Jump to content

Teak på badeplattform


Avmønstret4

Recommended Posts

Ladys and gentlemen! (må ikke fornærme damene)

Fikk heldigvis demontert treverket på badeplattform/stige før regnværet satte inn.

Ville vært dumt å fått dem våte etter 6 måneders tørking.

Har nemlig tenkt å olje.

Men må si at jeg hadde tenkt å bruke det første jeg hadde kommet over av treverkolje i garasjen, da jeg ikke har mye erfaring med teak eller nå hva det er.

Hvordan er det f.eks. å bruke terasseolje?

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Behandler du teaken, blir den glatt, enten om du bruker olje eller lakk.

 

Ubehandlet teak er det mange som foretrekker. Personlig synes jeg den er "kjedelig" som ubehandlet.

 

Okkesom er, skal du behandle, så er det viktig med olje. Skal du lakke, skal du uansett ha olje under. Dette for at olje trekker inn i veden og bevarer konsistensen.

 

Selv bruker jeg edelolje fra Owatrol, enkel i bruk, pen å se på, ser ut som lakk på siste 2 strøk, svært enkelt vedlikehold.

 

Terasseolje tror jeg ikke jeg ville vurdert.

Link to post
Share on other sites

Første gang brukte jeg klar terasseolje.Det var ikke noe lurt.Den hadde ikke uv filter.Solen fjernet glansen,men ikke der det var skygge.Det ble skolder.Gikk senere over til den gjylne terasseoljen som har uv filter.Den slites jevnere vekk over et år på en veranda.På båtens bade platform har jeg brukt teak sealer som virker lite slite sterk.Har nå godt over til benarolje marin som virker mer slite sterk.Blir blank og glattere,men jeg synes ikke det er noe problem.Den er også gylden.

Link to post
Share on other sites

Brukte 3 strøk med Jotun Clipper tynnet med white sprite.

Deretter Jotun benar marine tynnet ned white sprite 3 strøk.

Synes resultatet ble bra. (Dette var på nytt treverk).

Her kan dere se resultatet.

Ulempen er at det blir glatt. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Det er ingen - absolutt ingen ting som holder på teak over tid, skal det se blankt og fint ut må du behandle det hvert år, da kan du stort sett bruke hva som helst av lakk eller olje! (Drøy påstand, men ikke langt fra sannheten) Er du fornøyd med naturell gråfarge, slipper du unna med vask av og til. Etter ca 30 strøk med Owatrol 1 og 2 i fjor, så det likevel ille ut i år, så nå har vi lagt Flexi Teek på badeplatformen.

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en del eksperimentering og spørring i dette forum (der jeg fikk litt kjeft for i det hele tatt å ville olje :smiley: ) har jeg kommet frem til følgende formel:

 

Vaske rent med rødsprit (til det ikke kommer mer dritt på filla!).

Påfører 50/50 Epifanes teak-olje og Amerikansk terpentin (nå kalt "Balsam-terpentin) med fille.

Lar det trekke inn et minutt og tørker av det overskytende slik at det ikke danner seg hinne når det tørker.

 

Dette blir ikke glatt, og holder bra på fargen, tørt som vått. I tillegg sveller teak'en mye mindre når den blir våt.

 

Gjør dette om våren og om høsten. Har funnet ut at mesteparten av misfargingen skyldes dritt/sot som vaskes vekk med rødspritfilla.

 

Det er sikkert ikke så viktig hvilken teak-olje en bruker, men det virker som blanding med terpentin gjør at olja trekker bedre inn, slik at det ikke danner seg hinne (som jeg fikk første gang).

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker kun Owatrol Dekk & Dørk. Det er teakolje som IKKE legger igjen en oljefilm, alså ikke blir glatt.

Nydlig teakfarge på plattingen.

De som har grått teakdekk er arbeidssky...... :eek::smiley::smiley:

 

Nå får jeg iallefall alle seilere på nakken...huff og huff.

 

Faxen med teakdekk MED teakfarge!!!

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Har på min plattform brukt owatrol teakolje, har vel til nå hatt på en 7 eller 8 ganger, blir sikkert matt i løpet av sommeren men gjør sikkert samme jobben til neste år... Ble ikke noe i dag for det sprutregnet, reiste hjem og jekket en pils i stedet...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Etter å ha hatt trebåt med teakdekk i ørten år, konverterte jeg og gikk over til plast for et parr år siden. Badeplattformen er i teak, og den bestemte jeg meg for at den skulle oljes og lakkeres. Jeg ble advart mot glatt plattform, men min erfaring med vedlikehold og holbarhet tilsa att her skal det lakkes ja. Masse Jotun Clipper 1 og 9 strøk Jotun Ravilakk. Glatt sa de, nei det syntes ikke jeg, og jeg har hatt båten ute i vinter og gått på den med snø på selvfølgelig med forsiktighet.

Vedlikehold i år blir et par strøk på en liten ripe etter slepejolla.

Til dere som vill ha det ubehandlet så anbefaller jeg å vaske med flytende grønnsåpe.Såpa innholder linolje og impregnerer bra. Bruk en fliseskrubb uten bust . Teakolje består av linolje og løsemiddler i forskjellige varianter og mengder. Så dette lager du lett selv.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen er jo en gjenganger. Mange tråder om dette fra før i emneoversikten. Likevel; Har på de båtene jeg har hatt prøvd alt fra ubehandlet til lakk. Konklusjon:

 

Ubehandlet = ikke pent, ikke glatt, men enkelt

Lakk = pent, glatt og flasser lett

Teakolje = ikke glatt, ok finsh, men holder ikke ut sesongen

Owatrol = Metting med Owatrol1 og flere strøk Owatrol2 er er uten tvil best. Holder lengre en lakk og mye penere en teakolje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...