Knappern Startet 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2015 Hei godtfolk! Jeg har akkurat demontert vvberederen i båten pga tidligere lekkasje. Ser at denne er110v, så hvordan blir det å sette inn en på 220v da? Halv effekt? Eller må det kobles om på noe vis? Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Dinamo Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Såvidt eg forstår spørsmålet so er det kor mykje effekt du får av ein vvbereder for 220 (egentlig 230) volt. Spenningen blir halvparten - eller egentlig bittelitt mindre, dermed so lander ogso strømmen rundt halvparten, noko som gir effekt i nærheten av 1/4. Utifrå dette tallet skal du bittelitt lenger ned, fordi ein standard tank er laga for 230 volt si både spenning og strøm blir litt mindre enn halvparten. På den andre side so arbeider elementet med lavere effekt, og dermed lavere temperatur. Dermed slår ikkje temperaturkoeffisienten i elementet fullt so hardt inn, dette drar litt oppover. Alle desse små avvik summerer seg vel til at det kan bli 23% av varmen og ikkje 25%, vil eg tippa. Hvis du har muligheten, vil eg sei at det vil vera lurt å laga nytt strømframlegg med 230 volt. Ein transformator av det slaget som veg mange kilo, som transformerer 230 volt ned til 110 kan nett like godt gjera jobben baklengs, mens ein omformer som veg omtrent ingenting, og er full av elektronikk IKKJE kan kjørast baklengs. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 (redigert) Du kan sette inn en bereder med den effekten du ønsker. Spenningen har ikke noe med det å gjøre. Angående omkobling så blir det jo å kjøre den direkte på landstrøm (som er 230V her hjemme i Norge). Redigert 14.Januar.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
taunus Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Du må måle spenninga du har i stikkontakten.. Så hvis du har en transformator som gjør dette om til 110 volt kan du kutte denne ut og koble direkte. Du kan ikke snu trafoen. Kjører du 220 volt inn på 110 volt sia, ender du opp med 400volt . Sitér dette innlegget Link to post
Knappern Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Da har jeg investert ny bereder. Kobler nok ut 110V og kjører 230V via egen bryter. Så forresten at man får 110V element til isotherm bereder. Tror det var på nettbaat. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.