Herman Startet 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2015 Det skumles om at det umulig kan være så vanskelig å sy en sprayhood eller cockpit-kalesje selv. Den sprayhooden vi har i dag skulle vært skiftet for flere år siden. Er det noen som har gjort en slik jobb og har noen tips? Vi kan jo bruke den gamle som mal, men den er nok dratt skeiv og strukket i alle retninger, så jeg er litt skeptisk. Stengene er også modne for utskifting. Hvor får man kjøpt råmateriale til å lage ny stang? - Hvor mye "for liten" skal den lages for at den skal bli stram og fin? Det er vel kanskje avhengig av hvilket stoff vi bruker også? Jeg har uansett forstått at symaskinen vi har i dag neppe kan gjøre jobben. Den er forsåvidt kraftig nok, men den sliter for mye med den tykke tråden som må brukes for en slik jobb. En Sailrite symaskin står på ønskelisten, men den koster jo flesk! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
eivindch Svart 20.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Jeg har gjort det. Materialer ble innkjøpt fra Jens Sagen. Jeg brukte Janome Easy Jeans symaskin, men skulle jeg gått til innkjøp av ny symaskin idag, hadde jeg nok vurdert maskin fra Sailrite. Husk å bruke så tykk nål som mulig. Jeg sprettet opp båtens originale sprayhood (som jeg merkelig nok ikke hadde kastet) og brukte som mal for klipping av ny duk. Så brukte jeg båtens neste sprayhood, som var moden for utskifting, som mal for sammensying. Men da jeg skulle montere den var den nok ikke så stram og fin som jeg hadde håpet. Jeg måtte sprette opp noen få sømmer og sy på nytt. Det ble bedre, men helt fornøyd er jeg ikke. Men den fungerer og jeg kommer til å beholde den så lange jeg kan. Men neste gang kommer jeg nok til å ta kontakt med Røssy Kapell i Smøgen. Stoffet var forøvrig, som tidligere, Markilux 37. Sunbrella er visstnok et godt alternativ. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 22.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2015 Er det ingen andre som driver med hjemmesydde detaljer på båten? Argumentet til kona mot å bruke Janome Easy Jeans er at den ikke kan håndtere tykk nok tråd. Og den sliter litt når den skal sy gjennom 3-4-5 lag med tykk duk. Når vi kjøpte større storseil og lengre bom måtte bomtrekket utvides i lengde og tykkelse/omkrets. Først ble Janomen brukt. Det ble ikke bra, og kona tok med trekket til en venninne som driver profft med søm. Hun kunne håndtere langt tykkere (og dermed sterkere tråd) Forøvrig omtalte hun (som proffesjonell) Janome Easyjeans som en "drittmaskin" Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
SoBo Svart 22.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2015 (redigert) Har sydd mye kalesjegreier med vanlig symaskin. Har brukt en slik Singer heavy duty: Eksempler på arbeider nede på siden her og videre fremover: https://baatplassen.no/i/topic/97794-stell-og-oppgradering-av-en-gammel-dame-princess-riviera/page-10 Disse er også sydd på denne symaskinen: Her nå gått over til industrisymaskin. Det er en helt annen verden, både på hvor mange lag stoff man kan sy og åpningen inn i maskinen (mengden stoff som skal inn i mellom maskinen) Så dette er fult mulig. Bruke god tid på planlegging tilpassing og maler. Båten på det siste bildet hadde ingen kalesje fra før av. Laget maler bøyler etc selv. Redigert 22.Januar.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
MorganX Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 Hvilken industri symaskin har du... jeg har vært å sett på Juki,Typical og Pfaff,men lurer på hvilket merket jeg skal gå for. Trenger bare en for rettsøm med stinglengde over 5mm og ta noen lag med Swela (Markilux 37) kalesje stoff. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 Importerte sjøl maskin fra Kina. Walking foot maskin av merke Kaiexuan, tror jeg den het. Juki og Pfaff er kostbare greier. Typical en del lavere priset (også denne er fra Kina) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 . En Sailrite symaskin står på ønskelisten, men den koster jo flesk! jepp de virker svindyre $900 hvis de skall klare zig-zag.....som man bør hvis man skall reparere seil..... de ser veldi kompakte og behendige ut hvis man skall ha med den ombord på langtur, det er ju en fordel jeg tykker armen ser veldi kort ut........for å få inn en masse seilduk.....hvis man jæmfører med proffe maskiner på seilloft hadde vart kul om noen som har en, kunde gi litt tilbakemeld....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 24.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 Jeg har ingen ambisjoner om å sy seil, men siksak-søm er relevant for mange andre syjobber også. Det finnes selvfølgelig mange varianter av bedre maskiner, men jeg mener Sailrite har en god mix at den ikke er så stor samtidig som den kan klare tøffe jobber og kan håndtere tykk nok tråd. En "standard" symaskin vil f.eks. slite med bomulsbelagt polyestertråd. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Gunga Din Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 har heller ikke ambisjoner om å sy seil, men kunde vart kjekt o kunne reparere...... tykker Sailrite virker veldi kjekk i størelse........tror en sånn skulle kunne var idealisk på langtur. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Herman Svart 28.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 Da har kona vært å handlet i godtebutikken. Det ble en Sailrite Ultrafeed LSZ-1 med masse ekstrautstyr, og Sunbrella stoff og diverse utstyr for å sy en kalesje/sprayhood. Totalpris inkludert frakt ble $2187,51 pluss moms. Dette bør bli bra! Uansett er alt bortsett fra Sunbrella og kantebånd mulig å bruke på nytt til nye prosjekter. Neste prosjekt er å sy en cockpit-kalesje og en lazybag. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Terje338 Svart 24.August.2015 Link til dette innlegget Svart 24.August.2015 Herman, har du fått testet ut Ultrafeed symaskinen? Har sjølv ein easyjeans 22, men drøymer om noko enda betre til kalesje reparasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Jada. Sprayhooden er (så godt som) ferdigstilt. Mangler bare noen fester i akterkant. Og så må endel festehull for snappertfester i fronten flyttes noe. Ultrafeeden er en drøm å sy med når man skal sy lange strekk. Stabil og god og relativt kraftig. Den kan håndtere tykkere tråd enn en Easyjeans uten at det blir krøll. Det er også mulig å sy VELDIG sakte, f.eks rundt detaljer uten at du må bruke håndhjulet. Det eneste jeg har å utsette på den er at endring av stinglengde er litt klønete. For å sy en bukse ville jeg valgt en annen maskin. Men når man syr kalesjer bruker man samme stinglengde hele tiden. Vi bestilte litt ekstrautstyr. Noe av det har vært hele tiden (bl.a. utbedret håndhjul, bedre stativ for overtråden, instruksjonsviddeo om hvordan man syr en sprayhood, merkepenn for stoff) mens andre nesten ikke (aldri) har vært brukt (magnetisk guide for føring av stoff) En automatisk innfører for kantbånd synes jeg var knølete å bruke, mens kona elsket den. Vi har også en drøss med ulike føtter, nåler osv. Usikker på hva som fulgte med og hva vi bestilte utenom. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Shore Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Tar opp denne tråden, meget interessant lesestoff. Har et forsåvidt velfungerende kapell til min gamle seilbåt, men synes det er litt vel stort å pakke vekk, da det er i ett stort stykke med aluminiumsbøyler tredd i trange kanaler, dvs hele greia må stues bort i ett stykke. Kunne i utgangspunktet tenke meg en sprayhood hvor jeg koblet på kapell bestående av løse deler, dvs stoff som kunne brettes pent og som tok liten plass. Noe likt dette fra kapell & annat https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=YHhdRrBiQxY I første omgang kunne det være interessant å modifisere eksisterende kapell, f.eks å lage glidelåsløsning der det idag er kanaler i duken, og muligens lage flere deler med glidelåsløsning. Da begynner man uansett å gå på et ganske stort prosjekt som sikkert krever en symaskin av industritypen som nevnt tidligere i tråden, men prisene på disse avskrekker. Skulle gjerne hatt flere tips til både symaskiner og utstyr til bøyler m.m. Hadde vært fint om det kunne vært en DIY tråd hvor alt stoff om kapell, sprayhood var samlet, slik at det hadde vært lettere søkbart. Alternativt at det ble linket til annet stoff i denne tråden. Hadde også vært fint med en type workshop hvor interesserte kunne samarbeide på en eller annen måte. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
sunnmøre Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 (redigert) Kjøpte ny sprayhood og kalesje no i år, men bestemte meg for å fikse den gamle for å ha til vinterbruk. Las litt om Singer 201, mange skryt av denne maskina. Det ligg også mange filmar på YouTube. Fann omsider ei vakker maskin frå 1953 på Finn. Skifta litt kabler, og smurde litt her og der. Har aldri sydd noko tidlegare, så eg visste ikkje kva eg gjekk til. Sydde over dei gamle saumane på kalesja. Skifta glidelås og kantband. Fiksa nokre rifter. Største utfordringa var utskifting av fem vindu. Fekk til det meste, men det er bra at kalesja berre skal brukast på den mørkeste årstida. Finishen var langt i frå det proffane får til. Saumane var slett ikkje beine, men vart bedre etterkvart. Eit tips som eg nytta, var å bruke silikonspray på stoffet. Dette var lurt når eg sydde i vindua. Eg festa vindua med dobbelsidig tape, og utan silkonsprayen så la limen seg på måla og laga litt krøll. Kjem til å prøve meg på nokre småprosjekt i løpet av vinteren for å lære litt meir. Sy veske til grillen, trekk til rattpidestallen med meir. Stoffet i sprayhooden held kanskje nokre få år til, men om eg har båten så kjem eg nok til å prøve å sy ny «vintersprayhood» etterkvart. Og det beste til slutt?Sjølv med kjøp av symaskin, så vart jobben mykje rimelegare enn nokon proffe skulle gjort det. Kjekt for ein gnien sunnmøring? Redigert 25.November.2017 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.November.2017 Link til dette innlegget Svart 25.November.2017 Har også sydd trekk til begge ratt, bord og over nedgangsluke. Sydde på helt vanlig symaskin, men med jeans-nål. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 (redigert) Jeg skal sy litt til båten på et eller annet tidspunkt. Har en gammel støpejernsmaskin som heter ANKER RZ som jeg monterte servomotor på. Den har ikke Overtrekk/Walking foot, men den syr glatt igjennom dobbelt beltelær med 110-nål (tror Jeans-nål er "90" og "vanlig" er 70-80). Ga 500 kroner for maskinen (eBay i tyskland) og 1000 for motoren (eBay USA / kina). Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg gått for en Sailrite (eBay USA) med Walking foot. Eller sjekket finn.no daglig i en måneds tid og slått til på en Juki eller Pfaff med Walking foot (og byttet klutsjmotoren til servo). Sailrite er mindre og mer kompakt enn tanksene fra Pfaff / Juki med Walking Foot. De sistnevnte trenger man nesten eget hus til :) Denne tråden kan jo bli en nyttig tråd hvis den fortsettes? Hvis noen vet om rimelig og god leverandør av stoffer både her i Norge og evt. i utlandet er det veldig interessant. Og så finnes det et lite "kreativt kollektiv" i Oslo som heter Bitraf som har egen sømgruppe. Der kan man komme og samles enten man er medlem eller ikke, og kanskje noen der driver med kanvas eller lærsøm og har noen gode maskiner. Jeg kan godt tenke meg å treffe noen og snakke om symaskiner / båtsøm hvis det kommer dit :) Og når det er laget på fabrikker som før lagde tanks ser det slik ut og går ikke i stykker med det første: Redigert 27.November.2017 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
SoBo Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Sjekk ut denne siden for kalesjestoff og tilbehør. (markilux 37/ sWela 37pluss koster en 350-400 kr. i Norge) https://www.profabrics.co.uk/collections/all/Marine Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
sunnmøre Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 (redigert) Withvital: Kan du seie noko meir om korleis servomotoren fungerer, ev ein link. Har sett YouTube- videoar av mi maskin med servomotor, og det ser ut til å vere ei bra oppgradering. Søkte på ebay, fann ikkje motoren der, men skal tydelegvis finnast. Ellers så har eg bestilt «walking fot» på ebay. Var billig, så eg er litt spent på funksjonen. Maskina mi er ellers ganske lik di. Alt mekanisk, godt gammaldags stål. Verkar å vere veldig solid. Brukte 100-nål på sprayhooden. Prøvde med 90-nål også, men det var ikkje vellykka. Får prøve å få tak i 110-nåler også. Sybutikken min hadde ikkje så grovt? Ellers så ser desse ut til å godt utvalg: http://www.seaside.nu/nb/ Redigert 27.November.2017 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.