Fantino Startet 17.Januar.2015 Del på Facebook Startet 17.Januar.2015 Er i handlemodus og ser på diverse båter. Har kommet over en relativt ny (2009) som har vært demobåt og nå er overtatt av banken. Den har 30 motortimer. Har stått innpakket noen år, men ser svært bra ut innvendig og i motorrom på bilder. Har ikke vært registrert, og er heller ikke momset inn i EU. Dermed ser det ut til at pris kan bli svært gunstig ift. norske priser, selv om de har falt og selv om Euro er høy for tida. Har vært i kontakt med megler, og han virker ivrig nok. Ser for meg å legge inn et bud, "pending survey og succesful sea trials". Slår det til tar jeg turen ned og ser, og skaffer meg en surveyor til å gå over båten. Har lest en del her inne om import osv. Forstår at transport pr. land er smartest, og har bedt om quote fra Glogau. Antar den blir rundt 100000 NOK. Men, hvilke "fallgruber" er det her - bortsett fra at båten er brukt og det er "langt" å reklamere til selger? (Jeg anser et slikt kjøp som "as is" og at det er lite å hente i etterkant): - Hvilket firma anbefales mhp. surveyor? (dette er i Italia, på Adriaterhavssida). Hva bør jeg be om i surveyoppdrag og hva bør prisen ligge på? - Forslag til vanntett kontrakt? Er det noen typiske tjuvtriks en risikerer å bli utsatt for? - Hva er typisk prutningsmonn i EU? (kontaktet en annen megler om en annen båt, og den ble prompte "prutet" ned fra EUR 145000 til 115000 uten at jeg egentlig gjorde noe annet enn å spørre om prisen var forhandlingsbar) - Er det fallgruber ift. at jeg ikke ønsker å utløse krav om EU-moms? Hva slags dokumentasjon må jeg få for å sikre meg mot dette? - Er det andre avgifter/skatter osv. jeg risikerer å utløse ifm. kjøp og transport? - Hva slags dokumentasjon trenger jeg for problemfri mva-deklarering i Norge? - Er det smart å la Glogau ordne forsikring for selve transporten, eller er det rimeligere å få denne "bakt inn" i min egen forsikring? - Jeg antar at hvis Glogau leverer den i Norge kan de også stå for selve tolldeklareringen? Og, det blir nok ikke hentetråd. Hadde vært utrolig kult å gått båten hjem fra Italia, evt. også Kiel el, men jeg har enkelt og greit ikke tid. Iom. at den har stått noen år så ser jeg også for meg at potensialet for litt trøbbel underveis er til stede, selv om den nesten ikke er brukt i det hele tatt.. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Spennende. Høres litt ut som opplegget mitt for et par år siden. Nesten ubrukt demobåt med spesifisert eu moms som hadde blitt stående etter noen konkurser etc. Kan skrive mer senere, men om du går for den så sett som en betingelse at du betaler den ex mva. Det er noen eksportpapirer som må ordnes, men iom at du ska få den fraktet, så kan speditøren ordne det og samtidig garantere at den går ut av EU. Enklest om den blir fraktet over grensen til Norge, f.eks Larvik med colorline. Jeg kjørte båten hjem selv og det er litt mer papirstyr samt forutsetter at selger stoler på deg at båten virkelig går ut av eu om den er betalt netto som i mitt tilfelle. Om ikke så sliter de med momsen. Fordelen med å betale netto er at du slipper å legge ut utenlandsk mva, så betale for mye norsk mva og så få tilbake eu moms og deretter søke tollvesenet om tilbakebetaling av det du har betalt for mye i norsk mva. Spent på hva slags båt det er. Jeg brukte ikke surveyor, men reiste ned og brukte lang tid på å gå gjennom alt. Båten stod inne i en hall så fikk ikke prøvd den. Så reiste jeg hjem og ga et bud etterhvert med forutsetning om seatrial. Etter at budet ble akseptert reiste jeg ned igjen og tok seatrialen. Når alt var OK så er båten kjøpt slik den er. I utlandet nytter det ikke å være etterpåklok, så gjør leksa nøye og i riktig rekkefølge. Ble vel 4 turer til NL for meg, men det var en veldig artig og spennende prosess. Jeg får gå tilbake til selskapet nå før jeg blir upopulær :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
NilsPils Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 "Har ikke vært registrert, og er heller ikke momset inn i EU". Er den EU-merket og godkjent? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Fantino Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Godt spørsmål. Uttrykte meg litt klønete. Den er vel rett og slett aldri solgt av forhandler, som har gått konk. Dermed er vel moms ikke innkrevd. Båten er produsert i EU av en stor produsent, så det spørsmålet har ikke falt meg inn før nå. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Produsert i EU? Da burde den saken være i orden. Men du bør likevel sjekke at skroget er merket med CIN og få se samsvarserklæringen som skal være vedlagt brukermanualen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjøbliss Svart 28.Februar.2015 Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Ja og sjekk at den er CE merket :) euroen har jo falt litt tilbake siste måneden selv om den fortsatt er dyr. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Fantino Svart 28.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2015 Jeg reiser ned neste helg for å ta vidunderet i øyesyn. Blir kun på land i første omgang. Noen som har en god sjekkliste over det jeg bør gå gjennom? Hva er den generelle oppfatningen rundt hva en har igjen for å bruke en surveyor? Hadde tenkt å legge inn bud 'pending sea trials and survey'. Har fått tilbud. Totalpris ca 20000. Men vi snakker om en 2009 modell med 30 timer på motorer og som har stått på land 2-3 år. Er usikker på hva surveyor finner ut som jeg ikke selv bør kunne oppdage.. Sitér dette innlegget Link to post
BirgerGT Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Hvordan gikk det med kjøpet Fantino?Vurderer å gjøre det samme, men med vesentlig eldre båt. Hvor fant du surveyor? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Har ikke blitt helt enig med banken i San Marino som eier båten så den står der ennå... Surveyor fant jeg ved googling, men ikke like i nærheten. Prisoveslaget jeg fikk er fra engelsk firma, basert på at de flyr Ryanair som har direkterute fra London. Sitér dette innlegget Link to post
BirgerGT Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Ok. Får håpe dere blir enige :-)Hvordan kommer du evt til å gjøre det praktisk med overføring av penger, hvis alt går som det skal? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Så langt er jeg ikke kommet i prosessen. Hadde tenkt å spenne noen kroner på advokathjelp for å være helt sikker på at jeg ikke legger et egg der. Har såvidt vært i kontakt med BPs 'husadvokat' Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Sørg i alle fall for at du blir den rettmessige eier av båten. En Bill of Sale er ikke godt nok uten at det er tinglyst og at du har apostille. Hva brukte du for ålete etter båt? Er det noen gode "finn.no" for båter i middelhavet? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2015 Jeg har stort sett brukt yachtmarket og yachtworld. Finnes jo mange andre, men båtene er ofte annonsert på alle. Og mange båter er allerede solgt.. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Mai.2015 Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Det nilpils mente var kanskje HIN: Hull Identification Number?m Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2015 Det har jeg liggende blant ca 100 bilder på tlf, så den er grei. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.