Letsgo Startet 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2015 Hvilke papirer skal følge med båt når man kjøpe bruktbåt? Antar at kopier av gamle kjøpskontrakter kan være kjekt i forhold til småbåtregisteret. Men, hva annet skal følge med? Hva må man f eks kunne vise ved havnekontor i utlandet, eller kontroll av tollvesenet på vei hjem? Krever forsikringsselskaper noe? Takk for all hjelp. Hilsen "Ny-i-båtverden" Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Er du utenlands å handler båt så blir det mye papir i forhold til kjøp i en norsk fjord. Der var litt vanskelig å finne ut av innlegget om du importerer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Letsgo Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Skal kjøpe i Norge, og lurer på hva jeg bør sjekke/får med meg ved kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Hvis båten er reg i Redningsselskapet. Så trenger du kun kontrakt fra selger Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Lazyjack Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Redningsselskapet registrerer ikke båter, det er det Småbåtregisteret som gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 1) Kjøpekontrakt 2) Samsvarsærklæring og brukerhåndbok hvis båten er CE merket (Bygget etter16. juni 1998) 3) Bruksanvisninger til motor og utstyr 4) Vedlikeholdshistorikk (Kopi av kvitteringer på evt. utført service, nye deler og utstyr) Hvis båten er registrert i skipsregisteret (NOR) må selger også utstede skipsskjøte Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Jeg ville legge langt mer vekt på en skikkelig kjøpekontrakt for ditt kjøp, enn gamle kjøpekontrakter, som vanligvis det ikke er noe krav om å legge fram. Et unntak er kanskje hvis den er registrert i NOR, men her er det vel tinglyst skjøte som gjelder. Be gjerne om at Forbrukerrådets kontrakt for bruktbåtkjøp benyttes eller evnt den Skipper Worse har utarbeidet - http://www.tangedal.no/Files/Kontrakt_2010.pdf (grundig sak). Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Letsgo Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 (redigert) Takk for alle svar! Hva med papirer som viser at det er betalt mva/toll på båten, hvis den er produsert i utlandet?Og, hva krever utenlandske havnekontorer å se ved besøk? Redigert 18.Januar.2015 av Letsgo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Veldig mange brukte seilbåter ble seilt rett inn i Norge uten større seremoni i hine hårde dager. Men blir de tatt i ettertid? Seilbåt var jo uten registreringsplikt den gang... så da kan en jo forsåvidt ikke kreve noen dokumentasjon på når og hvor båten kom fra egentlig, hvis den er gammel nok. Kanskje litt verre da for eldre motorbåter iom at de på et tidspunkt må ha vært registrert om de er av en viss alder og ikke er innført til landet senere. Så motorbåter må vel ha papirene i orden mtp toll og avgifter, med mindre båten er norskbygd. -------- Ved kjøp av nyere/dyrere båter bør en vel uansett få dokumentasjon på at båten er tatt inn til landet på lovlig vis. Tollmyndighetene har vel hatt noen raid i Oslofjordområdet nå og da... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Har andre land tollbestemmelser så bør man få dokumentasjon på at båten ikkje har feriert for lenge eller overvintret slik at krav løses ut i andre land ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rolf Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Ang. Dokumentasjon på betalt mva. Er vel uansett importøren som må svare for dette, selv i ettertid? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Importør kan vel i mange tilfeller være en tidligere eier... altså privatimportert. Må ikke nåværende eier stå til ansvar? Om tolletaten finner ut at min båt er jukset til landet, diverse avgifter ikke betalt osv så er det vel ingen andre enn jeg som må stå til rette og gjøre opp for meg? Ergo vil det være lurt av meg å ha dokumentasjon på at ting er på stell. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Hvis Letsgo sier litt mer om hva han kjøper osv, så slipper vi jo å la fantasien løpe løpsk her. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Marida Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 (redigert) Småbåtregisteret drives vel av Redningsselskapet. det er vel ikke registreringsplikt på motorbåter heller, men sterkt anbefalt. Leit å få forsikring uten. Husk papirene på VHF Redigert 18.Januar.2015 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Det var reg plikt på motorbåter. Og med nyere båt ville jeg uansett hatt dokumentene i orden, eller betalt grådig lite. Å kjøpe en smugglerbåt er vel neppe så lurt ..? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Husk at VHF kan/skal overføres selv om kjøper ikke har vhf lappen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Svaret er enkelt:ALT Selger har angående båten. PÅ godt og vondt ... viktig da å gå gjennom når man får det, for noen ganger kommer det ubehagelige overraskelser om historikken. Angående forholdet til Tollvesenet er det uproblematisk -- det er ikke din sak som kjøper av en båt i Norge om en eller annen tidligere eier har eller ikke har fortollet båten inn på korrekt måte. Du er uansett utenfrrekkevidden av tollovens bestemmelser, med mindre du selv vet annerledes. Verre er det ikke. Har man til hensikt å noen gang registrere båten i NOR, må man av uforståelig grunn ha samsvarserklæring fordi skipsregisteret tror at de har noe å bestille med båtens tilstand den gang den var ny. Det er materiellrettslig feil, men de fleste skjønner vel hvordan det blir når et offentlig organ finner sg noe nytt de kan regulere og lage regler og hindringer med. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
quantumduck Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Skal kjøpe i Norge, og lurer på hva jeg bør sjekke/får med meg ved kjøp. Du MÅ bringe på det rene om båten er registrert i Skipsregisteret. Dersom den er, kan den være beheftet med pant. Det greieste er seff om båten er registert og du får oppgitt registreringsnummeret. Dersom du ikke vet noe, skal reg-nummer være gravert inn på et godt tilgjengelig sted, slik at du kan finne det. Du kan også søke på eier, båtens navn osv. i registret. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Meget viktig punkt det quantumduck beskriver her. er maaange historier om folk som har kjøpt båter uten og vite at de har vært registrert i Skipsregisteret. Og selv om båten i utgangspunktet er heftelsesfri på kjøpsdato men selger senere misligholder div ting. Så kan det da tas pant i båten. Johs Lunde saken er nok et godt eksempel på dette. Hvor de solgte båter til sluttbrukere men lot være og avregistrere de skipsregisteret. Når da Johs Lunde gikk på baken så stå kreditorer i kø for og sette pant i båter registrert på Johs L i skipsregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Letsgo Svart 20.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Ja, skipsregisteret har jeg fått med meg. Det skal selvsagt sjekkes, og båten evt omregistreres. Vil absolutt unngå å kjøpe smuglerbåt. Men dersom man kjøper båt som ikke er bygget i norge og selger ikke har tollpapirer, men skriver under på at toll og mva er betalt, er dette tilstrekkelig? Har tollvesenet kontroller hvor de vil se papirer på dette? Om båten er importert av prof importør er dette helt sikkert i orden, men må man kunne dokumentere det? Takk for alle gode svar så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 (redigert) Har man til hensikt å noen gang registrere båten i NOR, må man av uforståelig grunn ha samsvarserklæring fordi skipsregisteret tror at de har noe å bestille med båtens tilstand den gang den var ny. Det er materiellrettslig feil, men de fleste skjønner vel hvordan det blir når et offentlig organ finner sg noe nytt de kan regulere og lage regler og hindringer med. Nettopp det undret jeg meg veldig over i forbindelse med to registreringer i 2014. (HHV byggeår 2003 og 2005) Det med samsvarserklæring var noe av det de var mest opptatt av. Kopi av original faktura skulle de også ha, til tross for at produsenten for lengst var gått konkurs, og til tross for at det ble utstedt bevitnede skjøter mellom tidligere eiere. Heldigvis var det noen som visste at en tidligere ansatt hos produsenten hadde tilgang til et gammelt arkiv..... Så mitt råd til alle som kjøper nye båter er: Ta vare på fakturaen og samsvarserklæringen - for båt og motor. (Motor etter 2006)Om ikke du selv skal registrere båten i Skipsregisteret så skal kanskje neste eier. Litt OT, men dog litt relevant. Redigert 20.Januar.2015 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.