Guest Kaptein Fredrik Startet 17.Januar.2015 Del på Facebook Startet 17.Januar.2015 Hei. Jeg har fått tak i en 12 volts kompressor med fordamper og kondenser som jeg skal montere i en kjøleboks i båten. Hvordan fungerer styringen til kompressorer? Er det kun av og på etter temperaturen slik som en termostat eller noe mer avansert? Det er en Danfoss BD2,5. Jeg har ikke noe regulator, termostat eller kontrolboks til den så jeg må lage det selv. Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Kjenner ikke til akkurat den kompressoren. Men generelt trengs vel bare en termostat med riktig arbeidsområde som åpner og lukker skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Det er kun av og på,men du må ha startutstyret til kompressoren.(boksen på kompr.) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Det er den boksen på siden av den jeg mangler. Men hva er så spesielt med den boksen? Det er en 4 polet kontakt såvidt jeg husker. Det må vel gå an å mate inn strøm på 2 av dem og lese ut noen verdier på de to andre? Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Du trenger den boksen. Der ligger det en kondensator og et rele som veksler mellom start vikling og drifts vikling. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Dette lukter Arduino! Kult om du legger ut koblingsskjema, hvilke tilleggskomponenter og kildekode i så fall. Hvis du søker litt her inne mener jeg det var en som hadde laget ny termostat basert på Arduino nano til kjøleboksen da den gamle sviktet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 (redigert) Mulig dette ikke er så enkelt likevel? ref kapittel 5 her: http://www.veco-na.com/images/Frigoboat_Manual_Rev_24.pdf Men du får visst ny kontroller her om det viser seg uoverkommelig å løse dette med hjemmemekk: http://www.go2marine.com/product/384614F/frigoboat-controller-for-4-pin-12-volt-danfoss-pre-bd35f-compressors Redigert 18.Januar.2015 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Du trenger den boksen, fordi kompressoren skal ha vekselstrøm. Den koster ca 1500.- Blir nok dyrere og mixe en "DC hakke" selv. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Hvis du elsker å leke med microcontrollere og har fullført din første "hallo world!" for lenge siden, så er det bare å slå seg løs med termostater, sensorer, releer, myk start på kompressor, vedlikeholdskjøling, frysefunksjon og strømsparing. Er du reguleringsnærd er det rom for både ulineær PID, LQ, Kalmanfiltre og Lyapunov-analyse... Hvis det bare skal virke "må" du ha "den svarte boksen", bare kobler det sånn at kjøla går når motoren går, også har du en av/på bryter om du skal kjøre lenge for motor. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Dokumentasjon på boksens funksjon finnes her: http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1334&context=icec Ser litt avansert ut den der sensorgreia med oscillator osv. Blir fort mye 'forskning og utvikling' for å lage tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 19.Januar.2015 Del på Facebook Svart 19.Januar.2015 Det blir som å strye en 2 faset bipolar stegmotor, bare en langt lavere frekvens. Kompressoren har en coil på hver halvdel så det blir å aktivere dem annenhver gang i følge det dokumentet du la ut Fantino. Ja dette blir en jobb for arduino, men ikke kun den. Man må ha en motordriver i tillegg. Jeg kan tenke meg at en L293 med to mosfet'r vil klare jobben? http://uk.farnell.com/texas-instruments/l293dne/ic-driver-peripheral-dual-36v/dp/1470423 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.