Jump to content

Ny kalesje til Bavaria 25 Sport


Olepo

Recommended Posts

Hvordan gikk dette? Har akkurat kjøpt en 25 Sport og vurderer også å bytte kalesje. Forøvrig nydelig båt så gleder meg stort til neste sesong

 

Hei! Må først og fremst gratulere deg så mye med ny båt. Håper og tror du vil bli godt fornøyd med Bavariaen :thumbsup:.

 

Kalesje til Bavaria 25 Sport viste seg å bli en utfordring siden det er få leverandører som har maler til båten. Etter å ha vurdert de ulike tilbudene jeg fikk endte jeg opp med å bestille fra den rimeligste kalesjemakeren. Det var flere årsaker til dette; gode referanser fra et par andre båteiere som hadde benyttet leverandøren, god dialog med kalesjemaker på forhånd, det ble benyttet materialer av god kvalitet, leverandøren er lokalisert innen rimelig kjøreavstand fra hjemsted og naturligvis var prisen en faktor.

 

Hvorvidt dette var en klok beslutning er jeg imidlertid litt usikker på :rolleyes:...

 

Kalesjemaker hadde ikke maler og skulle sy etter den gamle kalesjen. Da jeg leverte originalkalesjen lovet de at ny kalesje skulle være klar etter 4-5 uker. Det skulle vise seg at det gikk ytterligere 2-3 uker og noen purringer før jeg endelig fikk en dato jeg kunne hente kalesjen. Da jeg ankom til avtalt dato og klokkeslett drev de faktisk fortsatt å sydde på kalesjen, så de hadde tydeligvis hatt stor arbeidsmengde og var presset på tid. Jeg fikk et lite prisavslag, (uoppfordret), og reiste hjem med både ny og gammel kalesje.

 

Punkt 1 er derfor å bestille ny kalesje i god tid på forhånd, og ikke når det begynner å nærme seg sesongstart.. Siden jeg hadde levert inn originalkalesjen og ikke har havnekalesje måtte jeg vente med å rive "vinterteltet" til kalesjen var klar :sweat:.

 

Ved prøvemontering viste deg seg at det manglet en del detaljer og at passformen ikke var helt bra. Dette ble dokumentert med bilder før kalesjen ble sendt i retur for utbedring. Men nå hadde jeg i det minste gamlekalesjen som kunne brukes i mellomtiden.

 

Når kalesjen kom tilbake var den pakket på en slik måte at det  ble små merker/skader i noen av vinduene. (Jeg er alltid nøye med å rulle kalesjevinduene for å unngå knekker som kan føre til skade). Passformen ble nå akseptabel etter en liten justering av bøylene, men det er fortsatt noen små detaljer som må rettes/korrigeres samt at det lekker vann inn fra et par av vinduene. Jeg gjorde derfor avtale med leverandøren om at jeg bruker kalesjen som den er resten av sesongen og sender den inn for utbedring når båten settes på land for vinteren. 

 

Leverandøren har hele veien vært villig til å gjøre nødvendige utbedringer, men det er irriterende med forsinkelser og feil/mangler som trolig er forårsaket av hastverksarbeid.

 

For å få 100% perfekt passform tror jeg kalesjemaker må jobbe med- og tilpasse kalesjen på den aktuelle båten. Har hørt om flere som har bestilt kalesje etter mal som også har opplevd problemer med passform. Trolig er dette forårsaket av små avvik på maler, bøyler og festepunkter på båten. I mitt tilfelle er passformen blitt OK, men er ikke 100%, ( er perfeksjonist)....

Jeg gikk en runde i båthavna for å se på kalesjer og sammenlikne, og det faktisk ikke så mange båter som har perfekt kalesje. 

 

Vil som nevnt anbefale å bestille ny kalesje i god tid, gjerne ved opptak på høsten. Da kan man unngå hastverksarbeid i høysesongen, og de fleste kalesjeprodusenter opererer med vinterrabatter på høst og tidlig vinter :thumbsup:.

 

Ta gjerne kontakt hvis det er detaljer du lurer på, fikk som nevnt flere tilbud som jeg kan eventuelt kan videreformidle.

Lykke til!

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme erfaring med et renomert firma som skulle lage basert på måltaging av vår båt.  Ble 4 eller 5 turer frem og tilbake, maaaase regn inn  i båten. Ekstra presenninger og greier.   Aldri det firmaet igjen for å si det sånn.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme erfaring med et renomert firma som skulle lage basert på måltaging av vår båt.  Ble 4 eller 5 turer frem og tilbake, maaaase regn inn  i båten. Ekstra presenninger og greier.   Aldri det firmaet igjen for å si det sånn.

 

Ja, det er frustrerende at man risikerer å ende opp med en b- eller c-vare nesten uansett hvilken leverandør man velger. Et anerkjent firma er ingen garanti for et godt resultat, spesielt ikke når det gjelder båtbransjen og båtrelaterte tjenester...

 

Ingen voldsomme lekkasjer på min, mesteparten kommer inn i nedkant av det store vinduet i "bakveggen".

Får ta en tur ned i havna å se om hun fortsatt flyter etter at "Petra" feide over oss i går :worry:.

Link to post
Share on other sites

Ser det er flere fra Vestfold her.

 

Vi er jo så heldige at vi har ihvertfall 3 kalesjemakere i Tønsbergområdet.

Jeg har erfaring med 2 av disse, og har nå engasjert den 3 og er spent på å se resultatet. :-)

 

Ellers så hadde jeg tidligere en Hübert fra Hansen protection på en annen båt. Den satt som et skudd.

Forhørte meg med de denne gangen, men de surra med maler, så hadde de, så hadde de ikke mal. Også er det jo ikke mulig å gjøre forandring etter ønsker.

 

Har også sjekket pris fra Sverige, og som noe skriver her så er det dyrere enn i Norge. Og ikke minst mye lengre hvis den ikke passer.

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

Han i Ollebukta (Thoresen) laget en kalesje for en kompis.  med tilpasninger, løfting av ene enden, skjøting av kalesjestenger m.m.

Altså endring av myyye greier.  Det ble ganske dyrt, mener han havnet på ca 40.000 til en 29 fots båt.  Jeg betalte 28.0000 for ny kalesje til vår 32 fots båt,

 

Men vet du hva?

Hans var dønn tight, stram som en 19 åring (for de av dere som husker det), tett som ei potte.  1 reklamasjon som ble ordnet etter 1 purring. Han var kjempefornøyd i flere år etterpå.

Vår var slapp og ille etter kjøpet, reklamerte 4 ganger frem og tilbake, lakk som ei sil etter reklamasjon nummer1 (som vi måtte dra på tur med, alternativet var uten).  Fast rutine hver kveld var å legge plast over allt interiøret ute. Vår ble aldri bedre enn 95%, vi ga opp tilslutt.

 

I etterkant angret jeg på vårt kjøp, kompisen var fornøyd selv om han hadde betalt en god del mer.  Det er ikke alltid det rimeligste er det beste.

 

Pga kompisen sin kalesje ble så bra, brukte vi Thoresen til å trekke om hele utesalongen vår. det var mye penger (tror vi havnet på 42.000 for sort Nirroxx inkludert demontering av putene i båten. jeg fikk de fa** ikke ut), men vi fant ikke 1 ting som var feil. Alle sømmer bra, passform bra. veldig fornøyd i de 2 årene vi hadde den i etterkant.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...