Jump to content

Ny cummins v8 diesel, blir det båtmotor av dette?


DieselDahl

Recommended Posts

Blir kanskje brutal mot dagens Mercruiserdrev... på enkelte båttyper muligens.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Blir ikke dette noe alla den gamle 7,3 V8 mercruiser hadde? Den som bygget på Navistar blokka? Antall NM blir i samme leie (725NM+)og den 7,3 knakk mange Bravo3 drev. Bravo3X klarte det vel.

Denne nye har sikkert elektronisk styring (hvis den kommer til båt), så den kan stilles "snillere" for å ikke ødelegge drev :-)

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Gamle 7,3 hadde nok enda mere Nm på lave turtall, og denne nye har sikkert nedimot halve vekta så er jo mindre masse som evt. skal opp i plan i det minste.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja den VAG-motoren er jo kjent, men ikke alle som har trua på VAG i båt kanskje ?

 

Cummins høres på en måte bedre ut, og den har nok litt større potensiale pga. større sylindervolum.

310 hk og 752 Nm er beskjedent på en 5-liters motor, så det er nok bare i startgropa. Kommer nok mere ytelse etterhvert.

I bilversjonen skal den jo være et sterkere alternativ til 3-liter V6 Eco-diesel, og det er den jo.

 

Og så har vi jo Yanmar 8LV-370 med Toyota-motor på 4,5 liter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har søkt gjennom MTZ etter artikler om motoren men dei har ikkje laga noe enda. Lite info å finne. Dette er en motor med egr og turboer og partikkel filter. Den klarer kanskje de nye imo krava. Men hvordan dette vil fungere på ein lystbåt motor er vel ikkje prøvd i stor skala enda. Våt eksos og partikkelfilter kan gi utfordringer.

 

8 sylindret v motor gir kort og kompakt motor men også dårligere tilkomst og fleire eksosmanifoiler. To turboer er det vel og. Personlig trur eg at ein rekkesekser på 6 liter er å foretrekke i ein fritidsbåt. Problemet er at dei fleste 6 liters motorane i dag er laga for lastebiler og tyngre maskiner. Dei har som regel for lang slaglengde til å passa drev installasjoner.

 

Det blir og vanskeligare å finne nye motor konstruksjonar som kan overhalast og reparerast om rivning eller korrosjon oppstår i sylindrane.

Link to post

Pussig at både Yanmar og Mercruisers V8 dieseler er lettere enn tilsvarende R6 motorer med over 4 liters slagvolum.

Mulig det skyldes at ingen har utviklet nye slike motorer i det siste.

Eller at blokka og veiva til en V8 kan lages lettere pga. at den er så kvadratisk.

Men klart et poeng at R6 gir enklere adkomst, med eksos på bare en side av motoren.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

V8 diesler er nok stivere og kanskje lettere en 6liters rekke 6 men det blir vel meire fair å sammenligne en 3 liters rekke 6 mot v6. Da blir ikkje forskjell så stor. Årsak ti å utvikle v8 diesel er nok å få flest mulig hester inn i en bil. En kort motor har større mulighet for å erstatte ein rekke 6. Det er også lettere å kombinere stort volum med høyt turtall og lav vekt. Å sette inn en 6liters rekke 6 i ein land cruiser med maks turtall på 2800rpm ville ha gitt utfordringer på vekt, plass og kraftoverføring. Tror ikkje at desse motorane primært er utvikla for båt. Men eg trur det står noen svære rekke 6 motorar i nokre amerikanske pickup biler. Det høyrest i alle fall slik ut.

 

Fiat laga nokre high speed diesel motorar på 70 og 80 tallet. Har sjølv vert med å justera ein slik som var montert på et volvo drev i ein 22 fotar. Den var noe baktung, men når den først var på plan gjekk den over 35 knop. Seinare fulgte fiat trenden meg lengre slag og betre økonomi. Då sank max turtal til 2800rpm og moment vart for høgt for drev.

Link to post

Cummins 5,9 liter R6 står i en del Dodge pickup bl.a., Men den er både tung og for sterk for dagens drev, iallefall uten nedjustert effekt.

 

Max. turtall for de fleste marine R6 i klassen 200-400 hk er rundt 3900 rpm (3500-4200 avhengig av motormerke/modell.)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har det vært noe krøll med disse VAG V8-motorene da ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...