båtløskar Startet 12.Januar.2015 Del på Facebook Startet 12.Januar.2015 er litt forvirret nå for jeg har hørt så mye forskjellig. polar 770`en min som det sitter en tmd30 motor med ny turbo har et litt variende maks rpm. som regel ligger den på 3500 rpm. noen ganger 3600, men hvis jeg har kjørt den en stund på ca 2900-3000 rpm så kan den noen ganger slite med og komme seg opp på 3200 rpm. motoren er nå kjørt i 2 sesonger etter at vi kjøpte båten. vi hentet båten på et kjent motorverksted der de hadde gjort litt med motor, turboen blei byttet 2 år før vi kjøpte båten men båten hadde blitt lite brukt etter det pga sykdom. jeg husker ikke om jeg byttet dieselfilter før 2014 sesongen men det har jeg ihvertfall tenkt til iår bare for og være sikker på at det ikke er noe tull der. er det noen som har noen gode forslag til hvor jeg kan begynne og leite etter feil? hva er det faktiske maks turtallet på denne 85 model TMD30 motoren? er det så høyt som 3800 som volvopenta sine sider sier? det kan ikke være noe så enkelt som strømninger i vannet som har så stor innvirkning på turtallet? Hilsen en som trudde han hadde litt mer greie på dette enn han faktisk hadde :P Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 ingen som har noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Bynn med å skifte diesel og luftfilter. Og sjekke eventuelt tømme vannutskiller vist der er vann i den. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Tror maks turtall er 3800 og marsjturtall 3600. Er det på tamd30a ihvertfall og er vel nesten samme motor. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 (redigert) Avreguleringsturtall ved belastning er 3800 rpm, høy tomgang 4300 - 4400 rpm, og lav tomgang 650 - 750 rpm. Er det original turteller tilkoblet pick-up i registeret eller er turteller byttet og tilkoblet W på dynamo ? (kontroller visning med berøringsfri turteller) Er banjoskrue på returkoblingen på brennstoffpumpe merket "out" og har en "dyse" innmontert, alt. meget tynn boring som utløp? Endrer "høy tomgang" seg når problemet oppstår? Hva er "matepumpetrykket" ubelastet og belastet ? Mener å huske at dette er ca 0,15 - 0,3 bar på tomgang og går over til å bli omtrent det samme som undertrykk under belastning grunnet at den interne pumpen i brennstoffpumpen overtar. Blir dette undertrykk høyere, er det et problem på systemet mellom tank og motor. Redigert 14.Januar.2015 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.