svendmb Startet 22.Januar.2015 Del på Facebook Startet 22.Januar.2015 Hei! Et spørsmål til alle som fremdeles har VP tamd 41; hvor mye har motoren deres gått, og hva slags reparasjoner (om noen) har dere gjort? Min har nå gått 1950 timer, og ut i fra dokumentasjon som fulgte med når jeg fikk båten, ser det ut til at det er skiftet simring foran, og dyser for 6 år siden. Tenkte jeg skulle ta en stor service i år. Noen tanker om hva jeg kan forvente av levetid på motoren? Den er normalt vedlikeholdt og godt tatt vare på Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Sjekk dyser, blandebend/eksosbend, ventilklaringer og rens kjølere på både fv og sv siden. Noe mere skulle ikke være nødvendig. Turbo kan sjekkes deretter at den gir ok trykk. Alt dette gjør du enkelt selv, men dysene må sjekkes på egnet verksted/bosh verksted. 2000 timer er ikke mye. Normalt sett skal man ikke behøve og åpne en motor før den har gått minst 8000 timer forutsatt den har hatt ok driftsforhold. I fritidsbåt er det tæring, stillstand og tidens tann som knekker motorene, ikke driftstid. Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Huset til oljekjøleren er også utsatt for korrosjon. sjekk om det er hvitt "pulver" rundt endelokket på kjøleren Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Er hvitt pulver et tegn på korrosjon? Trodde det bare var salt. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 23.Januar.2015 Del på Facebook Svart 23.Januar.2015 Hvitt pulver rundt endelokket kan vel tyde på lekkasje, men jeg mener også at det er salt. Hadde selv en TAMD41A (88 modell) i min Scand Baltic. Fikk havari på den i sommer etter å ha kjørt rundt på tomgang hele dagen før jeg dro den opp i marsj fart. Etter 30 sekunder mistet den all trekkraft og banket veldig. Har ikke åpnet motoren ennå - kjøpte meg en nyoverhalt 41P-A i stedet. Motoren som havarerts hadde da gått 2230 timer, og alt tyder på at det er en underspylingsdyse som har gått tett og at en sylinder har varmskjært seg. Motoren hadde dårlig oljetrykk på (1,7-2,5 bar) før dette skjedde, og jeg har i ettertid lest at det er en ventil som stenger underspylingen ved lavt oljetrykk (uten at jeg vet om dette er tilfellet). Tok sjansen på en nyoverhalt 41 motor jeg ihvertfall.... :) Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
fabia Svart 23.Januar.2015 Del på Facebook Svart 23.Januar.2015 Det er saltavleiringer ja, ett sikkert tegn på lekkasje og da er det også tæring på gang. Ventil for underspyling åpner ved 2,5 bar. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 23.Januar.2015 Del på Facebook Svart 23.Januar.2015 Kanskje det. Hos meg var det bare en dårlig pakning. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 25.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2015 Var nede i båten i går, og ser at det er saltavleiringer rundt endelokket. Ikke mye, men litt. Hva bær jeg gjøre? Åpne opp og sjekke pakninger? Hvor farlig er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Januar.2015 Del på Facebook Svart 25.Januar.2015 Hvis du åpner må du også samtidig bytte pakning (O-ring). Det sitter også en sinkplugg i endelokket. Denne pluggen detter ofte av festet, blir liggende igjen på innsiden lokket og kan være med på å tette sirkulasjon. Alltid lurt å sjekke sirkulasjon. Jeg laget en tråd i sommer på å flushe systemet (sjøvannsiden) med systemrens. Det ble veldig bra. Vil anbefale deg å se litt på den. Bytte O-ringen, samtidig staker du opp kjøler, etter det fjerne sinkplugg, montere alt sammen , flushe systemet med systemrens, sette inn sinkplugg igjen etter flushing. Du vil uansett med tiden få problemer med sirkulasjon på kjølesiden, så like greit å være litt førevar er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.