Kenneth82 Startet 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 21.Januar.2015 Når båtsesongen ligger rett rundt hjørnet, kom jeg til å tenke på en ting.. Hva bør/må du kunne av vedlikehold/nødreperasjon av en utenbordsmotor, som du kan komme opp i mens du er på tur? Hva kan oppleves ute på fjorden, og samtidig fikses der & da? Ettersom jeg selv har tekniske erfaringer som ikke strekker seg lengre enn start & stopp av motoren, må det være lov å spørre (Motoren er en firetakt Yamaha) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Jeg har bare erfaring fra to-takter, og den er kanskje litt lettere å utøve reparasjon på siden den ikke er så avansert. Men å ha med seg pluggnøkkel pluss reserve tennplugger, i tillegg til filter og olje og en Letterman er noe jeg alltid hadde med. Da er man rustet til å kunne gjøre litt elementære grep. Men det viktigste av alt er å lese gjennom håndboka (har du den ikke finnes den garantert på nett), der står det ulike feilsøkingstips man kan gjøre ved stopp. Dette vil i neste omgang kanskje gi deg flere tips på hva som kan være lurt å ha med seg. Lykke til i båtsesongen. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
LM 605 Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Moderne motorer er vel blitt såpass avanserte i dag, at det vel faktisk er lite man kan begynne å skru på ut på det åpne hav,( for amatører), hvis man f.eks. sammenligner dagens motorer med gamle to-taktere, som jo var mye enklere i konstruksjonen. Får man plutselig motorstopp/fusking/etc. på sjøen, er det som regel noe i bensintilførselen som streiker, så som vann i bensinen/tett filter/slange som er bøyd, hoppet av ,o.l. Dette er jo ting man bør kunne sjekke/reparere der og da. Likeså ting og tang i propellen, tau, plast, fiskesnøre,etc, er jo forholdsvis lett å fjerne. Men å begynne å skru på motoren for oss amatører er ikke bare, kan vel gjerne gjøre mer skade enn nødvendig, hvis man ikke er utdannet mekaniker da. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Ikke kluss med dette selv, sjekk olje etc regelmessig, men det er bare McGyver som kan fikse moderne 4 taktere med lommekniv, øks og en hyssingstump. Alle andre må på verksted og ha data/ diagnoseverktøy. Kjøp heller en VHF for og påkalle hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Men det kan jo være greitt åå ha et sett med servicedeler lggende, filter, plugger, etc. Så slipper man kanse å måtte vente på dette ved evt tur og det må bestilles. Men, blir motoren serva regelmessig så er det ingen problem. Einaste eg ser for meg er filter til bensintilførsel kan være kjekt å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Ekstra propell og nøkkel til propellmutteren. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Hva slags motor har du? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 21.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Sørlandet2: Ny Yamaha BETX 225hk. I utgangspunktet skal det jo ikke skje noe galt med en ny motor, men det er kjedelig å stole på det om den plutselig stopper midtfjords.. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Jeg er enig med Hanto. Du trenger kunnskap (og utstyr) til å påkalle hjelp. Tendensen på BP når man spør om noe sånt er at man helst skal ha en identisk båt på slep for å være sikker. For en fire hesters totakter kan man alltids ha med et skrujern og et reservefilter. For denne motoren blir det litt tøvete å ha med ekstra filter. Et filter går ikke plutselig tett. Du får et forvarsel, og da kan du redusere pådraget til tomgang og komme deg til land. De færreste har vel med seg pluggnøkkel/plugger og reservefilter i bilen. Det er litt andre forhold i en båt, men å begynne å skru på en slik motor i åpent hav ville jeg holdt meg langt unna. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
hanto1 Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Motoren kan sammenlignes med en ny bilmotor ( noe de ofte også er) Ikke kluss med noe selv, men bruk reklamasjon/garanti/forsikring via merkeverksted. Det kan bli dyrt og være flink hobbymekaniker... Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Nye og nyere firetakter er pålitelig og bra. Mange misliker de fordi de ikke er så lett å skru på som gamle totaktere. Jeg elsker de, fordi de er meget pålitelige, og en slipper å få uventa stopp. Største fiende er drivstoff. Se til at du får vann i tanken, god pakking på tanklokk, og lokket satt godt på. Usikker om du har vannutskiller fra tanken? Hvis ikke så har du et "tvist on" filter/vannskiller. Et ekstra filter kan være kjekt å ha. Ellers kos deg, slapp av, se frem til en god sommer i fin ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Prøvde i forrige innlegg å si, - Se til at du IKKE får vann i tanken. Og et ekstra drivstoff filter kan være greit å ha, hvis en har fått vann i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Hvor mye en skal drasse på avhenger litt av hvordan du bruker båten ,tøffer du rundt i skjærgården på fine dager,holder det å sørge for full tanksom er fri for vann + reservekanne med bensin. Skal du på lengere turer kan man vurdere en ekstra propell. Kniv for å fjerne ting fra propell og en dykkermaske,samt en skrutrekker og enkelt håndverktøy.og helst VHF anser jeg som standardutrustning i båt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Teerex Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Moderne 4-taktere med innsprøytning og alle slags sensorer er ikke noe man tukler med ute på fjorden. Men de er så pålitelige at med normalt stell så svikter de uhyre sjelden. Og skulle den svikte de da er det som regel noe alvorlig galt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kenneth82 Svart 21.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Takk for gode svar! Ekstra bensin og vhf blir herved pri 1 å ha i båten :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Og strøm på mobilen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kapteinbåt Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 For denne motoren blir det litt tøvete å ha med ekstra filter. Et filter går ikke plutselig tett. Du får et forvarsel, og da kan du redusere pådraget til tomgang og komme deg til land. De færreste har vel med seg pluggnøkkel/plugger og reservefilter i bilen. Det er litt andre forhold i en båt, men å begynne å skru på en slik motor i åpent hav ville jeg holdt meg langt unna. Er enig, men desto bedre å ha et reserve filter med seg så man får fiksa det på "brygga" istaden for å vente på at posten skal nå fram med nytt:) Å få grums i tanken er vel ikkje uvanlig? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 (redigert) Bensintanker får iallefall ikke dieseldyr Bytter man filter (altså forfilter m.vannutskiller) hvert år så er det nok fint liten fare for at filteret går tett. Har aldri vært borti det iallefall. Redigert 21.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LM 605 Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 Det er vel uhyre skjelden at bensinfilteret tettes av skitt. Men det er klart at vann i bensinen forekommer jo, spesiellt hvis det er fast tank i båten, og dette liker vel ikke moderne påhengser noe særlig godt, like lite som moderne dieselmotorer ønsker vann i dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2015 De fleste moderne påhengser har egen vannutskiller i motoren, og gjerne vann-alarm også. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
GeirV Svart 22.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2015 Hei, det jeg har med i båten, en skvett motorolje, multimeter (i tilfelle noe trøbbel med strømmen), litt enkelt basalt verktøy, og så sjekker jeg motoroljen nå og da, og sjekker vannfilteret som er ved tanken, sånn i ny og ne. . Så har jeg VHF, drivanker og slike ting hvis uhellet er ute. Greier seg for meg, i hvert fall hittil. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 22.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2015 Jeg har måtte nødfikse daumannen. Dro i snora til motor hadde driftstemperatur..så skjønte jeg at det var noe galt med bryteren. (dette var en liten motor.) Konklusjon: greit å vite om daumann skal bryte eller holde kontakt for å starte. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 22.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2015 Les litt i instruksjonsboken og gjør deg kjent med motoren om hva du kan eller bør gjøre selv. Kan du ikke noe om dette sett det bort til fagfolk. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Mouche Svart 22.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2015 TS spør vel om hva man bør kunne gjøre mens man er ute på fjorden og da er fortsatt mitt svar å sørge for å ha strøm på mobilen (og gjerne en vhf)! Skifte propell, olje, oljefilter, tennplugger osv kan da ikke være seriøse svar på spørsmålet som er stilt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hakkannen Svart 22.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2015 Enig med Mouche, mobil og/eller vhf er det aller viktigste. Men når jeg er ute og freser i jolla og skal et lengre stykke (typisk hvis turen er på over halvtimen hver veg) tar jeg ofte med meg "jollebagen" som inneholder luftpumpe til riben, pluggnøkkel og et par ekstra plugger, et par nødbluss og et lite bruceanker m/tau i tillegg til mobilen. Bagen tar minimalt med plass og ligger i samme rom som bensintanken til jolla ombord i moderskipet. En gammel totakts 15-hester kan sote til etter en stund med dorging, så synes ikke det gjør noe ekstra å slenge bagen med når jeg likevel må nedi stuvrommet og hente bensintanken. Blir gjerne noe annet med større firetaktere, disse soter vel ikke like mye som en eldre totakter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.