Møkkalasset Startet 12.Januar.2015 Del på Facebook Startet 12.Januar.2015 (redigert) Jeg vil ha behov for å skjøte antennekabelen til Garmin 4008 plotter. Det enkleste ville være å skjøte den med en dekkskontakt i hardtop, men jeg finner ingen dekkskontakter med 5 poler. I monteringsanvisningen står det at man ikke skal skjøte kabelen, men pluggen er så stor at jeg ikke vil klare å trekke kabelen i det aktuelle trekkerøret. Jeg må derfor skjøte den uansett, dersom jeg vil ha antennen montert utvendig. Noen som har skjøtet en slik? Holder det med lodding og krymping av skjøtene? Er hovedkabelen skjermet, slik at jeg vil få problemer uansett? Redigert 12.Januar.2015 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Det finnes kabelgjennomføringer fra flere leverandører hvor pluggen kan være flere cm stor http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Kabelgjennomforing-25495/ Det finnes også et rør som er formet som en svanehals for deksgjennomføring. Ellers er det ingenting i veien for å skjøte et NMEA signal Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Som JRK skriver, det går utmärkt att skarva NMEA-kabel. Jag har klippt antennkabeln och även skarvat med annan kabel och sedan använt vanliga 5-poliga DIN-kontakter (under däck) och det fungerar alldeles utmärkt. Det går för övrigt även bra att alternativt ställa GPS-antenner under däck. Jag har GPS-antenner till Garmin 2010 plotter, larm och AIS under fördäcket ovanför ena toaletten och alla fungerar helt klanderfritt. Detta kan ju vara ett alternativ för att slippa trä sladden genom däcket. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Det finnes dekksgjennomføringer for NMEA 2000 (Maretron BHF-CM-CF Micro Bulkhead Feed-Thru) http://www.blueheronmarine.com/maretron-bhf-cm-cf-micro-bulkhead-feed-thru/ Marinplus i Sverige er distributør for Norge, sjekk om de har forhandlere i Norge http://www.marinplus.com/se/ Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 (redigert) Det går för övrigt även bra att alternativt ställa GPS-antenner under däck. Jag har GPS-antenner till Garmin 2010 plotter, larm och AIS under fördäcket ovanför ena toaletten och alla fungerar helt klanderfritt. Detta kan ju vara ett alternativ för att slippa trä sladden genom däcket. I den forrige Balticen hadde jeg antenna rett bak vindskjermen. Ikke så pent, men fungerte OK, dog i en kalesjebåt. Pga HT tror jeg det vil lønne seg for signalets skyld å ha den ute. (Litt dårlig bilde, men man ser antenna til venstre i bildet) Redigert 13.Januar.2015 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Du skriver droppkabel NMEA 0183, da blir jeg litt usikker..... Så vidt jeg har fått med meg kalles ikke kabelen mellom nodene for droppkabel i et 0183 system. Der brukes en 19 pin kontakt på en ledning direkte fra plotteren til eksempelvis en ekstern antenne. I et NMEA 2000 system derimot har man en backbone med T-stykker og droppkabler fra denne backbone til hver node. Her benyttes fempolede plugger, TX, RX og jord er det vel? Pluggene er å få kjøpt løst har jeg latt meg fortelle. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Se side 11 i manualen. Slik har jeg hatt det hos meg. http://static.garmincdn.com/pumac/GPSMAP_4000_5000_Install_NO.pdf Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Akkurat, du har et NMEA 2000 nettverk. Da bør det ikke stå NMEA 0183 i overskriften. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Det har du rett i. Surret litt med begrepene. NMEA 2000 er riktig, NMEA 0183 tilkobling gjelder ikke antennekabel. Denne hører til NMEA 2000 nettverket. Men jeg får ikke endret overskriften....... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Ta kontakt med admin så fikser han det :-) Antennen som du beskriver er forresten ikke bare en antenne, det er en komplett GPS mottager som sender flere setninger på NMEA 2000 nettverket. Foruten setninger om latitude og longitude sender den informasjon om signalstyrke fra hver av satelittene samt hastighet og kurs. Disse setningene kan plotteren bruke men andre noder som nav-instrumenter, VHF og andre kan også motta og bruke informasjonen fra en slik mottager uavhengig av kartplotteren. Dette gjør nettverket helt forskjellig fra tidligere kartplotter- og nav-systemer hvor hver sensor måtte hard-wires til brukeren av signalet. Med can-bus som NMEA 2000 kan du bygge ut med så mange noder du vil, displayer, sensorer, pc m.m. uavhengig av produsent. Med en gateway mellom motor-kontrollen og NMEA 2000 bus'en får du motordata opp på de skjermene du måtte ha. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Vil bare nevne at det som regel går helt fint å ha antenna inni båten dersom den er laga av glassfiber. Sjøl har jeg garminantenna liggende under/inni kanten rundt cockpit, og jeg merker ingen forskjell på signalnivået fra da jeg hadde antenna ute. Penere er det også. Glassfiber stjeler i det hele tatt veldig lite signalstyrke, materialet brukes ofte for å dekke til større antenner i tv-master ol. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Det man skal være obs på er om antenna kommer i nærheten av metall og strømførende ledninger, samt senderantenner. både pga forstyrrelser og skygge ift satelittene. Det er meget svake signaler og det er lite som skal til for å kompromittere disse. Tidligere hadde jeg en plotter med innebygget antenne montert på instrumentbordet og iblandt var det plutselig en betydelig feilvisning. Den kunne miste signalmottaket bare ved å legge hånda over plotteren. Jeg valgte derfor å bytte til en plotter med ekstern antenne. Det står i monteringsanvisningen noen tips om hva du skal unngå og ofte kan montering framme i baugen på pulpiten være smart. Seilbåter har mulighet til å ha den i toppen av masta. En NMEA2000 mottager som denne til trådstarter får ikke noe signalforringelse av lang ledning da det er dropkabelen som blir lang. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Jeg vil ha den på bøylen på HT. Samme sted som Simrad-antennen står i dag: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.