fritidsfartøy A, B, C, D g. betydningen av riktig trim, tilstrekkelig stabilitet og avpasset motorstyrke h. betydningen av ikke å overbelaste båten - fribord, dypgående, stabilitet og lasteevne i. betydningen av godt vedlikehold av båt, motor, rigg og utstyr - drivstoffsystem, kjølesystem, smøreolje j. regler for sikker og forsvarlig fortøyning, samt arrangement av dregg/anker k. viktige miljøhensyn slik som utslipp, reservater, nasjonalparker, forsøpling og støy l. ansvarsforhold og forsikringsmuligheter 4 Pensum til båtførerprøven – revidert 2014 m. førstehjelp - BLÅS (bevissthet, luftveier, åndedrett, sirkulasjon) - HLR (hjerte- lungeredning) - behandling av indre/ytre blødninger - nedkjøling (hypotermi) - førstehjelpstiltak ved høyenergiskader n. meteorologiske forhold - vær og vind - sjøforhold - siktforhold o. sikkerhet i forbindelse med vannsportsaktiviteter p. farer forbundet med høy fart - høyhastighetsnavigasjon - forsinkelse ved bruk av elektronisk utstyr - innsnevret syn, tunnelsyn - forsvarlig avstand til land - risiko og konsekvenser q. godt sjømannskap - sjøvettreglene - holdninger til sjøs og respekt for andre brukere av farvannet - egen adferds betydning for andres sikkerhet og trivsel 1.2 Lover og regler Kandidaten skal ha god kunnskap om Sjøveisreglenes avsnitt om: a. regler for styring og seilas - vikeplikt mellom motorbåter - vikeplikt mellom motorbåt og seilbåt - vikeplikt for nyttetrafikk - vikeplikt mellom seilbåter - trafikkseparasjonssystem b. lanterner og signalfigurer - lanterner på stor og liten motorbåt - lanterne på robåt - lanterner på seilfartøy - signalflagg A – jeg har dykker nede - lanterne og dagsignal for sleping c. utstyr for lydsignaler – regel 33 d. manøver- og varselsignaler – regel 34 (a) og (b) e. lydsignaler under nedsatt sikt – regel 35 (a) og (i) f. nødsignaler – vedlegg IV g. regler for norske farvann - regel 43, 44, 45 og 54 5 Kandidaten skal ha kunnskap om: h. de viktigste bestemmelser i lover og forskrifter som gjelder for fritidsbåter: - lov 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter (småbåtloven) o §§ 1, 22, 23, 27, 32, 33, 35 og kapittel 5 - lov om friluftslivet (friluftsloven) o §§ 1 – 9 - lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) - forskrift 24. februar 1983 nr. 624 om begrenset fart ved passering av badende - forskrift 15. desember 2009 nr. 1546 om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø - forskrift 08. mai 1995 nr. 409 om flyteutstyr om bord på fritidsfartøy - forskrift 15. juni 2001 nr. 634 om forenklet forelegg i fritids- og småbåtsaker - forskrift 21. juni 2013 nr. 701 om bruk av vannscooter og lignende - forskrift 20. oktober 1983 nr. 1580 om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. - forskrift 20.desember 2004 nr. 1820 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy o CE-merking o produsentskilt o CIN kode (skrognummer) o brukerhåndbok o samsvarserklæring (vedlegg 16) o teknisk dokumentasjon (vedlegg 14) 1.3 Navigasjon og kartlesing Kandidaten skal ha kunnskap om: a. seilasregler ved bruk av fyr, lykter og faste- og flytende sjømerker, herunder ha kjennskap til IALA systemet (kardinal-, lateral-, spesial- og senterleiemerke, frittliggende fare) b. kartets oppbygging, symbolbruk og kartdatum c. kompassets funksjonsmåte d. hva som forårsaker deviasjon og misvisning, og hvordan man tar hensyn til dette e. muligheter og begrensninger med elektroniske navigasjonshjelpemidler (GPS, elektroniske kart og applikasjoner/programmer på telefon og nettbrett) f. generelt om strøm og tidevann Kandidaten skal gjennom praktiske beregninger vise at han/hun: g. kan orientere seg i kartet ved bruk av kompass og GPS-koordinater h. kan orientere seg i kartet ved bruk av fyr, lykter og landemerker i. kan beregne hastighet og seilt distanse 6 1.4 Spesielt viktige emner Følgende er kunnskap det er forventet at båtføreren skal kunne for å føre en båt med minimum av sikkerhet. Spørsmål om denne kunnskapen vil under båtførerprøven bli vektlagt mer enn andre emner. 1.4.1 Sjømerker – i kartet og i virkeligheten - stake eller båke med peker - kardinal- og lateralsystemet - spesialmerker 1.4.2 Symboler i kartet - skvalpeskjær, grunner, broer, kabel, rørledninger og luftspenn - sektor og karakterer på fyrlykter 1.4.3 Sjøveisregler: Hvem skal holde av veien? - to motorbåter har kryssende kurser - motorbåt og seilfartøy har kryssende kurser - seil- og motorfartøy har kryssende kurs med ferge/frakteskip i trangt farvann - sjøveisregel 43 og 44 1.4.4 Lanterner og flagg - lanterneføring for motorbåt og seilbåt - signalflagg A – jeg har dykker nede 1.4.5 Lover og regler - promillegrenser til sjøs - regler for bruk av flyteutstyr 1.4.6 Nødsituasjoner - kystradiostasjonens nummer 120 - VHF kanal 16 1.4.7 Godt sjømannskap - farer forbundet med høy fart - sjøvettreglene Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 (redigert) I tillegg til at pensum for båtførerprøven er noe revidert/modernisert vil det komme helt nye spørsmål til selve båtførerprøven.De siste årene har det uviklet seg en uskikk med noen veldig korte kurs, kanskje bare en dag, som baseres på at man "pugger" de ca 100 spørsmålene som kan dukke opp til selve båtførerprøven.Dette vil Sjøfartsdirektoratet nå gjøre noe med, og første skritt på veien er at det kommer mange flere spørsmål, ca 400 som også er bedre formulert enn de gamle har vært. Så vil det vise seg etterhvert når det kommer praktisk opplæring og praktisk prøve - slik som det nå innføres i D5L. Redigert 11.Januar.2015 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Dette er å skyte langt over mål. Den gjennomsnittlige fritidsbåt i Norge er en åpen båt med påhenger. Den er ikke utrustet med kompass, GPS eller VHF. Den blir brukt noen uker om sommeren og aldri i mørket eller dårlig vær. Den eies av en person som ikke er interessert i båt. Han vil bare ut til badeplassen eller trekke hvitting til katta. Eieren vil se på et slikt pålegg som nok et påfunn fra SKUR. (Sentralkontoret for Komplett Uforståelige Regler). Dette vil virke mot sin hensikt da eieren av et slikt fartøy vil gi blaffen i hele båtførerbeviset. Istedetfor at han blir tilført basiskunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Stikkordene her på sikt er vel mere omfattende og mye, mye dyrere. Regner med praktisk bit ikke er gratis? Resultatet blir at færre familier koster på ungdommen dette. Er ikke imot en revidering, men fordyrende elementer gir direkte konsekvenser, særlig for ungdom. Heftig lobbyvirksomhet i fra kjøreskolene på land har gitt dem "Herrens glade dager "og billappen koster eleven 3 ganger mere enn i nabolandene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 lobbyvirksomhet i fra kjøreskolene på land har gitt dem "Herrens glade dager Min nevø nærmer seg 18 år, og min bror ville øvelseskjøre med ham. Gikk det uten videre? Å nei. Han måtte ha "øvelseskjøringsbevis" med tilhørende fire timers undervisning på kjøreskole hvorav en time "mørkekjøring" som besto i å sitte i baksetet en time. Misforstå meg rett. Jeg er ikke i mot økt kompetanse på sjøen. Men det må være realistiske tiltak. Ikke noe som den gjennomsnittlige båtbruker ser på som overgrep. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.