Jump to content

Ta ned/sette opp mast i Østfold

EiSvIn

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å montere rulleforseil til våren, og har mer lyst til å gjøre dette trygt og greit med masten liggende på land heller enn å dingle 16 meter over dekk i en lite konfortabel stol. Jeg har dog aldri tatt ned noen mast før (kjøpte seileren i fjor høst), og har ingen aning om hverken hvordan eller hvor jeg gjør slikt. Mast ned, litt fordi jeg ønsker å inspisere + fikse noen lanterner og smått også.

Båten ligger på Hvaler, så om det ikke er så alt for langt unna er det en fordel. Noen som har noen tips? Gjerne også et sted det går ann å ta opp båten en helg for litt polish og bunstoff.

Og om noen av båtplassens erfarne har lyst til å være i nærheten for å peke på hva jeg burde gjøre, så stiller jeg gjerne med både kake og ankerdram.

Redigert av EiSvIn (see edit history)
Guest Avmønstret#

Grimsøy, der har de riggverksted osv. Kjekt om det skulle dukke opp noe du trenger, eller trenger hjelp til. Og de hiver fint opp båten for deg, etter avtale. De har truck for opp til 4,5 tonn og traverskran for tyngre båter.

http://www.grimsoy.no/kat/000003.asp

Hvor langt det blir for deg kommer an på hvor på Hvaler du har båten. Men blir vel uansett ikke mer en halvdags seiltur.

----------

slinget skall sitte mellom øvre og nedre salinghorn.......over/høyere enn midtpunkten/balansepunkten, så att masten henger lodrett da du løfter

du må ha en tamp fra slinget og ned og fastsatt i en winch eller noe på masten. dette syns litt dårlig på videon.

du kan løfte i ovre salinghornet, men da blir mastroten veldi tung.

(ikke finn på o løft med slinget under det undre salingshornet o tro att du orker hålle masten !!!)

S/Y Gunga Din

jeg har gjort det i alle år .........man forbereder seg på sin båtplass......går bort til mastkran med ett minimum av stag o vant...så går det som du skriver Moose på 10-15min.......

men man bør ha med seg noen med erfaring første ggr......har sett en del tåplige situasjoner gjennom åren...master som fallet pga av att man losset stag innen masten er sikret i kran............. kaka var, en hæromåret.....hele mastkran bøjde seg betenklig.....det viste seg att han ikke hadde losset vanten, begynnt o sveive...han var på gang å løfte hele båten :giggle:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...