nordan family 27 Startet 21.Januar.2015 Del på Facebook Startet 21.Januar.2015 Skal montere en skilletrafo i båten før sesongen. Men lurer litt på hvor sterkt magnetfeltet rundt den er. Vurderer en plassering i en kasse på akterdekket, dvs på akterkabinen hvor vi skal sove. Ønsker ikke så mye magnetfelt i sovesonen. Men hvor sterkt er det? Er det noen med trafo montert og magnometerapp på telefonen som kunne målt en meter og to meter fra en trafo i bruk? Trafoen er en Victron som jeg skal montere. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Magnetfeltet er proporsjonalt med strømmen, så viss dere har liten belastning når dere sover vil magnetfeltet også bli lavt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Folk bor jo og jobber klin oppi trafostasjoner og høyspentlinjer der det gåt tusenvis ampere strøm uten problemer, så at det skulle være noe farlig å oppholde seg tett ved en liten skilletrafo med strøm opp mot 16A, vil jeg mene er fullstendig uten problemer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Ein annen ting er det at Victron seier på si nettside at skilletrafoen er laget på toroidal core, som blir ringkjerne på norsk. Dette er ein byggjemåte som skal gjera at all magnetisk energi skal holda seg inne i kjernen. Men at absolutt all magnetisme held seg inne i kjernen, er teorien, om det held 100 % veit eg ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Ærlig talt, skulle jeg bekymret meg om slikt, ville jeg kalt meg en hypokonder! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 21.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Vel, Lars, synes du drar det litt langt her. Det er vel et omdiskutert "faktum" at kreftforekomstene forekommer hyppigere i boenheter nære høyspenter, og en del institusjoner anbefaler en 200 m grense fra slike. Har desverre litt for nær kjennskap til familier som bor nære en slik - og det har dessverre ikke gått så bra, med ulike typer kreftformer allerede på unge folk. Men for mange går det også veldig bra. Men nå var vel ikke denne tråden ment som en spørsmål om høytspenter og kreft. Men at magnetfelt påvirker kroppen er vel udiskutabelt - men om det er farlig strides man om. Men nå har jeg muligheten til å la være å legge et magnetfelt ved puta hvis det er et slikt felt og ta hensyn til. Skjønner da at du mener det ikke er noe å bry seg om - selv for en hypokonder som meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Det var jo toroidens "claim to fame" at den var fysisk liten, hadde lav startstrøm og nesten ikke noe felt eller støy sammelignet med C-kjerne. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Du sier: kreftforekomstene forekommer hyppigere i boenheter nære høyspenter, og en del institusjoner anbefaler en 200 m grense fra slike. Dette er ikke noe annet enn de ledningene du omgir deg med i huset daglig. Det er i hvert fall ikke "høyspent". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tekniker3 Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Hvis du er skeptisk hadde jeg bikket til en stålplate i en U profil med vinger skrudd over trafoen, og en plate under. Da skjermer du effektivt magnetfeltet. Magnetfeltet fra en slik liten trafo er nok ubetydelig etter ca. 20-30cm, men det viktige er jo hva du føler for. Tror ikke det fungerer så effektivt med Aluminium eller kobber når det gjelder magnetfelt, jeg mener at noen fortalte meg at jern var bedre da. En blikkenslager kan sikkert kutte og bøye en slik plate etter mål, et lite tips er å bruke stålplaten fra et gammelt PC kabinett? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 (redigert) Jeg tror ikke det er noe særlig felt fra denne trafoen, så jeg ville ikke vært bekymret. Men problemet hvis du er bekymret, er jo å finne en grense for hvor sterkt magnetfelt som er farlig. Jeg tror ikke det finnes noen enighet blant ekspertene om dette. Redigert 21.Januar.2015 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
RSL Svart 21.Januar.2015 Del på Facebook Svart 21.Januar.2015 Du kan bygge trafoen inn i et "Faradays bur" av et magnetisk ledende materiale. (Feks Jern og ikke kobber, alu eller stål) Da slipper ikke magnetfelte ut av buret og du kan sove trygt. (Noe som vel er måletfor denne tråden) Får du plass i en gammel microbølgeovn, har du fiks ferdig bur. http://no.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
nordan family 27 Svart 30.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Takker for innspill. Lars - det er jo et godt poeng at dette ikke er noen høyspent - men jeg har såpass liten forståelse for hvordan trafoen virker at jeg ikke helt forstår hva som foregår inne i selve trafoen. Basert på innspillene, og at de kommer fra dere som har atskillig mer peiling på strøm enn meg - så tror jeg at jeg slår meg til ro med at dette nok er helt OK, så skal jeg måle når jeg har montert den bare for å slå ned den siste mistanken. Og om jeg da fremdeles er bekymret forstår jeg at jeg kan konstruere noe rundt for å eliminere feltet ytterligere hvis det mot all formodning er nødvendig for å roe sjelen :-) tror faktisk en micro skulle fått plass i kassa også. Jeg går da for montering der det passer best, selvom det blir over senga. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Man har så mye 50 Hz stråling fra kabler og apparater i hjemmet at dette tror jeg ikke burde være et problem. Om det var, ville kanskje folk daua som fluer? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Bårdp Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Skal du isolere vekk magnetfeltet må du kasse in trafoen med my metall. Men hav er nå vitsen med det du har sikkert mobiltelefon og nettbrett med wifi dingster som gir deg 1000 ganger mer stråling en skilletrafo vil gi deg. Men lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Helt enig med Lars og endel andre her. Nå er det slik at en toroid transformator samler det meste av magnetfeltet I selve kjernen. Slike trafoer brukes for eksempel I audioforsterkere uten noe form for mekanisk avskjerming. Frekvensen er så lav at det er vanskelig å se for seg hvilke skader dette skal kunne gjøre på menneskekroppen. Til sammenligning så er en mobiltelefon I ett frekvensområde som kan gi stående bølger I hulrom I hodeskallen. Hadde effekten vært større kunne de ha skadet oss. Til sammenligning med høyspent kraftledninger som setter opp et veldig kraftig elektrisk felt, så vil en toroid ha veldig lave verdier. Personlig tror jeg at endel av disse krefteoriene har mer sammenheng med det elektriske feltet enn det magnetiske feltet. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Personlig tror jeg at endel av disse krefteoriene har mer sammenheng med det elektriske feltet enn det magnetiske feltet. Enig i dette. Magnetisk resonans brukt i medisinsk diagnose ("MR røntgen") regnes jo som trygt, faktisk mye tryggere enn vanlig røntgen. Og her snakker man jo om magnetfelt som er mange tusen ganger sterkere enn det som kommer fra skilletrafoen. Dersom eksponering fra magnetfelt skulle føre til kreft, ville man også forvente en økt forekomst av kreft hos folk som har jobbet mange år i elektrolysehaller for aluminium. Her går det likestrømmer på 150 000 A, med dertil hørende kraftig magnetfelt. Jeg vet ikke om at det er observert mer kreft hos slike arbeidere enn hos befolkningen forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Et tips til montering, som ikke går på stråling, er jo lyden. Siden den vurderes montert i sovesonen ville jeg prøvemontert den før endelig plassering. During fra trafo kan jo virke både irriterende og søvndyssende, alt etter.. Om trafoen er stille på arbeidsbenken, trenger den ikke være det når den blir plassert mot glassfiber etc. Sikkert ikke alle trafoer som "bråker" like mye, og jeg aner ikke hvordan det er med denne. Men jeg hadde en arbeidsradio en gang som kunne stå over alt, unntatt på motorluken. Da duret det som besatt.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Nå er det jo langt mindre akustisk støy fra en ringkjernetrafo en det er fra en vanlig E-blikk trafo. De beste ringkjernetrafoene er jo dyppet i polyester ette vikling og er nærmest helt lydløse. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Min Victron skilletrafo har ikke dyppete vinklinger, men jeg har ikke hørt noe ulyd fra den likevel. Bortsett fra at den har en vifte som starter innimellom, men det er vanligvis ved høy belastning, så dersom trådstarter ikke kjører mye effekt på natta, så tror jeg ikke lyden vil bli noe problem. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
nordan family 27 Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Vifte, ja. Hm... Kassa jeg tenkte å montere den i har i og for seg ikke ventilasjon. Men et hull nede og oppe med litt finish på bør jeg vel kanskje spandere. Det er en Victron 2000 va Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Hvor mye den bråker eller ikke har mest å gjøre med hvordan den er montert å gjøre. Hvis den (eller det den er montert i) får anledning til å vibrere vil den kunne bråke mye. Fest den skikkelig i et solid skott eller dørk, så vil den nok tie stille. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Marwin Svart 2.Februar.2015 Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 (redigert) Her var det mye synsing! Men nå har jeg muligheten til å la være å legge et magnetfelt ved puta hvis det er et slikt felt og ta hensyn til. Skjønner da at du mener det ikke er noe å bry seg om - selv for en hypokonder som meg :-) Jeg driver med måling av elektromagnetiske felt, så jeg kan gjerne stikke innom deg neste gang jeg er 'sørafor' (Er mye på Sjetten...) send meg IM. Hat spes. Instr. For slikt... :-) En annen side av denne saken er at hvis noen av de ombordværene lider av El overfølsomhet, stiller saken seg litt anderledes, men det er stoff i evt. en anne streng!! Hvis du er skeptisk hadde jeg bikket til en stålplate i en U profil med vinger skrudd over trafoen, og en plate under. Da skjermer du effektivt magnetfeltet. Magnetfeltet fra en slik liten trafo er nok ubetydelig etter ca. 20-30cm, men det viktige er jo hva du føler for. Tror ikke det fungerer så effektivt med Aluminium eller kobber når det gjelder magnetfelt, jeg mener at noen fortalte meg at jern var bedre da. En blikkenslager kan sikkert kutte og bøye en slik plate etter mål, et lite tips er å bruke stålplaten fra et gammelt PC kabinett? Sludder.Elektromagnetisk stråling lar seg IKKE stoppe av Faradaybur (Fe eller Cu) (som radiostråler gjør) og heller ikke av Bly (Pb), som røntgenstråler gjør! Derimot viser en Sintefraport fra et Al-verk at 'innbaken' / kapsling i tykke Al-plater at strålingen DEMPES endel i slike tilfeller! Strålingen forsterkes av ledere som ligger med en avstad fra hverandre, derfor bør de revolveres. En trafo en en punktstråle, hvor strålingen avtar med avstaden i 3. Potens! Stråling fra ledere avtar med avstanden i 2. Potens (kvadratet). Dette betyr at ved 3 kW ringkjernetrafo, hvis det er DET det er snakk om, er strålingen minimal. Slik stråling måles i mikroTesla. (Eller Gauss). Er strålingen under 0,02 ved hodeputa de kan du være ganske trygg. ( Og er DAGENS maxverdi anbefalt av Satens Strålevern.) Vi fagfolk (elektrikere, og folk som jpbber i tavlerom ( i perider!!! )) kan få i oss doser på flere hundre microTesla, med det er kortvarig! Og det er ikke påvist øking i tilfeller av kreft / lymfekreft for denne katehgorien. Derimot har vi registret at 25 microT KAN være årsaken til sykdom, hvis personer blir konstant (8 timer/dag hele året!) utsatt for slike doser! (Radar- og røntgenstråler har vært diskutert i dette forum tidligere ( Knm Quick), så det dropper vi her.) Skal du isolere vekk magnetfeltet må du kasse in trafoen med my metall. Men hav er nå vitsen med det du har sikkert mobiltelefon og nettbrett med wifi dingster som gir deg 1000 ganger mer stråling en skilletrafo vil gi deg. Men lykke til.Delvis rett og litt galt.MU-metall et av de meget få materialer som DEMPER elektromagnetisk stråling, men det er meget kostbart!! Tillegg: Har nevnt det her tidligere: Stråling fra HV kraftlinjer ( populært av naturvernere kalt kreftlinjer ) er sludder! Det er nemlig ikke spenningen i volt som er farlig men STRØMMEN ( i Ampere!!) Strømmen i f.eks. 400.000 volts HV-ledninger er lav, og i tillegg er de høyt over bakken (ballbingen?) På toppen er strømmen mye mindre om sommeren, naturlig nok! Og det er da detspilles fotball.... Mye sterkere stråling får du fra vanlig 230 volts luftstrekk med skilte faser! Rett over hustaket ditt.... :-( Redigert 2.Februar.2015 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bårdp Svart 2.Februar.2015 Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 Nå har det vært mye billige MY metal kasser å få kjøpt de siste årene etter at norske smelteverk har gått over til flatskjermer i sine kontrollrom og ikke lenger trenger å ha monitorene sine stående i My metal kasser. Så for den overfølsomme hypokonder er det alltids en mulighet. Men ikke for det har hørt om folk som ble mye bedre av og legge en stålplate under senga hvordan den nå egentlig virket skal ikke jeg gi meg inn på å forklare da det trolig faller in under det mer emosjonelle og ikke naturvitenskapelige. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 ......Så for den overfølsomme hypokonder er det alltids en mulighet. Men ikke for det har hørt om folk som ble mye bedre av og legge en stålplate under senga hvordan den nå egentlig virket skal ikke jeg gi meg inn på å forklare da det trolig faller in under det mer emosjonelle og ikke naturvitenskapelige. DET kan være f.eks. "jordstråling"... (som vistnok er en statisk variant...) Men her er det mange meninger og få "beviser", så det okulte har fått spillerom. Her også Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.