Jump to content

Hvor mye varme ut fra Wallas 2400T?

dreamen

Recommended Posts

Hei Har en Wallas 2400 T som er ca 1,5 år gammel, og jeg får ikke noe særlig varme ut av den. Har målt med termometer i dysa og etter en halv time så bikka den 50 grader,er ikke det veldig lite varme?

Målte ved den dysa som er nærmest varmeren ca. 40 cm. Tipper at den har gått 60-70 timer totalt. Noen som har et tips ang. dette?

Min erfaring er at Wallas ligger under oppgitt ytelse. Har selv en slik, 2400 w. Det som betyr en del, er at utblåsingslangene er isolerte, hvis de er litt lange. dette merkes ekstra godt i den kjølige årstiden. Når det gjelder spenningstap, vil dette i første rekke merkes ved start. Ettersom glødespiralen trekker ca 6 amp. Så hvis app starter normalt ved vanlig spenning ( 12,7v ), har du ikke sp.tap av betydning. Wallas 2400 utmerker seg ved stille gange, lavt strømforbruk og stor driftsikkerhet. Men egner seg kanskje best i båter brukt om sommeren.

Wallas 2400 gir maks brennereffekt på 2300w.

Har du hatt spenningsproblemer ville den kanskje ikke startet opp i det hele tatt. Men det kan skje. Vil i tilfelle ryke en god del i oppstarten til forbrenningen får skikkelig "tak". Skal klare ned mot 10,5v. Ellers kan du sjekke om returslangen ligger slik den skal; kortest mulig vei ned til tanken, uten "bukter og bender" og med fall hele veien. Skal bare 1cm eller 2 gjennom korken og kuttes.

Anbefaler å tre en isoleringstrømpe over luftslangen(e). Gir mye bedre transport av varmluften.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Wallas 2400 gir maks brennereffekt på 2300w.

Har du hatt spenningsproblemer ville den kanskje ikke startet opp i det hele tatt. Men det kan skje. Vil i tilfelle ryke en god del i oppstarten til forbrenningen får skikkelig "tak". Skal klare ned mot 10,5v. Ellers kan du sjekke om returslangen ligger slik den skal; kortest mulig vei ned til tanken, uten "bukter og bender" og med fall hele veien. Skal bare 1cm eller 2 gjennom korken og kuttes.

Anbefaler å tre en isoleringstrømpe over luftslangen(e). Gir mye bedre transport av varmluften.

Hei Har du peiling på hvor mye grader (celsius) som skal komme ut fra dysa? Der er bare ca 40 cm fra varmer til utløp, og jeg måler litt over 50 grader.

Det finnes ingen offisielle tall etter det jeg har funnet ut, så da blir det å nevne noen eksempler:

Er en gammel test på 80-tallet som har målt temperatur ved utløpet av varmeren til 121 oC. Noe som må være en feilmåling siden det ved utløpet står en overopphetingstermostat som skal slå av varmeren ved 120 oC.

På verkstedet har jeg målt mellom 85-95 oC, og ved et tilfelle jeg kjenner til har det blitt målt 48 oC på enden av en 4 mtr varmluftslange (dyse).

Men på verkstedet er jo luften som går gjennom apparatet allerede litt varm så en må ta med litt feilmargin her. Kan du måle temperaturen akkurat ved utløpet?

Det finnes ingen offisielle tall etter det jeg har funnet ut, så da blir det å nevne noen eksempler:

Er en gammel test på 80-tallet som har målt temperatur ved utløpet av varmeren til 121 oC. Noe som må være en feilmåling siden det ved utløpet står en overopphetingstermostat som skal slå av varmeren ved 120 oC.

På verkstedet har jeg målt mellom 85-95 oC, og ved et tilfelle jeg kjenner til har det blitt målt 48 oC på enden av en 4 mtr varmluftslange (dyse).

En test jeg leste etter at jeg hadde kjøpt 2400 i 83 sa at 2400 og 1800 gav samme varmen ca 87 grader

jeg målte 85 grader ved utløpet. i kabinene. De mente at det var samme varmeren???

Det er forskjell på brennverdiene .

En test fra 98 sier også ca 120 grader

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/10-b%C3%A5tvarmere-i-test-ebersp%C3%A4cher-best

http://www.wallas.fi/index.php?id=69

Mange fornøyde brukere å finne.

http://teamgesse.blogspot.dk/2012/02/wallas-2400-monterad.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Min erfaring er at Wallas ligger under oppgitt ytelse. Har selv en slik, 2400 w.

Modellnummeret er ikke det samme som oppgitt ytelse. Wallas oppgir selv at den skal yte 2300 watt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

En test jeg leste etter at jeg hadde kjøpt 2400 i 83 sa at 2400 og 1800 gav samme varmen ca 87 grader

jeg målte 85 grader ved utløpet. i kabinene. De mente at det var samme varmeren???

En del vann har rent i sjøen siden 83. Den gang var forskjellen kretskortet og hovedviftemotor. I dag er forskjellen brennluftviftemotor, kretskort og hovedviftemotor.

Ellers så ser de like ut med samme fysiske mål.

Finner ingen fritidsparafin på Europris sine nettsider, og jeg har heller aldri funnet fritidsparafin i butikken på Moa.

Mer om parafin på i denne linken: https://baatplassen.no/i/topic/115781-kan-lampeolje-bli-for-gammel/

Hei Har en Wallas 2400 T som er ca 1,5 år gammel, og jeg får ikke noe særlig varme ut av den. Har målt med termometer i dysa og etter en halv time så bikka den 50 grader,er ikke det veldig lite varme?

Målte ved den dysa som er nærmest varmeren ca. 40 cm. Tipper at den har gått 60-70 timer totalt. Noen som har et tips ang. dette?

Varmeren er 1,5 år og du sier den har gått 60-70 timer. Du har jo garanti på denne. Ta det opp med de du kjøpte varmeren/båten, eller ring meg på tlf 900 18 209 før du begynner å skifte veke

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...