Jump to content

Viksund 27 sjark med sabb 22hk diesel - pris?


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Har sett på en Viksund 27 sjark (1978) i god stand med en gammel saab 22hk innbords diesel.

 

Båten virket som den var i god stand og for en sjark var ganske pen og velholdt: stor kraftblokk, rathleon radar (nyere utgave), furuno ekkolodd (farget), liten garmin GPS, toilett, lyskaster, dekklys, mesan, TV + antennae, nyere sprit komfyr, parafin varmer, ferskvannskjølt motor, to batterier, strømuttak.

 

Motoren var en av disse "gammle" 22hk sabb diesel som ga båten 6knop. Motoren virket "ok" nok og hadde vribaropell (sabb anlegg) osv. Motoren har kjørt 3500t. Motoren virket ok men jeg tror at denne er litt liten for en så pass stor båt.

 

Har følgt med en del på net i det siste etter båter og har noe peiling på pris, men klarer ikke helt se for meg hva denne båten er "verdt" siden at denvar så pass fin utseenende messe, men motoren er så pass liten/enkelt osv. Alle sier jo at Sabb er bra, men 6 knop og ikke noe mer å gå på er litt uheldig, og å skifte ut til en brukt 60hk diesel er lite lønnsomt dersom en få bare 1-1.5knop ekstra....

 

Fyren mente båten var verdt i hans øyner 250 000, men jeg er egentlig ikke særlig villig å overstige 200 uten at jeg er helt fornøyd, og den motoren er ikke helt det jeg ville har. Er det noen her med en mening hvor mye jeg skulle legge en bud inn for?

 

Saklig synspunkter velkommen!

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

.....Motoren var en av disse "gammle" 22hk sabb diesel som ga båten 6knop. Motoren har kjørt 3500t. Motoren virket ok men jeg tror at denne er litt liten for en så pass stor båt.

 

Fyren mente båten var verdt i hans øyner 250 000, men jeg er egentlig ikke særlig villig å overstige 200 uten at jeg er helt fornøyd, og den motoren er ikke helt det jeg ville har.

Det ser ut for meg, at du er "fanget" i en klassisk knipe. Du har lyst på båten, men ikke med denne motoren. Da er det bare én ting å gjøre. Legg inn såpass lavt bud at du har et motorskifte innenfor budsjettet.

 

Uti fra det du skriver, skjønner jeg at du antageligvis aldri vil bli helt fornøyd med Sabben. For å unngå at du blir "halvveis førnøyd" - det er ingen god følelse - må du antageligvis gi slipp på denne båten og vente lenge til en tilsvarende, med annen motor, kommer opp for salg - eller bestemme deg nå for å satse på denne båten (høres ut til å være godt utstyrt - men sjekk for plastpest!) og ta et motorbytte, før eller siden.

 

Og hvis du kjøper båten og bytter ut Sabben, ring til meg, jeg vil mer enne gjerne ha en ferskvannskjølt G2 på 22hk! :wink:

 

Lykke til, Bergenskipper!

 

P.S.: Sorry, har ikke "peil" på prisnivået - kan desverre ikke råde deg når det gjelder antall kroner - bare med en generell betraktning rundt ditt dilemma.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

hei på deg.Viksund sjarker er gode båter,men som sagt her tidligere sjekk eventuell plastpest,dette har vært et problem på viksund,så til motoren,en sabb går så lenge den får olje og diesel,enormt driftssikre,har hatt selv.3500 timer er ikke voldsomt mye for en sabb,noe spesielt større fart med en større,nyere motor vil du nok få,men ikke nevneverdigt.Disse viksundsjarkene med sabb diesel motorer vil jeg anslå til ca 150 000,kr max 180 000.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har sett på den båten på nettet (og en del andre som er langt vekk). Ser jo greie ut men er ikke helt det jeg vil har heller (vil har en sjark ikke kombi). Utstyrmessig er denne båten likt med Viksundet som jeg vudere, men viksundet er i allefall like "fin" (les finere) - det er et velholdt eksempel. Det største forskjell (sett bortifrå formen på båten) er motoren.

 

Har vudert å legge inn bud på 200 eller 210 på viksundet, har en "sjark" kollega på jobb som mener at dette er en virkelig fin båt og duger skikkelig til mitt formål. Han mener at motoren er "ok" og ikke vits i å tenkte på å skifte den.

 

Når det gjelder eventuelt motorbytte har jeg lite peiling på det som skal til. Har vudert det men betyr mest sannsnylig en del arbeid som jeg ikke kan utfører selv = penger. Faren er en mekanisk enginør men det hjelper lite når har er bosatt i UK. Har et par kolleger på jobb som kan dette, men selv svart arbeid kommer til å være dyrt og omfattenede for å skifte ut motoren til noe bedre/større. Toppen til styrehuset må av for å få ut den gamle motoren til og med...

 

Er det noen som har peiling hvor mye arbeid og eventuelt skjult kostnader det vil være for å få skiftet ut en slik motor? Rekne med at det gamele kan gå for 10,000 +/- (?), og en ny brukt koster en plass mellom 30-50,000. Trenger ny vribar prop. anelegg eller sluregir med den. Kommer 20, 000 i utgifter for å få byttet ut til å være realistisk på en motor bytte eller snakke vi om mer omfattenende arbeid/penger?

 

Litt diffuse er jeg men har jysla lyst på denne båten - hvis den hadde hatt en 50?hk motor fra midt på 80 tallet hadde jeg hoppet på båten med en gang...

 

kevin

Link to post
Share on other sites

Hei Bergensskipper,

 

Jeg er enig med de andre, du har allerede motorskifte i tankene, da blir nok den tanken ideen liggende lagret bak i hodet om du kjøper denne båten. GI et lavt bud som kan være med og dekke inn et motor bytte. Regn 15-20 i arbeidspenger, ca 50 for brukt motor, samt fort en 15for propell anlegg..

 

Trekk noe av dette vekk ifra prisforlangende og by selger 180? aksepterer han ja så... Sier han nei ja så er det MANGE båter på markedet, nye kommer hele tiden. HA IS I MAGEN!

 

Jeg visste NØYAKTIG hvilken båt jeg ville ha, var og kikket på mange, endte opp med og kjøre til oslo for og handle min "drømme" båt! Var mye og gjøre med den men den hadde den "riktige" motoren samt var i noenlunde orginal stand. Fikk den og til en riktig pris som gjorde at jeg kunne bruke noen laper på ny kallesje, osv osv osv osv...!

 

Lykke til med bud og ev. kjøp!

Link to post
Share on other sites

hei igjen,de prisene jeg referer til gjelder vestlandet,hva de går for lenger syd og østover hvet jeg ikke,kan hende prisene er lavere her på vestlandet i og med at det finnes enda en del av disse motorene.

<{POST_SNAPBACK}>

Det stemmer nok bra det ja...

 

Og skulle du komme over noen kupp så legg dem gjerne i tråden " jeg fant jeg fant trenger du det"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...