Puffen Svart 25.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2015 Av og til så indikerer slike avanserte ladere at batteriet er dødt. Laderen indikerer symbol for feilkobling eller kortslutning feks. Det som da trengs er ein skikkelig gammeldags lader som ikkje bukker under for følsomme elektriske signaler. Av og til frisker eg opp batterier fra maskiner som har stått for lenge, feks med startbooster, kan ta ein kopp kaffi eller to og sitte med fingen på boost-knappen av og på, og innimellom slår eg over på 24volt og pulser litt :-) Men sett helst batteriet i eit egnet skap. Ser at det er mulig å vekke rimelig døde batterier på denne måte. Muligheten til å få de opp i 12,5 V er sikkert der, men en klarer vel ikke å gjenoppbygge kapasiteten noe særlig ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Noen ganger er det mulig å få liv i batteriene igjen, når det gjelder sulfatering.Men dette går bare på en måte, og det er økt ladespenning.Dreier det seg om lokkete batterier da er det ikke til å anbefales, med mindre man bruker en "desulfator" ("pulser").Men det tar tid siden den jobber med meget lite energi.Det samme, men verre, gjelder for Gel batterier.Tilføres for mye energi da blir batterier varm.Varmes Gel-batterier ukontrollert da dannes det bobler mellom platene og elektrolytt (som er geleen). Boblene forsvinner aldri igjen = alle disse arealer er ikke lengre aktiv = batteriet er ødelagt for godt.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
janht Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Hvillken lader brukte du, når du kun fikk 13V ladespenning? 13.6V er muligens "float spenning" som enkelte 3 og 4-trinnsladere legger seg på når ladeprogrammet tilsier det. Jeg har fastmontert en Ladix 15A lader på landstrømsanlegget mitt, og den skal ha vedlikeholdslading på 13,5V, så alt er normalt. I dag var forøvrig hvilespenning på batteribankene 13,00A og 13,12A, som forventet. Men de holder speningen godt, er min konklusjon. Så får vi se til sommeren om det holder stikk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 (redigert) Skal du sjekke kapasiteten på et batteri, er det kun en måte å gjøre det på, kontrollert utlading med kjent strøm til sluttspenning 10,8V. Strømstyrken en skal bruke, er da for et C20 batteri, kapasiteten for batteriet delt på 20. Jeg gjorde det på tre 115Ah batterier som ikke hadde fått påfylling av vann over lengre tid. Jeg ladet batteriene opp i tur og orden det beste jeg kunne. Så koblet jeg på en belastning (en bilpære) som trakk rundt 5A og noterte spenningen til den falt under 10,8V. For det dårligste batteriet tok det ca. 8t 45min. Dette ble ca. 44Ah, og altså hadde dette batteriet kun 38% av opprinnelig kapasitet. For det mellomste batteriet tok det ca. 10t 10min. Dette ble ca. 50Ah, og altså hadde dette batteriet kun 43% av opprinnelig kapasitet. For det beste batteriet tok det ca.10t 45min. Dette ble ca. 54Ah, og altså hadde dette batteriet kun 47% av opprinnelig kapasitet. Ellers viser kurvene at spenningen faller svært fort, etter 3 - 4 timer er den allerede nede på 12,0V. Etter denne testen, ble det innkjøp av nye batterier. Redigert 26.Januar.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lgboat Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Denne utladingen for å sjekke restverdi.....gjør ikke den bare vondt verre for et, muligens, reddbart batteri? Eller er jeg helt på jordet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 (redigert) En hver utlading tapper batteriet. Men et godt batteri tåler det. Viser et dårlig batteri resultater som for mine batterier, er de jo ikke noe å ha på likevel. Slik test er ikke noe en gjør uten at en har mistanke om at det er like før batteriene dør likevel. Men obs, obs! Har du tenkt å fortsette å bruke batteriet etter utladingstesten, så sørg for å få fulladet det igjen umiddelbart. Ingen batterier har godt av å stå utladet!! Redigert 26.Januar.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
janht Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Takk for fint svar, Lars H.Det var oppklarende. Tror du da at et 'på-grensen-til-å-være-ødelagt'-batteri vil kunne lades opp til 12,8V, og være i stand til å holde den hvilespenningen gjennom uker/måneder med kulde og frost?JH Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Har en slik komputerlader med den er det bare å stille inn ladestrøm og utladingsstrøm samt ladespenning og stoppspenning for utlading. Starte en sykling og en kan når den er ferdig lese ut hvor mange At som er gått både inn og ut. En meget enkel og nøyaktig måte for å finne et batteris tilstand. Om en ønsker kan en koble til en PC via USB for fortløpende logging av det som skjer. Koster jo nesten ingenting fra Cina å fungerer helt utmerket. http://hobbyking.com/hobbyking/store/__11597__iCharger_3010B_1000W_10s_Balance_Charger.html Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Problemet med Gel og AGM, er i kobinasjon med nyere commenrail motorer som trenger mer støm. Og derfor er motoren utstryt med 150AH dynamo. Denne koker i stykker gelen sombligger mellom cellene. Da oppleves høy hvilespenning uten belastning. Men ingen kapasitet ved belastning. Hvor stor dynamo har du.? Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
janht Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Problemet med Gel og AGM, er i kobinasjon med nyere commenrail motorer som trenger mer støm. Og derfor er motoren utstryt med 150AH dynamo. Denne koker i stykker gelen sombligger mellom cellene. Da oppleves høy hvilespenning uten belastning. Men ingen kapasitet ved belastning. Hvor stor dynamo har du.? Nå vet jeg ikke om det var meg du spurte? Har i alle fall en Volvo D4-260hk med tilhørende stor dynamo. Hvor stor, vet jeg ikke, men gjerne 90-100A. Ser ikke at spenningen noen gang er over 14,6V under gange, likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 Denne metoden å teste batterier på Lars H. virker å være meget enkelt og gir en grei nok beskrivelse av rikets tilstand med tanke på batteriene. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 Ja, den er temmelig pålitelig, men en må jo stadig sjekke spenningen for å se hvor lang tid det tar før spenningen er nede på 10,8V. Og det eneste en trenger er et voltmeter og en belastning som feks. en lyspære med passe strømtrekk. Men en slik duppedit som Bårdp viser til, hadde jo vært grei å ha dersom en stadig skulle foreta slik test. Det kan jo bli opp til 20 timer før en når sluttspenningen for et friskt og nytt batteri! Jeg skulle gjerne hatt en enkel og billig duppeditt som i hvert fall kunne lese spenningen på batteriet og overføre denne til en PC og et program der som kunne logge spenningen. Denne testen er vel og merke en test av kapasiteten på et batteri. Den egner seg derfor spesielt godt for et forbruksbatteri, men selvfølgelig også for et startbatteri. Men for et startbatteri vil det jo også være greit å belastningsteste batteriet med stor strøm. Slike testere finnes til en billig penge, men jeg har ikke prøvt noen slike selv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.