dreamen Startet 18.Januar.2015 Del på Facebook Startet 18.Januar.2015 Hei Har en Wallas 2400 T som er ca 1,5 år gammel, og jeg får ikke noe særlig varme ut av den. Har målt med termometer i dysa og etter en halv time så bikka den 50 grader,er ikke det veldig lite varme? Målte ved den dysa som er nærmest varmeren ca. 40 cm. Tipper at den har gått 60-70 timer totalt. Noen som har et tips ang. dette? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Har du montert den selv? Har det vært slik hele tiden? Har du god nok dimensjon på strømkabler? Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Fabrikk montert, da jeg kjøpte båten.Mener å tro at den varmet mere en den gjør nå. Hadde en Webasto i forrige båt,ble rimelig varmt for fingrene foran dysene på den. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Min erfaring er at Wallas gir dårligere varme enn oppgitt effekt. Du kan selvsagt sjekke spenningen ved varmeren, når den går, om det er stort spenningsfall. Er det det så vil både forbrenningsviften og utblåsingsviften få lavere hastighet, med lavere effekt som følge. Du bruker vel lampeolje på den? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
dreamen Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Kan jo sjekke om det er spenningsfall, og jeg bruker fritidsparafin på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Min erfaring er at Wallas ligger under oppgitt ytelse. Har selv en slik, 2400 w. Det som betyr en del, er at utblåsingslangene er isolerte, hvis de er litt lange. dette merkes ekstra godt i den kjølige årstiden. Når det gjelder spenningstap, vil dette i første rekke merkes ved start. Ettersom glødespiralen trekker ca 6 amp. Så hvis app starter normalt ved vanlig spenning ( 12,7v ), har du ikke sp.tap av betydning. Wallas 2400 utmerker seg ved stille gange, lavt strømforbruk og stor driftsikkerhet. Men egner seg kanskje best i båter brukt om sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Wallas 2400 gir maks brennereffekt på 2300w. Har du hatt spenningsproblemer ville den kanskje ikke startet opp i det hele tatt. Men det kan skje. Vil i tilfelle ryke en god del i oppstarten til forbrenningen får skikkelig "tak". Skal klare ned mot 10,5v. Ellers kan du sjekke om returslangen ligger slik den skal; kortest mulig vei ned til tanken, uten "bukter og bender" og med fall hele veien. Skal bare 1cm eller 2 gjennom korken og kuttes. Anbefaler å tre en isoleringstrømpe over luftslangen(e). Gir mye bedre transport av varmluften. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
dreamen Svart 20.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Wallas 2400 gir maks brennereffekt på 2300w. Har du hatt spenningsproblemer ville den kanskje ikke startet opp i det hele tatt. Men det kan skje. Vil i tilfelle ryke en god del i oppstarten til forbrenningen får skikkelig "tak". Skal klare ned mot 10,5v. Ellers kan du sjekke om returslangen ligger slik den skal; kortest mulig vei ned til tanken, uten "bukter og bender" og med fall hele veien. Skal bare 1cm eller 2 gjennom korken og kuttes. Anbefaler å tre en isoleringstrømpe over luftslangen(e). Gir mye bedre transport av varmluften. Hei Har du peiling på hvor mye grader (celsius) som skal komme ut fra dysa? Der er bare ca 40 cm fra varmer til utløp, og jeg måler litt over 50 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Det finnes ingen offisielle tall etter det jeg har funnet ut, så da blir det å nevne noen eksempler: Er en gammel test på 80-tallet som har målt temperatur ved utløpet av varmeren til 121 oC. Noe som må være en feilmåling siden det ved utløpet står en overopphetingstermostat som skal slå av varmeren ved 120 oC. På verkstedet har jeg målt mellom 85-95 oC, og ved et tilfelle jeg kjenner til har det blitt målt 48 oC på enden av en 4 mtr varmluftslange (dyse). Men på verkstedet er jo luften som går gjennom apparatet allerede litt varm så en må ta med litt feilmargin her. Kan du måle temperaturen akkurat ved utløpet? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Roger jo Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Det finnes ingen offisielle tall etter det jeg har funnet ut, så da blir det å nevne noen eksempler: Er en gammel test på 80-tallet som har målt temperatur ved utløpet av varmeren til 121 oC. Noe som må være en feilmåling siden det ved utløpet står en overopphetingstermostat som skal slå av varmeren ved 120 oC. På verkstedet har jeg målt mellom 85-95 oC, og ved et tilfelle jeg kjenner til har det blitt målt 48 oC på enden av en 4 mtr varmluftslange (dyse). En test jeg leste etter at jeg hadde kjøpt 2400 i 83 sa at 2400 og 1800 gav samme varmen ca 87 grader jeg målte 85 grader ved utløpet. i kabinene. De mente at det var samme varmeren??? Det er forskjell på brennverdiene . En test fra 98 sier også ca 120 grader http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/10-b%C3%A5tvarmere-i-test-ebersp%C3%A4cher-best http://www.wallas.fi/index.php?id=69 Mange fornøyde brukere å finne. http://teamgesse.blogspot.dk/2012/02/wallas-2400-monterad.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ivar Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Min erfaring er at Wallas ligger under oppgitt ytelse. Har selv en slik, 2400 w. Modellnummeret er ikke det samme som oppgitt ytelse. Wallas oppgir selv at den skal yte 2300 watt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Wallas Service Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 En test jeg leste etter at jeg hadde kjøpt 2400 i 83 sa at 2400 og 1800 gav samme varmen ca 87 grader jeg målte 85 grader ved utløpet. i kabinene. De mente at det var samme varmeren??? En del vann har rent i sjøen siden 83. Den gang var forskjellen kretskortet og hovedviftemotor. I dag er forskjellen brennluftviftemotor, kretskort og hovedviftemotor. Ellers så ser de like ut med samme fysiske mål. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
dreamen Svart 21.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Hei Har nå sjekket strøm og sil i tanken og dette er helt ok. Wallasen har nå gått i 1,5 time,og jeg målte 49 grader ved utløpet. Dette er noe som har skjedd nylig,og det var mye mer futt i den i høst.Pumpen tikker hvert sekund fra oppstart helt til jeg slår den av. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Bytt veke (servicesats) og prøv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 22.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Noen som har erfaring med fritidsparafin fra Europris? Kjører med den,kan det ha noe å si? Vist ikke så må jeg vel kjøpe et service kit til den. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Europris sin, kemityl, er god den. Har du sjekket at det ikke er et varmluftsrør som helt eller delvis har hoppa av noen plass, eller kommet i klem? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Finner ingen fritidsparafin på Europris sine nettsider, og jeg har heller aldri funnet fritidsparafin i butikken på Moa. Mer om parafin på i denne linken: https://baatplassen.no/i/topic/115781-kan-lampeolje-bli-for-gammel/ Hei Har en Wallas 2400 T som er ca 1,5 år gammel, og jeg får ikke noe særlig varme ut av den. Har målt med termometer i dysa og etter en halv time så bikka den 50 grader,er ikke det veldig lite varme? Målte ved den dysa som er nærmest varmeren ca. 40 cm. Tipper at den har gått 60-70 timer totalt. Noen som har et tips ang. dette? Varmeren er 1,5 år og du sier den har gått 60-70 timer. Du har jo garanti på denne. Ta det opp med de du kjøpte varmeren/båten, eller ring meg på tlf 900 18 209 før du begynner å skifte veke Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
.Snorre Svart 23.Januar.2015 Del på Facebook Svart 23.Januar.2015 Jeg har funnet denne hos Europris. Vet ikke om denne er egnet for Wallas sine brennere... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Januar.2015 Del på Facebook Svart 23.Januar.2015 Joda, de har kemetyl sin på europris nede på Lerstad. Bruker den på wallas safeflame. Sitér dette innlegget Link to post
dreamen Svart 23.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2015 Hei Avventer dette med å skifte veke.Er i dialog med firma som jeg kjøpte båten hos.Ja Eureka det er denne parafin jeg bruker akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 23.Januar.2015 Del på Facebook Svart 23.Januar.2015 (redigert) Har diskutert dette i tråden jeg linket til i innlegg #17. Prøv en dunk med Kemetyl Fritidsparafin, og jeg blir ikke forundret om problemene forsvinner Redigert 23.Januar.2015 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
I.M.S. Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Burde vel være greit? Det står jo på etiketten. Varmeolje - for varmeovner , Fritidsparafin - for koke- og varmeapparater. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Jeg har funnet denne hos Europris. Vet ikke om denne er egnet for Wallas sine brennere... Min mening er klar: Ikke egnet for Wallas i det hele tatt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
dreamen Svart 24.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Hei Da er problemet løst.Bruk ALDRI fyringsolje, bruk denne.Fikk 70 grader fra dysen ganske kjappt. https://baatplassen.no/bildearkiv/41/41717/fritidsparafin.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Quod erat demonstarndum Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.