Baracuda Startet 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2015 Har en Onan generator i båten og siden vi er plaget med hyppige strømbrudd i eneboligen vår som ligger tett ved sjøen lurer jeg på. Hvis jeg slår ned hovedsikringen på eneboligen ved strømbrudd og starter generatoren i båten og sender strøm via kabelen inn til huset. Kan jeg koble meg til hvilket strømuttak inni båten eller er det noen bestemt plass jeg bør koble meg inn på, er usikker på ledningskvadratet rundt om i båten??.Er det noe direkteuttak på generatoren??. Selvfølgelig slår jeg av mesteparten av strømforbruket i huset som varmtvannstank varmekabler osv, Ønsker fornuftige innspill. :) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 so er der to ting eg vil minne om: Tilkobling av generator skal skje på ein måte som gjer det umulig å bruka generatoren til å mata strøm ut på nettet. Dette skal vera ei idiotsikker kobling, det å berre slå av hovedsikringen er ikkje godt nok. Ledning frå generatoren til huset, der reknar eg med at du vil bruka ein skjøteledning. Denne skal vendast slik at støpselet (han) henter strøm som stikkontakt eller skjøtekontakt (ho) leverer. Hvis der so kjem inn eit støpsel i husinstallasjonen, som skal henta strøm frå generatoren skal det ikkje vera mulig å setja spenning frå nettet på dette. Ei tilkobling som gjer slik spenningssetjing mulig er forbudt, men inneheld ogso fare for å få kraftig elektrisk støt. Magne Sitér dette innlegget Link to post
tomfro Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 I prinsippet så vil det funke, ville vel brukt et aggregat som kan tars ut fra båten. Husk for all del og ta hovedsikringene, om du ikke gjør dette kan det få store konsekvenser for de som er ute og henger opp ledningene som er skadet. Se denne før du gjør noe https://m.youtube.com/watch?v=xy7MWzctTm0&list=FLQq7WaXeyk4WtzI8AMx4mUQ Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 12.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Magne. Du er klar over alle bøndene - oppdrett - sykehys osv som bruker generatorer ved strømbrudd. Og jeg SKAL IKKE mate nettet men kun huset mitt. Og dessuten har jeg sendt ut strøm til to - tre husstander har nok Onaen fort tatt kveld. ;) Og jeg har jordkabel og full pakke. Er bare ute etter om det er mulig og hvor jeg må koble meg inn på generatoren og hva jeg trenger i huset. . Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 For å få til dette på en godkjent måte så må dette gjøres på følgende måte: Strøm hentes fra båten fra stikkontakt, 3 fas om du har 3 fas i huset, 2 fas om du kun har to faser inn til huset ditt. Strømmen fra generatoren via kabel til apparatinntak på huset. tilførsel til forbrukere via "aggregatvender" som velger mellom nett og aggregatmating. denne sørger for at nett og aggregat ikke kan være innkoblet samtidig. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Dreamer Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 (redigert) Dette vil gå helt fint. Du har vel allerede en kabel fra en kurs i huset til landtilkobling i båten. Hvordan du skal koble dette i båten, avhenger hvordan det er koblet fra før. Har du separate brytere om bord for landstrøm og aggregat, kan du jo bare legg inn begge, og har dermed spenning fra aggregatet via landtilkoblingen til huset. Er det sikring på landstrømkursen ombord, vil den beskytte kabelen når matingen skjer denne veien. Denne sikringen - og landstrømkabelen - vil bestemme hvor mye effekt du kan ta ut i bygningen. Som flere har vært inne på: Husk å ta ut hovedsikringene i huset før du kobler til båtens system. Lykke til! Redigert 12.Januar.2015 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Helt riktig at det vil fungere! Men dog livsfarlig!! Trekker man ut skjøtekabelen fra stikket i huset så står du med spenningssatte "pinner" i støpselet, her kan du lett bli utsatt for strømgjennomgang med alle de utfall det kan medføre! I tillegg så har du bare slått av sikringen manuellt og det er det eneste som hindrer gutta på e-verket fra å bli utsatt for strømgjennomgang mens de henger i masta i storm for å fikse strømmen til deg! Den enkle løsningen vil fungere, men som fagmann så grøsser jeg!! PS Har du 2 fas generator og prøver å forsyne 3 fas nett i huset så blir det bare kål! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
JRK Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Om du først velger en slik løsning så gjør det idiotsikkert først som sist. Skaff deg en kontaktor som aktiviseres av nettforsyningen inn til huset. Denne kobler agregatet inn når du mister nettet inn til huset. Da kobles aldri nettet sammen med agregatet uansett hva slags feil som måtte oppstå. Husk også å koble jordledningen fra aggregatet inn til husets jord. Nå sier du ingen ting om størrelse på aggregat og forbruk i huset, så her er det muligheter for at både skjøteleding kan brenne opp og at husets sikringen ikke løser ut som de skal PGA dårlig selektivitet. Men det kan være mulig å få det til, men da må det gjøres en selektivitetsanalyse av hele opplegget Selv ville jeg heller bare dratt en skjøteledning inn til huset og splittet dette ut til de aktuelle forbrukerne. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Eg har dradt skjøteledning inn i slike tilfeller. Men eg har også lurt på å "forenkle" med en farlig kabel fra generator og i en stikkontakt ute på veggen, og tenkte då på å slå ned alle sikringene utenom stikkontakter ute, stua og stikkontakter kjøkken. Eg slo det fra meg sidan eg har 3fas i skapet, og da er vel fasene på stikk tilfeldige. Kanskje eg kunne målt meg fram til om feks kjøkken og ute-stikk deler ledere/faser, men eg var redd for krøll. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Big Horn Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Jeg har fast installert aggregat på gården grunnet hyppige strømbrudd. For å være sikker på at jeg aldri kan komme i skade for å mate nettet har jeg installert en vippebryter på hovedkabel mellom forbruksmeteret og hovedskapet. Vippebryteren er dimensjonert for 63A 3-fas og sørger for at kun en av kildene (nett eller aggregat) kan være innkoblet samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 PS Har du 2 fas generator og prøver å forsyne 3 fas nett i huset så blir det bare kål! Hva er 2 fas? Regner med det er en forsnakkelse, men blir litt i tvil om jeg kan stole på resten av innholdet. Dersom man ikke er 100% sikker på hva man holder på med, vil jeg fraråde å koble aggregat fra båt til husets el anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Jeg har fast installert aggregat på gården grunnet hyppige strømbrudd. For å være sikker på at jeg aldri kan komme i skade for å mate nettet har jeg installert en vippebryter på hovedkabel mellom forbruksmeteret og hovedskapet. Vippebryteren er dimensjonert for 63A 3-fas og sørger for at kun en av kildene (nett eller aggregat) kan være innkoblet samtidig. Vendebryter rekner eg med at du meiner? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Vendebryter er vel en mer korrekt beskrivelse, ja...... Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Hva er 2 fas? Regner med det er en forsnakkelse, men blir litt i tvil om jeg kan stole på resten av innholdet. Dersom man ikke er 100% sikker på hva man holder på med, vil jeg fraråde å koble aggregat fra båt til husets el anlegg. Mener at det burde bli riktig med betegnelsen 2 fas da 1 fas kun brukes mot nøytralleder i 400v tn nett. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Lett match Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Jeg skjønner hva du mener, la ikke tråden skli ut i en diskusjon om begreper. Jeg vill heller foreslå at man legger opp et midlertidig anlegg der man trekker kabel (skjøteledning) til de apparatene som trenger strøm, ikke benytte eksisterende ledninger i huset. Skal man ha noe mer permanent kontaktes elektriker, som legger opp anlegg for nødstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Kan du ikke bare bo i båten inntil strømmen i huset er fikset? Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Dinamo Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Dette vil gå helt fint. Du har vel allerede en kabel fra en kurs i huset til landtilkobling i båten. Hvordan du skal koble dette i båten, avhenger hvordan det er koblet fra før. Har du separate brytere om bord for landstrøm og aggregat, kan du jo bare legg inn begge, og har dermed spenning fra aggregatet via landtilkoblingen til huset. Er det sikring på landstrømkursen ombord, vil den beskytte kabelen når matingen skjer denne veien. Denne sikringen - og landstrømkabelen - vil bestemme hvor mye effekt du kan ta ut i bygningen. Som flere har vært inne på: Husk å ta ut hovedsikringene i huset før du kobler til båtens system. Lykke til! Dreamer, slutt å drømme, det du her foreslår er livsfarlig. Det å "huske å ta ut hovedsikringen" er ikkje sperre nok. Ein vender, som slår over mellom generator og nett kan vera ein løsning. Men denne skal då vera so stor at heile husets belastning skal gjennom i stilling "nett". Eg kan ikkje sjå noka ufarlig og lovlig løsning her uten at det blir spinndyrt. Eg har forresten ein gang vore vitne til ein båt som skulle kobla til landstrøm, og slo denne på før generatoren var stoppa. Transformatoren oppe på haugen svarde med flammer, kanskje 10 meter høge, og når generatoren blei utkobla, blei bygda mørk. So når ein har sett ein slik ulykksalig hendelse, får ein respekt, ogso for loven. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Jeg sier at dette er fullt mulig å gjøre. Forutsetningen for alt arbeid med strøm er at man har nødvendige kunnskaper om - og nødvendige sertifikater - til å gjøre det på en forskriftsmessig måte. Hvis ikke, får man en fagperson til å utføre det. Men å benytte båtaggregatet til nødaggregat hjemme, det er fullt mulig! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Kan skjønne skepsisen. Det blir analogt, men i mindre skala, som jeg har det på Hulda. 25 A vender fra Jörg som jeg bruker mellom landstrøm og aggregatstrøm. Når jeg 'vender over', så restarter laderene. Venderen kobler mao. ut den ene kretsen før den kobler inn den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Når man kjøper en vender eller bruker kontaktorer, velger man "Make before break" eller "Break before make", avhengig av hvordan funksjonen skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Jeg sier at dette er fullt mulig å gjøre. Forutsetningen for alt arbeid med strøm er at man har nødvendige kunnskaper om - og nødvendige sertifikater - til å gjøre det på en forskriftsmessig måte. Hvis ikke, får man en fagperson til å utføre det. Men å benytte båtaggregatet til nødaggregat hjemme, det er fullt mulig! Tja, mulig er det, og som du seier so må det gjerast av ein person med nødvendig utdannelse og sertifikater. Av desse har eg utdannelsen, eg har ogso praksis, og veit eksakt kva som KAN skje i verste fall. Sertifikatet trur eg at eg har framleis, sjølv om eg nærmer meg 15 år på uføretrygd med skade i ryggen. Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Masser med gode svar her. Det er noe her som jeg ikke har tenkt på som er kommet fram her. Huset har 3 fas og det har jo ikke aggregatet, her kan det bli problemer. Aggregatet i båten er på 8 kw og jeg har 16 amp kurs fra huset og inn til båten fra huset. Hadde jo ikke tenkt å drive heile huset forbruk, men at jeg kan ha på litt lys samt varmepumpe osv. Allt tungt forbruk i huset hadde jeg ikke tenkt brukt med strøm fra båten. Har selvfølgelig tenkt å bruke fagfolk til oppkoblingen med vendebryter og heile sulamitten. Men hvor bør jeg ta ut strømmen fra aggregatet?? Det er ett Onan aggregat på 8 kw. Vet at svigerfar har vendebryter på aggregatet på 30 kw som forsyner driftsbygning og bolighus med strøm ved strømstans, har enda ikke hørt at noen har fått strøm i seg pga dette. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 (redigert) Men hvor bør jeg ta ut strømmen fra aggregatet?? Det er ett Onan aggregat på 8 kw. Vet at svigerfar har vendebryter på aggregatet på 30 kw som forsyner driftsbygning og bolighus med strøm ved strømstans, har enda ikke hørt at noen har fått strøm i seg pga dette. Delvis forklart i innlegg #6, men er avhengig av hvordan dette er koblet om bord i dag. Redigert 13.Januar.2015 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Inni panelet til båten er det en bryter som jeg kan vri på som gir strøm fra land til båten eller strøm fra generatoren til båten eller ingen strøm. Jeg kan ikke se via dette strømpanelet at jeg kan sende strøm fra aggregatet til land. Inni dette panelet er det også plassert automatsikring og jordfeilbryter. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Inni panelet til båten er det en bryter som jeg kan vri på som gir strøm fra land til båten eller strøm fra generatoren til båten eller ingen strøm. Jeg kan ikke se via dette strømpanelet at jeg kan sende strøm fra aggregatet til land. Inni dette panelet er det også plassert automatsikring og jordfeilbryter. Der må du nok setja inn ein ny sikring, og legga derifrå til ein stikkontakt, begge deler av tilstrekkelig størrelse til å "bæra" nødvendige strømmen. Dette skal so koblast til panelet slik at den bryteren skal stå i stillingen strøm frå aggeregat. Det er ein lignande brytar, av tilstrekkelig størrelse som trengs i land for å få til dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.