Jump to content

Finns det dieselbaserte varmelement som frostvakt?

Fanafjord

Recommended Posts

Jeg lurer på om det finnes små varmeelement som går på diesel (eller til nød bensin) som avgir 100-200 Watt som frostvakt til motorrommet. Det hadde vært genialt for overvintring av båt der strøm er ikke tilgjengelig.

Jeg har båten på vann på en plass uten strøm. Det pleier å gå bra, men jeg kunne tenkt meg å hatt en varmelement i de ekstrakalde periodene. Det er jo bare snakk om noen få dager om gangen her på vestlandet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det finnes ovner som går på diesel eller parafin og ikke bruker strøm, f.eks Reflex. Men om den kan skrus

på så lav effekt som du vil ha, vet jeg ikke.

Er og noen frittstående ovner som går på parafin, tanken må fylles når den er tom, så det er vel lite aktuellt.

Og ha en ovn brennende uten tilsyn kan være en risiko, noe jeg ikke ville ha gjort.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Takk for masse gode svar, men da må jeg vel konkludere at det som jeg er ut etter ikke finnes. En vanlig oljeovn er for dyr, for stor, for sterk effekt. Jeg er ut etter en bitteliten innkapslet dieselbrenner som avgir ikke så mye mer varme som tre eller fire telys, med tilsvarende lave forbruk som kan brenne kontinuerlig. Nok for å holde motorrommet frostfritt og ikke trenger mer tilsyn enn la oss si en gang i uken.

Nå det gjelder isolering så er jo det jeg i praksis gjør, legge en styroporplate over motoren og noen gamle tepper over og håper at sjøvannet holder motoren varm nok at han tar ikke skade. Motoren er en Mercruiser 120 hk i en 20 fots Finnmaster 6400mc med Alpha one.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har hatt båt på sjøen på vestlandet om vinteren i 14 år nå uten varme på i motorrommet. Har hatt termometer i motorrommet hele tiden, og har på det laveste vært nede på 1,5 pluss nedi der. Da har du ennå 3-4 grader å gå på før det oppstår farlig frost. Pass bare på at det ikke kan blåse inn gjennom luftegitrene, da kan det fort bli kaldt nedi der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Står vel en dieselovn og brenner konstant hele vinteren om bord i vær eneste sjark som er i fiske.

Det jeg mente var de frittstående ovn kan være en risiko.

Hadde selv en 42 fots kutter, der var det en diesel ovn med kokeplate i byssa. Det hadde jo vært noe.

Men da må det være en skrorstein og fast montert ovn og diesel fra en fall tank, om jeg ikke husker feil.

Det var bra varmekilde og en kokeplate å lage mat eller koke kaffe på.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...