Fjord21DC Startet 17.Januar.2015 Del på Facebook Startet 17.Januar.2015 Kommer stadig bort i elektroniske ting til båten som har ekstremt tynne kabler (dvs selve kobberet i kablene). Typisk er LED-lys og en del annen diodebelysning. Jeg mener virkelig tynne kabler. Steømtrekket er jo ikke noe å snakke om så det er ingen fare for varmegang. Hvordan fester dere så tynne kabler til kabelsko? Ved bruk av kabelskotang er jeg redd for å klemme slik at kabelen klippes over og ryker. Har derfor vurdert å lodde kobberet i kabelen direkte i kabelskoen (fylle skoen med tinn og dyppe kabelen nedi hvis dere skjønne) uten å klemme. Deretter forsegle med krympestrømpe.. Hva anbefaler dere? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Klemz Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
JRK Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Det finnes noe som heter scotchlock. Disse fåes i en spesiell utgave med silikon. Du stikker ledningen inn uten å avisolere og klemmer denne sammen. Da er det noen kniver som skjærer seg gjennom isolasjonen. Om man ikke er en klipper med loddebolten er disse veldig fine Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Om du skal koble en tynn ledning til en klemme f.eks "sukkerbit" så bruker de profesjonelle å presse på ledningen en kabelsko først. Disse endehylsene kalles for nite og krever en spesiell tang...nite-tang. Dette er nok den beste måten å gjøre dette på... Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Om du skal koble en tynn ledning til en klemme f.eks "sukkerbit" så bruker de profesjonelle å presse på ledningen en kabelsko først. Disse endehylsene kalles for nite og krever en spesiell tang...nite-tang. Dette er nok den beste måten å gjøre dette på... Desse nitene fåes iallefall ned til 0,22mm2 Scotchlock benyttes i telebransjen, men er desse egna til fleirtråda ledere? (Veit det funker, men veit ikkje det er så bra å bruke på fleirtrpda) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Du kan og fortinne enden slik at den blir litt tjukkere og så klemme. Eller du kan brette lederen dobbel , stikke inn i kabelsko, klemme forsiktig, og så lodde hele greia. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Ja, har fjernet en del av isolasjonen og blottlagt flere kobbertråder (ca 3 cm som brettes ca 3 ganger). Da blir kabelen tykkere i kabelskoen. Jeg bruker krympekabelsko med lim så nytter ikke å lodde disse, da smelter krympeplasten. Føler bare at jeg ikke har kontroll på om kabel faktisk er kappet tvers av når jeg klemmer til med kabelskotangen. Når den først er klemt så ser man jo ikke om den er ok inne i kabelskoen.. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Da drar man i den. Hovedregel er at du kan dra nesten like hardt som om du vil prøve å ryke ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Lodding hører steinalderen til og er helt ubrukelig i båt tinn vil trekke et stykke inn i kabelen som etter en tid knekker der tinnet slutter. Bruk passende niter påsatt med nitetang på kabelendene så er det ikke noe problem å koble selv de tynneste kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Hei Kva med å avisolera, bøya den avisolerte delen 180 grader, og legga den langs ledningen. Deretter klemma kabelskoen over både isolasjon og avisolert område? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Det er det jeg har gjort Ask.. Ser for meg at det må være den beste løsningen! Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Ingenting slår niting på veldig tynne kabler. Du får litt av isolasjoen inn i niten før den klemmes, og da kan selve lederen være så tynn den vil. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Har med hell skjøtet loddet inn en tykkere ledning, lagt på en krympestrømpe over lodde stedet. så en unngår bevegelse ved lodde punktet. Har også satt på en endhylse og så inn i kabelskoen og klemt til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 For kabler som er for tynne til den tynneste kabelskoen, avisolerer jeg et godt stykke, bretter frem og tilbake noen ganger til det fyller kabelskoen (uten å få noe isolasjon med) før jeg klemmer til. Så er det på plass med krympestrømpe. Dersom de enkelte kordelene (eller enkeltlederen) ikke er fortinnet i utgangspunktet, lodder jeg etter før krympestrømpen. Men det en IKKE skal gjøre, er å fortinne den frem og tilbakebrettede kabelen FØR en klemmer til. Tinn er så mykt at koblingen kan løsne over tid. Så lodding er ikke FY, dersom en bare vet hva en gjør. Enn så lenge har ikke mine loddinger skapt problemer hos meg selv på de elste koblingene fra 1987. Niter er jo greit å bruke, men litt overkill å bruke for noen få tilkoblinger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
abbor Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 En annen måte er å ta en passelig tykk ledningsbit på noen få centimeter og avisolere den i begge ender. Tykkelsen på denne ledningen tilpasses kabelssko og ledningen som skal festes i skoen. Legger så begge de to avisolere endene sammen med ledningen som skal i kabelsskoen og tvinner kordellene lett før alt går i ksbelsskoen. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Mange tror at en loddet skjøt er bedre eller like bra som en presset skjøt, men det er ikke tilfelle. En presset skjøt har den minste elektriske motstanden og vil alltid, ut fra et elektrisk synspunkt, være best. hvor stor praktisk betydning det har kan jo diskuteres.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Lodding er enklest. Det er flere tusen loddepunkt ombord allerede. Leder absolutt den støm det trenger. Stiv gjerne av med krypestrømpe. Får du kabelbrudd slik andre beskriver så er det annet arbeid som er mangelfult, feks klamring. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjord21DC Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 En annen måte er å ta en passelig tykk ledningsbit på noen få centimeter og avisolere den i begge ender. Tykkelsen på denne ledningen tilpasses kabelssko og ledningen som skal festes i skoen. Legger så begge de to avisolere endene sammen med ledningen som skal i kabelsskoen og tvinner kordellene lett før alt går i ksbelsskoen. Søren ingen dum ide! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.