EiSvIn Startet 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2015 (redigert) Jeg har bestemt meg for å montere rulleforseil til våren, og har mer lyst til å gjøre dette trygt og greit med masten liggende på land heller enn å dingle 16 meter over dekk i en lite konfortabel stol. Jeg har dog aldri tatt ned noen mast før (kjøpte seileren i fjor høst), og har ingen aning om hverken hvordan eller hvor jeg gjør slikt. Mast ned, litt fordi jeg ønsker å inspisere + fikse noen lanterner og smått også. Båten ligger på Hvaler, så om det ikke er så alt for langt unna er det en fordel. Noen som har noen tips? Gjerne også et sted det går ann å ta opp båten en helg for litt polish og bunstoff. Og om noen av båtplassens erfarne har lyst til å være i nærheten for å peke på hva jeg burde gjøre, så stiller jeg gjerne med både kake og ankerdram. Redigert 18.Januar.2015 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Grimsøy, der har de riggverksted osv. Kjekt om det skulle dukke opp noe du trenger, eller trenger hjelp til. Og de hiver fint opp båten for deg, etter avtale. De har truck for opp til 4,5 tonn og traverskran for tyngre båter. http://www.grimsoy.no/kat/000003.asp Hvor langt det blir for deg kommer an på hvor på Hvaler du har båten. Men blir vel uansett ikke mer en halvdags seiltur. ---------- Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Og en av de få videoene på YouTube som finnes om Maxi 108 handler om - hvordan maste av. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 slinget skall sitte mellom øvre og nedre salinghorn.......over/høyere enn midtpunkten/balansepunkten, så att masten henger lodrett da du løfter du må ha en tamp fra slinget og ned og fastsatt i en winch eller noe på masten. dette syns litt dårlig på videon. du kan løfte i ovre salinghornet, men da blir mastroten veldi tung. (ikke finn på o løft med slinget under det undre salingshornet o tro att du orker hålle masten !!!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 glemte o skrive du bør vare 3 man....en vid kran, en vid mastroten og en som losser stagen. man kan klare seg med 2 da får kranoperatøren springe frem o tilbake. sen har 108an gjennomgående mast, hvilket gjør att du får passe så du løfter rett opp og ikke slår sønder indredningen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Marida Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Ville heller ringt MK BAAT ved Martin. Han driver på Grimsøy men er dyktigere på seilbåt. Han har nummer 917 70 253 Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 (ikke finn på o løft med slinget under det undre salingshornet o tro att du orker hålle masten !!!) Det kan jeg skrive under på Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
ravddo Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 Quantum seil ligger i innseilingen til Fredrikstad. Der er riggerverksted og mulighet å ta på land. Ligger på Gunnelandet. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
moosewine Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 I alle år har vi betalt 300 kr for å løfte riggen av, det er bare å ringe en av de lokale kranbilene. Løsne alt av vant, fall osv, har du gjennomgående mast er det nok en bolt eller 2 du må løsne i bånn. Lag 2 kryss i 2"4" som du har å legge masten på så er dette gjort på 10 min! Sitér dette innlegget . Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 jeg har gjort det i alle år .........man forbereder seg på sin båtplass......går bort til mastkran med ett minimum av stag o vant...så går det som du skriver Moose på 10-15min....... men man bør ha med seg noen med erfaring første ggr......har sett en del tåplige situasjoner gjennom åren...master som fallet pga av att man losset stag innen masten er sikret i kran............. kaka var, en hæromåret.....hele mastkran bøjde seg betenklig.....det viste seg att han ikke hadde losset vanten, begynnt o sveive...han var på gang å løfte hele båten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.