Erik Startet 13.Januar.2015 Del på Facebook Startet 13.Januar.2015 Hei. Har nys kjøpt meg et Hitra Fiskehjul som primært var tiltenkt Ferdatorsken, men mens vi venter på den tenker jeg at det kunne vært kjekt å se etter andre fiskeslag der på dypet også. Tenker da Lange og Brosme feks. Hvordan går man frem for å finne fine Langeplasser her i Ryfylke, hva skal man se etter i kartet Feks ? Er rundt 100-150 meter passe dyp ? Kan man fiske med vanlig Torske oppheng, aka makk og svenskepilk ? Hører at det er vanlig å bruke Agn. Kan man da bare sette agn (fiske biter el.l.) rett på pilken, eller må man ha eget oppheng/utstyr for å agnfiske ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
TasleT Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 De gangene jeg får lange / brosme på juksa er det som regel bifangst ved tradisjonelt torskefiske på 100-150 m dybde. Jeg bruker gummimakk og svenskpilk, og det er visst helt OK for fisken. Men kanskje agn ville dra noe mer, hvem vet? Bare å prøve. Lange og brosme kan stå ganske dypt, vet jeg, men min beskjedne fangst er gjerne enkeltfisk på vanlig torskedybde. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Kenneth82 Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Kan denne gi noen tips? Skitt fiske! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Ja, da er det vel egentlig bare å begynne å fiske etter Ferda Torsken da, og se hva annet som tar mens vi venter Er det realistisk å se noe til Ferdatorsken særlig før ett godt stykke ut i Februar ? Men Langa tar hele året ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Har alltid fisket med bom når jeg har fisket etter Lange og Brosme på dypet. Såvidt jeg vet så biter den hele året, men samtidig er den følsom for flo/fjære. Går vesentlig lengre tid mellom bittene på fallende sjø. Både Langa og Brosma er ganske fæle i kjeften, skarpe tenner, så du må gå for solid gøtt/sene på selve opphenget. Sånne ferdige oppheng av standardimmensjon i sportsbutikken er for dårlige greier og holder sjeldent serlig lenge. Ordentlige fiskebutikker selger ordentlige greier. Det du ser på videoen holder forsåvidt til feriefiske, men Langa kan bli forferdelig stor og ved hyppig fiske hadde jeg ikke brukt penger på noe sånt, det slites dessuten fort ut og de bommene som er et sånt rør har jeg vært med å knekke noen ganger. Vi har noe greier som er laga av noe som ser ut som en tjukk streng av rustfritt stål. Holder i all evighet. Standarden er en eller annen multi på hovedsnøret, når du skal så dypt må du ha følelse med bunnen og kunne kjenne napp. Med nylon på sånne dyp er sjøen bare et sort hull... Store sirkelkroker er tingen, da slipper du at småfisk tar kroken på vei ned. Vi agner med makrell, bare trer på kroken. ---- Der vi fisker har vi blitt kjent med en del plasser, men det er også en del strøm der så pga dybden fisker vi på forskjellige plasser alt etter strømmen. Om plassen er liten og dyp passer den best med minst strøm osv. Med multi så kjenner du hvilken bunn du er på. Siden du har et lodd i bunnen av bommen så kan du enkelt dunke mot bunnen, vi leiter etter steinbunn/ur. Myk bunn er dårlig nytt. Fisker mot "kanter" og driver over med strøm og vind. Er bunnen bra og det er bitt så flytter vi båten opp og driver over igjen. Er fisken der så biter den som regel relativt raskt, ligger ikke veldig lenge og dunker på samme plassen, iom at den driver avgårde så ligger en som regel ikke på samme plassen lenge uansett så... det handler vel mer om riktig område. Vi fisker i hovedsak på rundt 200 meters dyp. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Takker for alle tips . Har ikke helt klart for meg dette bom opplegget, selv ikke etter å ha sett filmen, men satser jeg finner noe i en fiskebutikk og forstår bruken når jeg står med det i hånda. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Grunnen til at du bruker bom er at du da har føling rett ned på bunnen gjennom hovedlina og loddet, samtidig henger opphenget med agnet fritt i sjøen slik at brosma kan få god tid til å sluke uten å bli skremt. Samtidig kan du dunke litt med loddet for å lokke. Kombinasjon av lyd og lukt fra agnet er stas, syns brosma :-) Og bommen holder opphenget vekk fra hovedlina slik at det ikke vaser seg på vei ned. Gjelder å ha orden på sysakene så en slipper å sveive unødig opp/ned for å sjekke utstyret når en fisker dypt. I tillegg så kan det være lurt å ha det svakeste punktet bak bommen slik at du slipper å slite hele dritten om du setter fast. Når det er sagt så setter en utrolig sjeldent fast om en fisker med bom for da får du mindre bevegelse i kroken, den legger seg mer horisontalt på bunnen og du fisker kun med en enkeltkrok med agn på. Den kroken er god på å fange fisk men setter seg sjeldent fast i noe. Med pilk derimot... ----------- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.