Puffen Startet 18.Januar.2015 Del på Facebook Startet 18.Januar.2015 Har en opplevelse av at batteriene mine er dårlige. Har en kapasitet på 5 x 85. Så vidt jeg vet er batteriene like gamle som båten. Blir 5 år i mai. Normalt skal dette ikke være noen alder. Slik jeg nå opplever de så holder de ikke topp kapasitet mer enn ca. 1 døgn. Da bruker jeg ikke dieselvarmer. Kun kjøleskap, lys og varmvann. Batteriene er Gel-type og "vedlikeholdsfrie". Tror de har vært tappet ned et par ganger. Har et eller annet som ligger å drar strøm, selv om hovedbryteren er av. Ser også at landstrømladeren ikke gir mer enn ca. 13 volt under lading. Er det normalt ? Er det mulig å måle kapasiteten på slike batterier ? Og er det mulig å friske de opp på noe vis ? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Hei Eg hiv meg på, og set pris på om nokon kan svara på same spørsmål, men angåande AGM-batterier. Ask Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Det første jeg ville gjordt er å koble dem fra hverandre. Så kan du lade hvert og et alene. Deretter kan du teste dem med feks. en lyskaster som står på i x antall tid. Gjør helt lik prosedyre på alle batteriene . Da vil du etterhvert se om noen skiller seg ut, og ødelegger for de andre. Det kan godt være alle er generelt utslitt. Du får dessverre ikke etterfylt væske på noen av dem. Det kan godt være at 13v vil forandre seg når du splitter opp batteripakka. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 (redigert) Skal ikke prøve og svare, men den som gjør det trenger nok mer info. For hva menes med dårlig kapasitet etter ett døgn med kjøleskap, lys, og ikke minst varmt vann. Om jeg brukte batteri til å varme vann i ett døgn så er det ikke mer strøm på mine batteri heller. Dette beror nok på misforståelse regner jeg med, men det må nok mer utfyllende målinger til, i tall før noen kan svare er jeg redd. Men bare som ett tips så lader jeg alle batteri opp, og etterpå kobler jeg dem fra hverandre. Etter ei ukes tid måler jeg spenning på alle, og ser om noen av dem skiller seg ut med vesentlig lavere spenning enn de andre. Men da står de ubrukte denne uka. Ja, der var jammen taunusen frempå før meg, men det er jo mye det samme. Redigert 18.Januar.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Ja .jeg liker å blande meg inn når jeg tror jeg kan hjelpe med litt.. Håper det er greit. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Taunus : Ja .jeg liker å blande meg inn når jeg tror jeg kan hjelpe med litt.. Håper det er greit. Du var først så det er vel jeg som har blandet meg inn i så fall. For øvrig helt enig i at batteriene lades enkeltvis, det er faktisk det jeg gjør. Allerede under lading kan vel ett dårlig batteri røpe seg hvis man har tilsyn. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Søk på Jørg Becker her på forumet så finner du mye info. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Er det særlig vits å sjekke batteriene hver for seg ? Det heter vel at en alltid skal skifte komplett batteripakke. Eller gjelder det kun for syrebatteri ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Ja, eg vil sei det er vits å testa batteria kvar for seg. Og det er rett at ein skifter komplett pakke samtidig, men - hvis du har eit batteri med ei celle som kortslutter eller på andre måter er defekt, kan dette batteriet koblast frå, og du har kanskje nok batteri igjen til å utsetja ny batteribank eit år eller to. So det har absolutt noko for seg. Magne Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Puffen : Det heter vel at en alltid skal skifte komplett batteripakke. Eller gjelder det kun for syrebatteri ? Den regelen gjelder for batteri koblet i serie, og nødvendigvis ikke for paralellkoblede. Du har vel neppe 24 volt anlegg, og da har du ikke seriekoblede. Men prøv og forklare litt mer. Står de med lading på ? Hva er det som gjør at du mener de har dårlig kapasitet? Er det lav spenning, eller er det en måler som forteller deg at de er dårlige? Dette med det varme vannet var også litt vanskelig å forstå hva du mener. Info er helt nødvendig om du skal få en oppklaring på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Synes nå det indikerer meget bra kapasitet om en kan produsere varmtvann i 24 t fra batteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 (redigert) Glem det med varmtvann. Trykkfeil Ellers merker jeg det på at diverse apperater som f.eks. VHF begynner å gå i sparemodus o.l. pga. lav strømkapasitet etter bare 1 døgn. Når jeg ligger uten lading i uthavn Redigert 18.Januar.2015 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 . Og det er rett at ein skifter komplett pakke samtidig, Er det opplest og bestemt som en sannhet? Det har vel vært noen diskusjoner om det der... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 -og det er stor forskjell om du har 10 stk g9 halogenpærer på 10 w, eller 10 stk led.... Du lager neppe varmtvann med 12v. :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Januar.2015 Del på Facebook Svart 18.Januar.2015 Kanskje han mente trykkvann? Altså vannpumpa for å få varmt vann i springen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Puffen Svart 20.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Vel, da må jeg nok informere om at det er syrebatterier jeg har likevel De er tydeligvis forseglet med en hel brakett som er kul umulig å fjærne. De er også betegnet som "vedlikeholdsfrie" i flg. Nimbus. Det jeg nå har gjort er å løse alle batteriene fra hverandre. ¨å har jeg fått lånt en "Batteriprovare" og konstatert at det står heller dårlig til med alle. Men 3 av 5 tar lading så der er det håp. Det jeg nå har gjort er å anskaffe en CTEC lader til 900 kr. som visstnok skal kunne vekke døde batterier. Denne kjører en prosess i 7 trinn, og det skal visstnok også finnes et snev av mulighet for de 2 dårligste. Laderen går ikke i feilmodus umiddelbart, så det kan være en mulighet. Men jeg konsentrerer meg om de 3 som tar lading nå i første omgang. Så får vi se. Jeg skal gi oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Av og til så indikerer slike avanserte ladere at batteriet er dødt. Laderen indikerer symbol for feilkobling eller kortslutning feks. Det som da trengs er ein skikkelig gammeldags lader som ikkje bukker under for følsomme elektriske signaler. Av og til frisker eg opp batterier fra maskiner som har stått for lenge, feks med startbooster, kan ta ein kopp kaffi eller to og sitte med fingen på boost-knappen av og på, og innimellom slår eg over på 24volt og pulser litt :-) Men sett helst batteriet i eit egnet skap. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
pege Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 I forbindelse med jobb foretar jeg ofte utladertester på stasjonærbatterianlegg (48V). Jeg måler spenningen hvert min de førte 10 minuttene og dersom utladekurven ser lik figur 1 er batteriet i orden. Den lille "dippen" i kurven før batteriet starter å stabilisere spenningen er et tegn på at batteriet er brukbart. Er utladekurven lik figur 2 er batteriet i ferd med å ta kvelden. På stasjonær batteri med separate 2V celler er det da tegn på at et av cellen er deffekt og når vi måler hver celle vil en eller flere vise lavere spenning. figur 1 figur 2 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Januar.2015 Del på Facebook Svart 20.Januar.2015 Av og til så indikerer slike avanserte ladere at batteriet er dødt. Laderen indikerer symbol for feilkobling eller kortslutning feks. Det som da trengs er ein skikkelig gammeldags lader som ikkje bukker under for følsomme elektriske signaler. Av og til frisker eg opp batterier fra maskiner som har stått for lenge, feks med startbooster, kan ta ein kopp kaffi eller to og sitte med fingen på boost-knappen av og på, og innimellom slår eg over på 24volt og pulser litt :-) Men sett helst batteriet i eit egnet skap. Og om en kun har smartlader. Lad opp et fungerende batteri, koble det i sammen med det "syke" batteriet. Koble smartladeren til det syke batteriet og lad i vei. Etter noen timer kobler du fra det friske batteriet og lar smarladeren jobbe seg ferdig med det syke. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 21.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Da er batteri nr. 1 friskmeldt Har bestått alle 7 trinn. Inkl. spenningsfallsanalyse og recoverprogram. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 24.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Da har jeg fastslått at 2 av batteriene tar lading, men klarer ikke å holde på strømmen. Følgende er da gjort; Tatt ut de 2 batteriene, og med brekkjern og makt fått fjærnet forseglingsbraketten på disse såkalte vedlikeholdsfrie batteriene. Ser da at 2 av cellene har for lite vann. Konklusjon er da at vedlikeholdsfri betyr at du ikke skal vedlikeholde, men kjøpe nye. Sitter nå og venter på levering av destillert vann. Skal gi ny oppdatering etter fylling og ny omgang lading. Sitér dette innlegget Link to post
janht Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Jeg har 3 stk 110A gelbatterier i båten fra 2011.Ladet de opp i høst, og sjekket hvilespenningen i går. Den ligger på 12,74 for forbruksbanken, og 12,89 for startbatteriet.Det forteller meg at batteriene holder spenningen godt, og antagelig er klar for en ny problemfri sesong. Er dette et for enkelt resonnement? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Jeg synes ressonomentet er fornuftig. Men det skader jo ikke å topplade en gang til i løpet av vinteren. Takk for bilde av klammer forresten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
janht Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 "Men det skader jo ikke å topplade en gang til i løpet av vinteren"Nei, nettopp. Slik tenker jeg også. Satt derfor på laderen i går og ladet ett døgn. Spenningen viste i dag 13,42V. Regner med at hvilespenningen stabiliserer seg på 11,8-11,9 V i løpet av et par dager.(Bare hyggelig å kunne hjelpe med bildet! :-)) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 24.Januar.2015 Del på Facebook Svart 24.Januar.2015 Hvillken lader brukte du, når du kun fikk 13V ladespenning? 13.6V er muligens "float spenning" som enkelte 3 og 4-trinnsladere legger seg på når ladeprogrammet tilsier det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.