Jump to content

Prosjekt – velge og importere Nordhavn, klargjøre for langtur

Passagemaker

Recommended Posts

Kort om prosjektet;

Jeg ser på tre ulike varianter av Nordhavn. 40 (II), 43 og 47. Tanken er å starte forsiktig, Norskekysten. Deretter nedover Europa, i retning Middelhavet. Nordsjøen skal selvsagt krysses. Jeg tenker å starte med kortere ukesturer, og 2 – 3 – 4 ukers turer, før jeg etter hvert skal legge ut på den ordentlige turen. Tanken da er en rundtur på et år. Norge, Canada, Østkysten av USA – og så får vi se hvor turen går videre etterpå.

Noen tanker;

Jeg har familie, og to barn. På de innledende turene vil noen ganger hele familien dra, andre ganger vil jeg dra alene med barna. Når jeg etter hvert skal ut på ordentlig langtur, planlegger jeg å dra alene.

I første omgang er det selvsagt forlokkende å gå for en Nordhavn 47, det er tre viktige ting som taler mot dette. Vanskeligere å håndtere alene, økonomi (både innkjøp og drift), trange havner.

Nordhavn 43 er kanskje den mest aktuelle, men samtidig er forskjellen på denne – og Nordhavn 40 (II) helt marginal. Så kanskje N40 er stor nok, eller vil denne bli litt liten og lett ute på det store blå havet?

I utgangspunktet er alle disse båtene satt opp med ”det man trenger” som en del av basispakken, samtidig ligger det relativt omfattende tilleggspakker man kan legge til. Jeg har stor tro på det gamle utsagnet ”keep it simpel stupid”, på den andre side, skal man legge ut på havet og klare seg alene et år – er det kanskje noen ting som likevel er lurt å velge fra tilvalgsmenyene?

Jeg må også innrømme at er jeg nede på en N40 (II) eller N43, så er det også en aktuell problemstilling om båten skal kjøpes ny – eller pent brukt. Lar man være å gå i ”kjekt å ha fellen” fra tilvalgsmenyen, kan et nytt fartøy være billigere enn de som er pent brukt i noen sesonger.

En som er ”pent brukt” har likevel fått gått av seg eventuelle barnesykdommer – og jeg klarer ikke å helt å bestemme meg. Det er for så vidt heller ikke sikkert det er noe enkelt fasitsvar på dette, men hva tenker du?

(Og ja, jeg er klar over at det ligger noen utfordringer knyttet til bruktimport – men å få importert en Nordhavn skulle jo likevel ikke være en helt umulig oppgave).

Nordhavn 40

Nordhavn 43

Nordhavn 47

Redigert av Passagemaker (see edit history)

Hei!

Det ville jo være så hyggelig med flere Nordhavner her!

N40 har jo skikkelig bevist sin sjødyktighet, både med deltakelse i NAR og med spontan og uproblematisk jordomseiling. Hvis det er en 40' du tenker på, så ligger det jo 3 stykker tilsalgs på Nordhavn Europe. Med en av dem, eller ny slipper du jo arbeidet med import og EU godkjenning. Vi møtte Orplid i Florø:

nordhavner.jpg

De var da på vei til Lofoten, og båten ble senere lagt ut for salg.

Som du sier er N40 og N43 svært like, men det er stor forskjell på plassen på brua. N40 har ikke skipperstol, men jeg tror ikke du vil savne det heller. Det er bare inn og ut av havn, og i svært trafikkerte farvann du styrer på den måten. Der er ikke den typen båt, men det vet du nok allerede!

Du må fortelle oss hvordan det går og hva du bestemmer deg for. Jeg kjøpe gjennom Nordhavn i USA og ordnet med import og klasse selv. Det gikk greit det, men kostet jo både arbeid, tid og penger. Hvis det er noe jeg kan bistå med, så for all del, ikke nøl med å spørre!

Det var hyggelig med tilbakemeldinger, og spesielt fra Regina III - som jeg har fulgt en stund.

Jeg har også sett litt på Orplid, men tenker kanskje at den er i minste laget. Men, det er en båt som ser bra ut, og med utgangspunkt i prisen som er satt på den - kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være et godt kjøp. Jeg må innrømme at det har rykket litt i foten med tanke på å "hoppe på den", men jeg har bestemt meg for å ikke være spontan i dette prosjektet. Orplid er likevel ikke helt avskrevet.

Jeg må innrømme at jeg liker N47 Sandstone, og jeg har derfor tatt kontakt med Nordhavn, for å høre om det er mulig å få til noen av disse løsningene i en N43. Jeg tenker da spesielt på de doble gjestelugarene i front - og på davittløsningen (heisekranen) for å heve og senke lettbåt m.v.

Så antar jeg at en løsning med dobbel gjestelugar i front, tar bort muligheten for en trapp direkte fra broa og ned til lugarene. I utgangspunktet er jeg ikke bekymret for det, jeg tenker vel at det istedenfor gir meg mulighet til å sette opp to skipperstoler - istedenfor en (og ja Regina III, jeg vet at man ikke nødvendigvis sitter der og styrer - men man skal jo likevel sitte godt når man nyter sitt otium :giggle: ).

Spørsmålet da er selvsagt hvor viktig er det å kunne ha en egen direkte nedgang fra broen, og ned til lugarene (maskinrommet), eller om man kan ta seg tid til å gå via salongen?

Så antar jeg videre at dette går på bekostning av to bad, men jeg innbiller meg at det burde være mulig å leve greit i en slik båt – med bare et bad?

Så takker jeg for tilbudet om å ta kontakt om det skulle være noe jeg lurer på, eller ønsker å diskutere med noen som allerede har gjort seg noen erfaring med Nordhavn. Dere skal ikke se bort fra at jeg tar direkte kontakt på et eller annet tidspunkt.

Redigert av Passagemaker (see edit history)

tar bort muligheten for en trapp direkte fra broa og ned til lugarene.

Jeg tror ikke du skal være redd for å ta bort trappa. Den er fin å ha hvis en lukker døra mellom kabinene. Da har hver kabin sin trapp/inngang. Sikkert fint hvis forlugaren skal være mannskapslugar eller for andre en ikke vil ha tråkkende gjennom hovedkabin.

Vi har lagt dørkplate (lett å ta vekk) over trappenedgangen for å utvide gulvplass på broa. Vi bruker den trappa så lite allikevel, og det er også greit å sperre for eventuellet nedfall av barnebarn.

• 2 måneder senere...

Jeg vet svært lite om motorbåter generelt og Nordhavn spesielt, så der skal jeg la ekspertene uttale seg. Men jeg har seilt i liten båt siden juli i fjor, og har kommet meg fra Stavanger til Panama-kanalens innløp så langt. De aller, aller fleste vi møter har langt større båter enn oss, men savnet etter noe større er ikke plagsomt stort. Klarer ikke skjønne at en som i utgangspunktet er innstilt på å ville seile over store hav i fritidsbåt vil ha noen problemer med å gjøre det i en 40 fots Nordhavn med tanke på plass og komfort. Ville vært mer bekymret for å seile over alene enn for om båten blir for liten og lett.

Var forresten ombord i en 57 fot Nordhavn i San Blas for noen dager siden – litt av en skute! De gikk for øvrig gjennom Panama-kanalen i dag.

Morsom tråd dette. Jeg har kikket litt på disse båtenene. En Nordhavn 46 er jo også meget egnet til langtur.

Eneste rådet jeg kan komme med på disse båtene er velge en med stabilisatorer. Disse båtene ruller i sjøen uten det.

Jeg har vurdert Nordhavn som alternativ langturbåt, men kommet til at seilbåt er bedre. Først og fremst som følge av at man da er mindre avhengig av diesel for å komme seg rundt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...