Jump to content

Pusse ned til gelcoat


skøytelars

Recommended Posts

Mener du med på laminat ?

Gelcoat er jo det du ser.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Produksjon av en en plast båt starter med ei form så er det tre prosesser man må igjennom:

- vendig er det Gelcoat, som er en lakk med voks i. Denne sprøytes ned i forma til en tykkelse 0,5-1 mm. Blir den for tykk sprekker den lettere

- Selve skroget er en glassfiberstøp. Denne bugges opp lagvis av polyester og glassfibermasse, eller disse blandes og så sprøytes det på.

- På innersiden av skroget brukes Topcoat, som er en tokomponents maling. (Denne kan brukes til å fylle i mindre sår utvendig

 

Så om du får et sår eller en ripe er det bare å reparere med en Gelcoat filler. Det som er litt viktig her er å se etter krakkelering eller sprekker, disse må fjernes før du sparkler over. Generelt sett er de ingen grunn for å slipe ned mer en nødvendig for en reparasjon. Selve reperasjonsprosessen er beskrevet flere ganger så den er bare å søke opp

Link to post

Denne bugges opp lagvis av polyester og glassfibermasse, eller disse blandes og så sprøytes det på.

Sprøytestøp brukes stort sett til industriproduksjon.

Ved bruk i båt ble det for dårlig. Var ikke tillatt ved bygging av livbåter.

 

- På innersiden av skroget brukes Topcoat, som er en tokomponents maling.

Topcoat er i store trekk gelcoat med en skvett voksløsning i.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...