sjakkel Startet 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2015 Jeg skal fjerne gammel bunnstoff på Hanto`n min. Skraping blir ganske omfattende. Jeg hørte at det finnes vistnok noe som kan smøres på og som løser opp gammel bunnstoff og spyles av med vann. Er det å anbefale? Er det noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Finns div färdiga grejer att köpa typ paintstripper mfl det blir ett ganska omfattande jobb hursomhellst. Jag fick tag på ren lut(kaustikssoda (NaNh) och blandade med tapet klister men det blir ändå ett mödosamt arbete att sanera det senare. Skrapa är ganska effektivt tro det eller ej Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Har prøvd noe som jeg mener heter duxola malingsfjerner, smøres tykt på og lar det virke en time. Jo det virker men måtte skrape det av,funker bedre en å spyle. Også ble det veldig dyrt (det går endel). Får du tak i 10kg bøtte så blir det vel en god del billigere. Jeg tar resten me eksentersliper å 40 papir :-) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Malingsfjerneren tryllet ikke bort bunnstoffet.. Så uansett hvordan en ser det så er det litt tung jobb uansett:-) skraping og sliping må til :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Men en ting er viktig: Alle typer av maling/lakk fjernere fungerer myyyyye bedre når det er varmt ute enn når det er kalt. Egen erfaring med Duxola. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tskjei Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Duxola må holdes fuktig når den brukes. Trenger ikke å legge så tykt lag så lenge man sprayer litt vann over så det ikke tørker. Dess lenger det får virke dess enklere å fjerne bunnstoffet.Tørker det, må man begynne på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Fjernet vel om lag 20-25 år med bunnstoff og primer på en Saga 27 i fjor. Brukte KMI greenproducts malingsfjerner. Gjorde jobben veldig mye greiere. Men som Lars H trenger man temperatur. Jeg ville ikke gjort det før det var rundt 15 varme skulle jeg gjort det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Jeg har kjøpt den på linken nedenfor, men skal bare fjerne fra ror og metalldeler. Råd fra forhandler var å ha god temperatur, og/eller pakke inn delene i "krympeplast" etter påføring. https://www.maritim.no/kmi-maling-og-limfjerner-1-0liter#.VLaOc57KymQ Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Hvor kjøper man KMI greenproducts malingfjerner Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Møkkalasset Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Maritim i Arendal er vel det nærmeste for deg? Var jo også de jeg linket til..... Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Prøvde i fjor 3 forskjellige maligsfjernere, deriblandt Duxola, Biltema og en til, blanda flere bøtter med kaustik og tapetlim også! Ingen med nevneverdig godt resultat!! prøvde med plastfolie utenpå, spylte med høytrykk varmtvann og prøvde å skrape det av. Endte opp der jeg startet med Bachoskrapa mi, støvmaske og tettsittende vernebriller! Helt sikker andre som har opplevd annet resultat, men etter å ha brukt flere tusenlapper på diverse lurium og kjemikalier så var det bare å krype til korset og legge seg på bakken! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
idars Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Så det når jeg hadde postet spm mitt at du allerede hadde svart på det møkkalasset Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
sjakkel Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Min første plastbåt dette så jeg er ganske så uerfaren, derfor takk for alle svar. Jeg tolker det slik at det er mye som kan brukes, men skraping må til uansett. Er heldig å får låne en stor oppvarmet garasje så oppussingen har vært igang siden oktober. Men er det ikke vanskelig å skrape uten å skade gelcoaten? Jeg treffer på noe grått stoff, Kan dette være primer eller noe? Må det primes på nytt? Og må jeg pusse? I tilfelle hvilken korning bør jeg ha på papiret ? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 (redigert) alternativt - bunnstoff blir ganske sprøtt i kulda, blir det kaldere enn -10 feks kan du jo prøve å "tørrskrape". (dette er et tips jeg ikke har prøvd sjøl. derimot har jeg prøvd å fjerne med reprin, det var omtrent som å skrape tyggis, ikke vellykket, men det var kanskje for kaldt.) edit: du må file hjørnene/endene på skrape-bladet så du ikke skader gelcoat. det grå er primer. hvis den forblir intakt og ikke er "foreldet" bør den holde. når det evt er på tide å bytte primeren vet jeg ikke, vil tro tokomponent epoxy holder ganske lenge. Redigert 15.Januar.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Vent til det blir skikkelig kaldt, og dra båten ut i kulden. Kjøp deg en tohånds hardmetallskrape, og rund av hjørnene på bladet med en fil så du ikke lager striper i skroget. Så er det bare å ikle seg engangskjeledress, maske og briller, og sette i gang å skrape. Det burde være unnagjoprt på et par kvelder. Deretter sliper du bort restene med eksentersliper. Jeg ville ha lagt på et par strøk med epoxyprimer oppå den gamle for sikkerhets skyld. Deretter et lag med hardt bunnstoff i avvikende farge fra toppstrøket med selvpolerende, da ser du når det selvpolerende er såpass slitt at du må legge et nytt lag. Jeg har det slik, hvitt underst og svart øverst. Veldig praktisk, smører kun på nytt når det hvite begynner å skinne gjennom. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
VannTro Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Du kan lese litt om det i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/35303-fjerning-av-bunnstoff-med-kjemi/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Mye egeninnsats og leste jeg rett samme pris som kall og tørris-blåsing, da hadde jeg satset på det.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Det er for å ikke utsette gelcoaten for mekanisk påvirkning. Spiller ingen rolle hva du blåser med, den mekaniske kraften som må til bestemmes av hvor hardt stoffet sitter. Egeninnsatsen begrenset seg til å tape på byggplasten. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 De kalk og tørris blåste plastbåtene jeg har sett var gelcoaten like fin, men en sandblåst var huff. Med tørris var det bare å støvsuge opp bunnstoffet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
VannTro Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Kanskje det er lettere å finjustere trykk når man blåser med tørris/kalk, men teorien min skal "holde vann" Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
quantumduck Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Vent til det blir skikkelig kaldt, ... ikle seg engangskjeledress,... Litt sparsommelig antrekk i kulda Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Jeg har gjort litt metaresearch, resultatet er her: http://www.baatwiki.no/wiki/Fjerning_av_bunnstoff Skraping gjør man helst mens det er flest mulig minusgrader i lufta, evt kan man gå motsatt vei og bruke varmluftpistol. Lut/soda og tapetlim har fungert for noen, men de fleste som har prøvd har ikke sett noen effekt av det. Bunnstoffene har kanskje forskjellig type kjemi. Derfor kan det også være at enkelte bunnstoffjerneprodukter virker bra for noen, men dårlig for andre. Bare høytrykkspyling uten kjemikalier kan muligens hjelpe, bare man er tålmodig nok. Det er helt klart forskjell på mediene man bruker ved medieblåsing. Tørris virker å ha den egenskapen at det er tilstrekkelig for å fjerne bunnstoff, men ikke tilstrekkelig hardt for å skade gelcoat. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Litt sparsommelig antrekk i kulda Vi stammer da fra vikingene, gjør vi ikke? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marida Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 (redigert) Elektrisk malingsskrape fra Bosch og eksentersliper med 40 papir var beste løsning når jeg har skrapet 3 stk 28 fotere Uansett så er det en del jobb, skrapa lagde noen hakk, men da hadde jeg en tusj i lomma som jeg merket området med, så ble dette sparklet og slipt før grunningen kom på Redigert 16.Januar.2015 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Skrapte ren en Askeladden 16 som jeg hadde i fjor. Prøvde først med reprim men det ble bare kliss, etter å ha prøvd flere forskjellige måter kom jeg fram til at tørr skraping var det mest effektive. Med en godt slipt skrape med avrundede kanter forsvant 25+ sesonger med bunnstoff på tilsammen 10-12 timer Fant ut etterpå at jernia selger duxola Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.