Jump to content

Fjerning av bunnstoff

sjakkel

Recommended Posts

Men en ting er viktig: Alle typer av maling/lakk fjernere fungerer myyyyye bedre når det er varmt ute enn når det er kalt. Egen erfaring med Duxola.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Prøvde i fjor 3 forskjellige maligsfjernere, deriblandt Duxola, Biltema og en til, blanda flere bøtter med kaustik og tapetlim også! Ingen med nevneverdig godt resultat!! prøvde med plastfolie utenpå, spylte med høytrykk varmtvann og prøvde å skrape det av. Endte opp der jeg startet med Bachoskrapa mi, støvmaske og tettsittende vernebriller! Helt sikker andre som har opplevd annet resultat, men etter å ha brukt flere tusenlapper på diverse lurium og kjemikalier så var det bare å krype til korset og legge seg på bakken!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Min første plastbåt dette så jeg er ganske så uerfaren, derfor takk for alle svar.

Jeg tolker det slik at det er mye som kan brukes, men skraping må til uansett. Er heldig å får låne en stor oppvarmet garasje så oppussingen har vært igang siden oktober.

Men er det ikke vanskelig å skrape uten å skade gelcoaten? Jeg treffer på noe grått stoff, Kan dette være primer eller noe? Må det primes på nytt? Og må jeg pusse? I tilfelle hvilken korning bør jeg ha på papiret ?

alternativt - bunnstoff blir ganske sprøtt i kulda, blir det kaldere enn -10 feks kan du jo prøve å "tørrskrape". (dette er et tips jeg ikke har prøvd sjøl. derimot har jeg prøvd å fjerne med reprin, det var omtrent som å skrape tyggis, ikke vellykket, men det var kanskje for kaldt.)

edit: du må file hjørnene/endene på skrape-bladet så du ikke skader gelcoat. det grå er primer. hvis den forblir intakt og ikke er "foreldet" bør den holde. når det evt er på tide å bytte primeren vet jeg ikke, vil tro tokomponent epoxy holder ganske lenge.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Vent til det blir skikkelig kaldt, og dra båten ut i kulden. Kjøp deg en tohånds hardmetallskrape, og rund av hjørnene på bladet med en fil så du ikke lager striper i skroget. Så er det bare å ikle seg engangskjeledress, maske og briller, og sette i gang å skrape. Det burde være unnagjoprt på et par kvelder. Deretter sliper du bort restene med eksentersliper. Jeg ville ha lagt på et par strøk med epoxyprimer oppå den gamle for sikkerhets skyld. Deretter et lag med hardt bunnstoff i avvikende farge fra toppstrøket med selvpolerende, da ser du når det selvpolerende er såpass slitt at du må legge et nytt lag. Jeg har det slik, hvitt underst og svart øverst. Veldig praktisk, smører kun på nytt når det hvite begynner å skinne gjennom.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er for å ikke utsette gelcoaten for mekanisk påvirkning. Spiller ingen rolle hva du blåser med, den mekaniske kraften som må til bestemmes av hvor hardt stoffet sitter.

Egeninnsatsen begrenset seg til å tape på byggplasten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kanskje det er lettere å finjustere trykk når man blåser med tørris/kalk, men teorien min skal "holde vann" :yesnod:

Jeg har gjort litt metaresearch, resultatet er her: http://www.baatwiki.no/wiki/Fjerning_av_bunnstoff

Skraping gjør man helst mens det er flest mulig minusgrader i lufta, evt kan man gå motsatt vei og bruke varmluftpistol.

Lut/soda og tapetlim har fungert for noen, men de fleste som har prøvd har ikke sett noen effekt av det. Bunnstoffene har kanskje forskjellig type kjemi. Derfor kan det også være at enkelte bunnstoffjerneprodukter virker bra for noen, men dårlig for andre.

Bare høytrykkspyling uten kjemikalier kan muligens hjelpe, bare man er tålmodig nok.

Det er helt klart forskjell på mediene man bruker ved medieblåsing. Tørris virker å ha den egenskapen at det er tilstrekkelig for å fjerne bunnstoff, men ikke tilstrekkelig hardt for å skade gelcoat.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Skrapte ren en Askeladden 16 som jeg hadde i fjor. Prøvde først med reprim men det ble bare kliss, etter å ha prøvd flere forskjellige måter kom jeg fram til at tørr skraping var det mest effektive. Med en godt slipt skrape med avrundede kanter forsvant 25+ sesonger med bunnstoff på tilsammen 10-12 timer :smiley:

Fant ut etterpå at jernia selger duxola :headbang:

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...