DieselDahl Startet 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2015 http://bangshift.com/bangshiftxl/will-new-5-0l-cummins-diesel-v8-save-nissan-titan-dying-drive-one/ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 D6-dödare Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Haraune Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 må ha en sånn! håper den blir like bra som 6B var Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Blir kanskje brutal mot dagens Mercruiserdrev... på enkelte båttyper muligens. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Windy37GM Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 (redigert) Blir ikke dette noe alla den gamle 7,3 V8 mercruiser hadde? Den som bygget på Navistar blokka? Antall NM blir i samme leie (725NM+)og den 7,3 knakk mange Bravo3 drev. Bravo3X klarte det vel. Denne nye har sikkert elektronisk styring (hvis den kommer til båt), så den kan stilles "snillere" for å ikke ødelegge drev :-) mvh Windy37GM Redigert 16.Januar.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Teerex Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Gamle 7,3 hadde nok enda mere Nm på lave turtall, og denne nye har sikkert nedimot halve vekta så er jo mindre masse som evt. skal opp i plan i det minste. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Anton Hardarson Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 (redigert) ny mercury diesel V8 4,2L 370hk 782nm og 379kg http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=53655813&searchclickthrough=true http://legacy.mercurymarine.com/engines/diesel/tier-three/4.2L/ Redigert 17.Januar.2015 av Anton Hardarson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 (redigert) Ja den VAG-motoren er jo kjent, men ikke alle som har trua på VAG i båt kanskje ? Cummins høres på en måte bedre ut, og den har nok litt større potensiale pga. større sylindervolum. 310 hk og 752 Nm er beskjedent på en 5-liters motor, så det er nok bare i startgropa. Kommer nok mere ytelse etterhvert. I bilversjonen skal den jo være et sterkere alternativ til 3-liter V6 Eco-diesel, og det er den jo. Og så har vi jo Yanmar 8LV-370 med Toyota-motor på 4,5 liter. Redigert 17.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ulyden Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Har søkt gjennom MTZ etter artikler om motoren men dei har ikkje laga noe enda. Lite info å finne. Dette er en motor med egr og turboer og partikkel filter. Den klarer kanskje de nye imo krava. Men hvordan dette vil fungere på ein lystbåt motor er vel ikkje prøvd i stor skala enda. Våt eksos og partikkelfilter kan gi utfordringer. 8 sylindret v motor gir kort og kompakt motor men også dårligere tilkomst og fleire eksosmanifoiler. To turboer er det vel og. Personlig trur eg at ein rekkesekser på 6 liter er å foretrekke i ein fritidsbåt. Problemet er at dei fleste 6 liters motorane i dag er laga for lastebiler og tyngre maskiner. Dei har som regel for lang slaglengde til å passa drev installasjoner. Det blir og vanskeligare å finne nye motor konstruksjonar som kan overhalast og reparerast om rivning eller korrosjon oppstår i sylindrane. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 (redigert) Pussig at både Yanmar og Mercruisers V8 dieseler er lettere enn tilsvarende R6 motorer med over 4 liters slagvolum. Mulig det skyldes at ingen har utviklet nye slike motorer i det siste. Eller at blokka og veiva til en V8 kan lages lettere pga. at den er så kvadratisk. Men klart et poeng at R6 gir enklere adkomst, med eksos på bare en side av motoren. Redigert 17.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ulyden Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 V8 diesler er nok stivere og kanskje lettere en 6liters rekke 6 men det blir vel meire fair å sammenligne en 3 liters rekke 6 mot v6. Da blir ikkje forskjell så stor. Årsak ti å utvikle v8 diesel er nok å få flest mulig hester inn i en bil. En kort motor har større mulighet for å erstatte ein rekke 6. Det er også lettere å kombinere stort volum med høyt turtall og lav vekt. Å sette inn en 6liters rekke 6 i ein land cruiser med maks turtall på 2800rpm ville ha gitt utfordringer på vekt, plass og kraftoverføring. Tror ikkje at desse motorane primært er utvikla for båt. Men eg trur det står noen svære rekke 6 motorar i nokre amerikanske pickup biler. Det høyrest i alle fall slik ut. Fiat laga nokre high speed diesel motorar på 70 og 80 tallet. Har sjølv vert med å justera ein slik som var montert på et volvo drev i ein 22 fotar. Den var noe baktung, men når den først var på plan gjekk den over 35 knop. Seinare fulgte fiat trenden meg lengre slag og betre økonomi. Då sank max turtal til 2800rpm og moment vart for høgt for drev. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 (redigert) Cummins 5,9 liter R6 står i en del Dodge pickup bl.a., Men den er både tung og for sterk for dagens drev, iallefall uten nedjustert effekt. Max. turtall for de fleste marine R6 i klassen 200-400 hk er rundt 3900 rpm (3500-4200 avhengig av motormerke/modell.) Redigert 17.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Thorlyn Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Hysrolift monterer disse VAG motorene i båtene sine. Goldfish bruker Yanmar /Toyota.. vet hvem jeg ville lagt pengene i ihvertfall Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
DieselDahl Svart 20.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 I flybransjen sier vi: "Never buy a mark one!" Litt synd at VAG motorene har så dårlig rykte, selve grunnmotorene er gode konstruksjoner. Det er mariniseringen de ikke har fått dreisen på ennå. Volvo Penta trenger noen seriøse utfordrere. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 (redigert) Har det vært noe krøll med disse VAG V8-motorene da ? Redigert 20.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.