Jump to content

Måkedritt på kalesjen, tips?

kito

Recommended Posts

Har lagt båten på plass i havna og som vanlig fungerer båten som toalett for områdets måkebestand.  :lol: Etter å ha hatt kalesjen inne for vask, impregnering og omsøm er jeg lite glad for dette.  Har redusert det verste problemet med å legge over en gammel kalesje som er omsydd, dette er allikevel en tungvint løsning.

Så en som hadde monter opp en plastugle på targabøylen, har også sett diverse andre løsninger.  Er det noen som vet hva som funker og som ikke tar for lang tid å rigge opp/ned :sailing:

En løsning kan jo være å slutte med vasking og polering fordi fugler,og da spesiellt måker er glade i å drite på blanke ting.

Ellers så tror jeg at spesiellt Saga 25 er veldig utsatt for

måkedritt.Ihvertfall så haglet det med dritt på min.

Det fortsatte i samme stil på båten vi har nå.Og det på tross av

at den hadde beige kalesje og måkejager.De ikke bare dreit-det var

småkrabbe skall,blåskjell og sniler også.Antagelig så ble båten

brukt mest til måkefest.

Det merksnodige er at etter at måkejageren ble lagt bort og kalesja

blei byttet ut så er dritt problemet blitt borte.Hvorfor vet jeg ikke.Sånn er det bare iht Nissemor.

Jeg leste for 2 år siden et tips om å legge lekeslanger på kalesjen. Da barna mine har vokst fra slike leker som liksomslanger i gummi var jeg snar om å knabbe disse fra bunnen av lekeskapet.

Etter 2 somre med 2 stk slanger på kalesjen har fugledritten minsket betraktelig Bilde. Det virker faktisk ikke som måkene sitter og driter på båten i det hele tatt lenger. Det er bare en og annen sjelden "sprutbombing" som fremdeles dessverre treffer. Meg har slangetipset i alle fall hjulpet, men det kan jo selvsagt hende at måkene i Trondheim er spesielt lettlurte og dumme slik som resten av oss her oppe Bilde

Jeg har også benyttet lekeslange med stort hell.

I likhet med Helge hadde jeg også kun noe uheldige "sprutbomber" i hele for sommer.

Da båten min ligger i Larviksfjorden så er vel også Vestfold måkene dumme.

Jeg har observert at det er kommet opp flere slanger i havn i år.

Da jeg kjøpte min slange i fjor lurte hun som ekspederte meg på hva alle skulle med slike slanger. De hadde nemlig gått tom to 2 ganger.

Kjøp deg en slange å se om ikke du også kan lure måkene

Lykke til

:diving

Link til en artikkel i sakens anledning

http://www.vimenn.com/index1.phtml?article...subcategory_id=

Artig artikkel dette også, men ikke den jeg leste for et par år siden. Denne her nevnte vel heller ikke lekeslanger. Et annet viktig moment jeg glemte å nevne i sted og som jeg fikk med meg i den andre artikkelen var at det var lurt å flytte litt på slangen(e) hver gang en var på båttur eller innom båten av andre årsaker. Dette inntrykket forsterkes kanskje av kommentarer i denne "linkede" artikkelen.

Je

Da båten min ligger i Larviksfjorden så er vel også Vestfold måkene dumme.

/quote]

Jeg tror ikke måkene i Vestfold er dumme.En gang hadde jeg en schafer som var veeeeldig interessert i måkejakt-og måkene skjønte jo hva som foregikk i det lille hundehodet :sailing: 2 ganger lurte de`n utfor bryggekanten.

Men den beste var måka som spilte skadet.Schafer uhyret angrep  helt sikker på at,endelig,seierens sødme kan nytes om 1 sekund! :cool:Da med ett,blei den skadde måka veldig frisk og kasta seg opp i lufta.Boing,bikkje kreket for med hodet først rett i flaggstangfundamentet med et brak og ble liggende i mange minutter helt stille :sailing:

Etter dette hadde han lært og gjorde aldri mine til å prøve seg på måker igjen. :sailing::lol:

...Et annet viktig moment jeg glemte å nevne i sted og som jeg fikk med meg i den andre artikkelen var at det var lurt å flytte litt på slangen(e) hver gang en var på båttur eller innom båten av andre årsaker.

En liten, effektsvak elektrisk motor tilkoblet intervallbryter som sørger for at slangene beveger seg nå og da? :sailing:

En liten, effektsvak elektrisk motor tilkoblet intervallbryter som sørger for at slangene beveger seg nå og da? :cryin:

Et forslag i fullt alvor?   :cryin:  Gummislangene er i alle fall ingen spøk. På min båt virker det uten tvil og vi har jo her i denne tråden også fått tilslutning fra ytterligere en i "slangemenigheten"  :cryin:

Et forslag i fullt alvor?

Yes sir! Hvis det viser seg effektivt med slanger, og enda mer effektivt hvis slangene flyttes nå og da, hvorfor ikke automatisere denne prosessen med en liten elektrisk motor - f.eks. fra et leketøy eller noe slik. Med en passende utveksling kunne man få slangene til å vri seg litt nå og da vha en intervallbryter. Slik kan man raske sammen for en slikk og ingenting. Ikke behøver det å dra noe særlig strøm heller. :cryin:

Jeg har prøvd både lekeslanger og halve båten innsurret i sen, men dette virket ikke for meg. Derimot har jeg svært god erfaring med den såkalte måkejageren, som du kan kjøpe i båtutstyrsforretninger for ca 400 - 500 kroner. Det er en slags "propell", en stang av aluminium, ca 2 meter lang (sammenleggbar), med røde "vinger" i enden, som roterer rundt en spindel som du lettvint monterer på kabintaket eller i kalesjebøylen.

Måkejageren svirrer rundt av vinden, men det skal utrolig lite bevegelse i luften til at den beveger seg. Den klappes lettvint sammen og legges i båten når du drar ut fra havnen. Måkene er redd denne, men selvsagt kan du fortsatt få en og annen "blindgjenger" fra stor høyde, men måkene tør garantert ikke sette seg på båten når du har montert måkejageren! Anbefales!

Jeg kjöpte mylar-tape og hengte opp rundt båten.  Det virket fint for meg.  Mylar-tapen har en metallisk finish og bråker litt når det blåser.  Ser ut som fuglene ikke liker det.  For meg var ikke problemet måker, men andre småfugl.  Her er en link til den tapen jeg kjöpte:

http://www.raintreenursery.com/catalog/Pro...?ProductID=T080

Et par tips: Kutt striper ca 1/2 til 1 meter lange slik at de blafrer godt i vinden.  Flere striper kan henges med jevne mellomrom, men ikke heng så nært at de vikler seg inn i hverandre.  Mylar-tapen blir også slitt ut etter en tid.

Kåre

Jeg er nå på jobb i nordsjøen og her ute har de plassert en plastugle i flammebommen for å holde måkene vekke. Måkene sitter på rekke og rad ved siden av plastuglen.

I båthavnen som jeg hadde for noen år siden var det en båt som hadde en roterende måkejager. Måkene lå under denne og dreit og koste seg.

Selv strakk jeg noen lengder med gøtt fra masten bakover kalesjen på min Saga 27 som jeg hadde da. Dette fungerte veldig bra. Måkene prøvde bare å lande på kalesjen en gang og kom da borti gøttet. Siden husket de dette og brukte heller nabobåten til toalett.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Selv strakk jeg noen lengder med gøtt fra masten bakover kalesjen på min Saga 27 som jeg hadde da. Dette fungerte veldig bra. Måkene prøvde bare å lande på kalesjen en gang og kom da borti gøttet. Siden husket de dette og brukte heller nabobåten til toalett.

Og hva i svarte er gøtt? :wink:

I østfold betyr gøtt; gotterier/søtsaker/smågott, antar det ikke er veldig effektivt å jage måker med. :wink:

Heisann.  Har litt erfaring med lekeslanger.  Dette virket bra de tre første dagene.  Så begynte måkene å bli litt for nysjerrige - landet på kalesjen og "nappet" i slangene (trodde de var til å spise? - glupske dyr!!).  Etterhvert kom det flere måker til, "er det her det er fest..?"

Nei, ingen slanger her.   :yesnod:

-men "baatplassen.no" vimplen ! den vaier fint i vinden, ingen måkeskitt foreløpig!!  :yesnod: :yesnod:

Det er sikkert flere gode bevegelige ideér

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
  • 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...