Jump to content

Lodde eller klemme ekstremt tynne kabler til kabelsko?

Fjord21DC

Recommended Posts

Kommer stadig bort i elektroniske ting til båten som har ekstremt tynne kabler (dvs selve kobberet i kablene). Typisk er LED-lys og en del annen diodebelysning. Jeg mener virkelig tynne kabler. Steømtrekket er jo ikke noe å snakke om så det er ingen fare for varmegang.

Hvordan fester dere så tynne kabler til kabelsko?

Ved bruk av kabelskotang er jeg redd for å klemme slik at kabelen klippes over og ryker. Har derfor vurdert å lodde kobberet i kabelen direkte i kabelskoen (fylle skoen med tinn og dyppe kabelen nedi hvis dere skjønne) uten å klemme. Deretter forsegle med krympestrømpe..

Hva anbefaler dere?

Om du skal koble en tynn ledning til en klemme f.eks "sukkerbit" så bruker de profesjonelle å presse på ledningen en kabelsko først. Disse endehylsene kalles for nite og krever en spesiell tang...nite-tang. Dette er nok den beste måten å gjøre dette på...

Desse nitene fåes iallefall ned til 0,22mm2

Scotchlock benyttes i telebransjen, men er desse egna til fleirtråda ledere? (Veit det funker, men veit ikkje det er så bra å bruke på fleirtrpda)

Ja, har fjernet en del av isolasjonen og blottlagt flere kobbertråder (ca 3 cm som brettes ca 3 ganger). Da blir kabelen tykkere i kabelskoen. Jeg bruker krympekabelsko med lim så nytter ikke å lodde disse, da smelter krympeplasten.

Føler bare at jeg ikke har kontroll på om kabel faktisk er kappet tvers av når jeg klemmer til med kabelskotangen. Når den først er klemt så ser man jo ikke om den er ok inne i kabelskoen..

For kabler som er for tynne til den tynneste kabelskoen, avisolerer jeg et godt stykke, bretter frem og tilbake noen ganger til det fyller kabelskoen (uten å få noe isolasjon med) før jeg klemmer til. Så er det på plass med krympestrømpe. Dersom de enkelte kordelene (eller enkeltlederen) ikke er fortinnet i utgangspunktet, lodder jeg etter før krympestrømpen.

Men det en IKKE skal gjøre, er å fortinne den frem og tilbakebrettede kabelen FØR en klemmer til. Tinn er så mykt at koblingen kan løsne over tid. Så lodding er ikke FY, dersom en bare vet hva en gjør. Enn så lenge har ikke mine loddinger skapt problemer hos meg selv på de elste koblingene fra 1987.

Niter er jo greit å bruke, men litt overkill å bruke for noen få tilkoblinger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En annen måte er å ta en passelig tykk ledningsbit på noen få centimeter og avisolere den i begge ender. Tykkelsen på denne ledningen tilpasses kabelssko og ledningen som skal festes i skoen. Legger så begge de to avisolere endene sammen med ledningen som skal i kabelsskoen og tvinner kordellene lett før alt går i ksbelsskoen.

En annen måte er å ta en passelig tykk ledningsbit på noen få centimeter og avisolere den i begge ender. Tykkelsen på denne ledningen tilpasses kabelssko og ledningen som skal festes i skoen. Legger så begge de to avisolere endene sammen med ledningen som skal i kabelsskoen og tvinner kordellene lett før alt går i ksbelsskoen.

Søren ingen dum ide!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...