Jump to content

Nødvendig vedlikeholdskunnskap om påhengs (hva må kunnes?)


Kenneth82

Recommended Posts

Når båtsesongen ligger rett rundt hjørnet, kom jeg til å tenke på en ting..

 

Hva bør/må du kunne av vedlikehold/nødreperasjon av en utenbordsmotor, som du kan komme opp i mens du er på tur? Hva kan oppleves ute på fjorden, og samtidig fikses der & da?

 

Ettersom jeg selv har tekniske erfaringer som ikke strekker seg lengre enn start & stopp av motoren, må det være lov å spørre :giggle:

 

(Motoren er en firetakt Yamaha)

Link to post

Jeg har bare erfaring fra to-takter, og den er kanskje litt lettere å utøve reparasjon på siden den ikke er så avansert. Men å ha med seg pluggnøkkel pluss reserve tennplugger, i tillegg til filter og olje og en Letterman er noe jeg alltid hadde med. Da er man rustet til å kunne gjøre litt elementære grep. Men det viktigste av alt er å lese gjennom håndboka (har du den ikke finnes den garantert på nett), der står det ulike feilsøkingstips man kan gjøre ved stopp. Dette vil i neste omgang kanskje gi deg flere tips på hva som kan være lurt å ha med seg.

 

Lykke til i båtsesongen. :smiley:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Moderne motorer er vel blitt såpass avanserte i dag, at det vel faktisk er lite man kan begynne å skru på ut på det åpne hav,( for amatører), hvis man f.eks. sammenligner dagens motorer med gamle to-taktere, som jo var mye enklere i konstruksjonen. Får man plutselig motorstopp/fusking/etc. på sjøen, er det som regel noe i bensintilførselen som streiker, så som vann i bensinen/tett filter/slange som er bøyd, hoppet av ,o.l. Dette er jo ting man bør kunne sjekke/reparere der og da. Likeså ting og tang i propellen, tau, plast, fiskesnøre,etc, er jo forholdsvis lett å fjerne. Men å begynne å skru på motoren for oss amatører er ikke bare, kan vel gjerne gjøre mer skade enn nødvendig, hvis man ikke er utdannet mekaniker da.

Link to post

Jeg er enig med Hanto. Du trenger kunnskap (og utstyr) til å påkalle hjelp.

 

Tendensen på BP når man spør om noe sånt er at man helst skal ha en identisk båt på slep for å være sikker. For en fire hesters totakter kan man alltids ha med et skrujern og et reservefilter.

 

For denne motoren blir det litt tøvete å ha med ekstra filter. Et filter går ikke plutselig tett. Du får et forvarsel, og da kan du redusere pådraget til tomgang og komme deg til land. De færreste har vel med seg pluggnøkkel/plugger og reservefilter i bilen. Det er litt andre forhold i en båt, men å begynne å skru på en slik motor i åpent hav ville jeg holdt meg langt unna.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Nye og nyere firetakter er pålitelig og bra.

Mange misliker de fordi de ikke er så lett å skru på som gamle totaktere.

Jeg elsker de, fordi de er meget pålitelige, og en slipper å få uventa stopp.

 

Største fiende er drivstoff. Se til at du får vann i tanken, god pakking på tanklokk, og lokket satt godt på.

 

Usikker om du har vannutskiller fra tanken? Hvis ikke så har du et "tvist on" filter/vannskiller. Et ekstra filter kan være kjekt å ha.

 

Ellers kos deg, slapp av, se frem til en god sommer i fin ny båt.

Link to post

Hvor mye en skal drasse på avhenger litt av hvordan du bruker båten ,tøffer du rundt i skjærgården på fine dager,holder det å

sørge for full tanksom er fri for vann + reservekanne med bensin.

 

Skal du på lengere turer kan man vurdere en ekstra propell.

 

Kniv for å fjerne ting fra propell og en dykkermaske,samt en skrutrekker og enkelt håndverktøy.og helst VHF anser jeg som standardutrustning i båt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Moderne 4-taktere med innsprøytning og alle slags sensorer er ikke noe man tukler med ute på fjorden.

Men de er så pålitelige at med normalt stell så svikter de uhyre sjelden.

Og skulle den svikte de da er det som regel noe alvorlig galt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

For denne motoren blir det litt tøvete å ha med ekstra filter. Et filter går ikke plutselig tett. Du får et forvarsel, og da kan du redusere pådraget til tomgang og komme deg til land. De færreste har vel med seg pluggnøkkel/plugger og reservefilter i bilen. Det er litt andre forhold i en båt, men å begynne å skru på en slik motor i åpent hav ville jeg holdt meg langt unna.

Er enig, men desto bedre å ha et reserve filter med seg så man får fiksa det på "brygga" istaden for å vente på at posten skal nå fram med nytt:)

Å få grums i tanken er vel ikkje uvanlig?

Link to post

Bensintanker får iallefall ikke dieseldyr :smiley:

Bytter man filter (altså forfilter m.vannutskiller) hvert år så er det nok fint liten fare for at filteret går tett. Har aldri vært borti det iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De fleste moderne påhengser har egen vannutskiller i motoren, og gjerne vann-alarm også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Enig med Mouche, mobil og/eller vhf er det aller viktigste. Men når jeg er ute og freser i jolla og skal et lengre stykke (typisk hvis turen er på over halvtimen hver veg) tar jeg ofte med meg "jollebagen" som inneholder luftpumpe til riben, pluggnøkkel og et par ekstra plugger, et par nødbluss og et lite bruceanker m/tau i tillegg til mobilen. Bagen tar minimalt med plass og ligger i samme rom som bensintanken til jolla ombord i moderskipet. En gammel totakts 15-hester kan sote til etter en stund med dorging, så synes ikke det gjør noe ekstra å slenge bagen med når jeg likevel må nedi stuvrommet og hente bensintanken. Blir gjerne noe annet med større firetaktere, disse soter vel ikke like mye som en eldre totakter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...