Jump to content

Papirer ved kjøp av bruktbåt. Hva skal med?

Letsgo

Recommended Posts

Hvilke papirer skal følge med båt når man kjøpe bruktbåt? Antar at kopier av gamle kjøpskontrakter kan være kjekt i forhold til småbåtregisteret. Men, hva annet skal følge med? Hva må man f eks kunne vise ved havnekontor i utlandet, eller kontroll av tollvesenet på vei hjem? Krever forsikringsselskaper noe?

Takk for all hjelp.

Hilsen "Ny-i-båtverden"

Jeg ville legge langt mer vekt på en skikkelig kjøpekontrakt for ditt kjøp, enn gamle kjøpekontrakter, som vanligvis det ikke er noe krav om å legge fram. Et unntak er kanskje hvis den er registrert i NOR, men her er det vel tinglyst skjøte som gjelder. Be gjerne om at Forbrukerrådets kontrakt for bruktbåtkjøp benyttes eller evnt den Skipper Worse har utarbeidet - http://www.tangedal.no/Files/Kontrakt_2010.pdf (grundig sak).

mvh Bergen Dørk

Guest Avmønstret#

Veldig mange brukte seilbåter ble seilt rett inn i Norge uten større seremoni i hine hårde dager. Men blir de tatt i ettertid? Seilbåt var jo uten registreringsplikt den gang... så da kan en jo forsåvidt ikke kreve noen dokumentasjon på når og hvor båten kom fra egentlig, hvis den er gammel nok.

Kanskje litt verre da for eldre motorbåter iom at de på et tidspunkt må ha vært registrert om de er av en viss alder og ikke er innført til landet senere. Så motorbåter må vel ha papirene i orden mtp toll og avgifter, med mindre båten er norskbygd.

--------

Ved kjøp av nyere/dyrere båter bør en vel uansett få dokumentasjon på at båten er tatt inn til landet på lovlig vis. Tollmyndighetene har vel hatt noen raid i Oslofjordområdet nå og da...

Ang. Dokumentasjon på betalt mva. Er vel uansett importøren som må svare for dette, selv i ettertid?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Guest Avmønstret#

Importør kan vel i mange tilfeller være en tidligere eier... altså privatimportert. Må ikke nåværende eier stå til ansvar? Om tolletaten finner ut at min båt er jukset til landet, diverse avgifter ikke betalt osv så er det vel ingen andre enn jeg som må stå til rette og gjøre opp for meg? Ergo vil det være lurt av meg å ha dokumentasjon på at ting er på stell.

Svaret er enkelt:ALT Selger har angående båten. PÅ godt og vondt ... viktig da å gå gjennom når man får det, for noen ganger kommer det ubehagelige overraskelser om historikken.

Angående forholdet til Tollvesenet er det uproblematisk -- det er ikke din sak som kjøper av en båt i Norge om en eller annen tidligere eier har eller ikke har fortollet båten inn på korrekt måte. Du er uansett utenfrrekkevidden av tollovens bestemmelser, med mindre du selv vet annerledes. Verre er det ikke.

Har man til hensikt å noen gang registrere båten i NOR, må man av uforståelig grunn ha samsvarserklæring fordi skipsregisteret tror at de har noe å bestille med båtens tilstand den gang den var ny. Det er materiellrettslig feil, men de fleste skjønner vel hvordan det blir når et offentlig organ finner sg noe nytt de kan regulere og lage regler og hindringer med.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Skal kjøpe i Norge, og lurer på hva jeg bør sjekke/får med meg ved kjøp.

Du MÅ bringe på det rene om båten er registrert i Skipsregisteret. Dersom den er, kan den være beheftet med pant. Det greieste er seff om båten er registert og du får oppgitt registreringsnummeret. Dersom du ikke vet noe, skal reg-nummer være gravert inn på et godt tilgjengelig sted, slik at du kan finne det. Du kan også søke på eier, båtens navn osv. i registret.

Meget viktig punkt det quantumduck beskriver her. er maaange historier om folk som har kjøpt båter uten og vite at de har vært registrert i Skipsregisteret.

Og selv om båten i utgangspunktet er heftelsesfri på kjøpsdato men selger senere misligholder div ting. Så kan det da tas pant i båten. Johs Lunde saken er nok et godt eksempel på dette.

Hvor de solgte båter til sluttbrukere men lot være og avregistrere de skipsregisteret. Når da Johs Lunde gikk på baken så stå kreditorer i kø for og sette pant i båter registrert på Johs L i skipsregisteret.

Ja, skipsregisteret har jeg fått med meg. Det skal selvsagt sjekkes, og båten evt omregistreres.

Vil absolutt unngå å kjøpe smuglerbåt. Men dersom man kjøper båt som ikke er bygget i norge og selger ikke har tollpapirer, men skriver under på at toll og mva er betalt, er dette tilstrekkelig? Har tollvesenet kontroller hvor de vil se papirer på dette? Om båten er importert av prof importør er dette helt sikkert i orden, men må man kunne dokumentere det?

Takk for alle gode svar så langt.

Har man til hensikt å noen gang registrere båten i NOR, må man av uforståelig grunn ha samsvarserklæring fordi skipsregisteret tror at de har noe å bestille med båtens tilstand den gang den var ny. Det er materiellrettslig feil, men de fleste skjønner vel hvordan det blir når et offentlig organ finner sg noe nytt de kan regulere og lage regler og hindringer med.

Nettopp det undret jeg meg veldig over i forbindelse med to registreringer i 2014. (HHV byggeår 2003 og 2005) Det med samsvarserklæring var noe av det de var mest opptatt av. Kopi av original faktura skulle de også ha, til tross for at produsenten for lengst var gått konkurs, og til tross for at det ble utstedt bevitnede skjøter mellom tidligere eiere. Heldigvis var det noen som visste at en tidligere ansatt hos produsenten hadde tilgang til et gammelt arkiv.....

Så mitt råd til alle som kjøper nye båter er: Ta vare på fakturaen og samsvarserklæringen - for båt og motor. (Motor etter 2006)Om ikke du selv skal registrere båten i Skipsregisteret så skal kanskje neste eier.

Litt OT, men dog litt relevant.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...