jøran123 Startet 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 13.Januar.2015 Hei. Vurderer å kjøpe en båt fra 1981 med en Ford 2712e som har gått over 13000 timer. Mener det er unormalt mye for en fritidsbåt (motorseiler) Noen tips/erfaringer ? Er det bare å begynne å spare til en ny motor? Det er vel ofte kjøle/mariniseringsutstyret som må byttes først. Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 (redigert) 13000 Det er langt igjen til 84000 som en ferge her hadde. Har den hvert i drift hele året eller har den stått 7 mnd. hvert år? Er det smo.olje i brennstoff pumpa eller nesten ren diesel, hvis oljen er skiftet samtidig med oljeskiftet til motoren. Lenge siden Dysene er skiftet, i det hele ser det ut som om motoren har fått stell eller har den bare stått der. Er det skiftet Zink i kjøler og eksosmanifold og er de originale? Er motoren liten i forhold til båten, så kan den ha levd et hardt liv. En eller mange eiere? Noe historikk? Du må få en motorkyndig til å se og høre på den. Jeg har 2715 1977 og mener at det er mye motor igjen. ny manifold i 1990 P,G. A ikke skiftet Zink fra 1977 til 87 . manual her og i dok.arkivet http://nettbutikk.sabb.no/Kundestotte/Fremdriftsmotorer/SABB-FORD/default.aspx Redigert 13.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jøran123 Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Takk for tilbakemeldingen. Har ikke så mye historikk. Blitt fortalt at båten er brukt hele året. Fått ny olje og filter hvert år, også dieselpumpa. Zinkanoder påstår et kjent firma i Bergen at denne motoren ikke har?? Båten er en motorseiler på 12 tonn. Siden båten står vinterkonservert på land, er det vanskelig å prøvekjøre. Har liten lyst til å handle uten at motoren er testet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 (redigert) Brukt hele året og på land for salg, da får en inspisert under vannlinjen. Hva er sjøvannsgjennomføringene laget av? hvor gamle?.. Utvendig Zink? Er det en dyr båt må en kunne holde igjen et passende beløp til prøvekjøring er utført på vannet. Båtmerke? Ikke Zink sa de til meg også, men har Zink i sjøvannssiden på oljekjøler, varmeveksler og eksosmanifolden, det kunne de ikke forstå i 1987. 12 t båt da har de fleste 100 Hk ++. har du 4 syl. 68/70 Hk?. Har den Borg Warner gir og fast propell må motoren gå når de seiler, ellers må akslen låses fast. Borg Warner gir får ikke smøring når motoren står og akslen sviver med rundt. det vil gi mange motortimer. Dysene er de skiftet? Har den hvert på Jordomseiling? nesten 400t i året er bra mye?? Hvordan har bruksmønstret hvert? Redigert 13.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jøran123 Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Båten er en NC 38 og er meget pen både utvendig og innvendig. Teakdeket er også bra. Det er 80 hk og B&W gear. Levert med 80 hk som originalt. Mariniseringsutstyret fra Nils Gustavson, Sverige. Det er kun timetallet på motoren som jeg er skeptisk til, ellers så liker jeg båten godt. Har ikke fått samlet så mye historikk enda. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Siste sifferet på timetelleren er normalt etter komma. 1300 : 35 = 37 Mer normalt på en familie båt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kire Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Hei Jeg tenker litt annerledes. Når du ser på en båt fra 1981, så er det vel ikke timeantallet som burde være fokus. Motor kan ha vært åpnet flere ganger allerede. Jeg tenker mere pris på båten og ikke minst ta høyde for et eventuelt motorbytte eller overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Tilsvarende maskin finnes vel jevnlig til noen få båtlapper om det skulle dukke opp en katt i sekken ? Eg ville ikkje vert skeptisk til timene dersom normalt vedlikehold er utført. Marinisering vil alltid tæres, men utgifter med en kjøler eller en manifoil er ikkje grunn til å avstå fra båtkjøp dersom resten er tiltalende. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Hvis motoren virkelig har gått 13000 timer må det jo ha vært en bra motor! Er det noe som tilsier at den ikke skal fortsette å være det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jøran123 Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Takk for synspunkter. Jeg får grave opp litt historikk og tenke litt. (Det å kunne lese av en timeteller tror jeg at jeg kan) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Beffen hadde vel 100000 timer før de skiftet motor.. etter 30 år.. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Jeg tenkte det godt kunne vært en kommafeil på timetallet, men hvis det er en timeteller som viser dette, blir det litt annerledes. Men jeg har sett at timetelleren har vært koblet til hovedstrømbryteren i båten, slik at timetelleren går så lenge man er på tur, og ikke bare mens motoren går. Det er jo mulig at dette var en helt atypisk kobling i den ene båten, eller så kan det være en mer gjengs måte å gjøre det på fra heden old (før i tida)? Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 (redigert) Du kan ringe Joros Diesel, der treffer du Andreas, han kan disse motorene ut og inn, 91664804. Tror du har motor lenge, dersom den er pent stelt... Og får det i framtida. Redigert 14.Januar.2015 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.