Jump to content

Rep. av gear på Sabb G og generelt, trenger råd og veiledning.


Shons

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

God aften! Så har man endelig fått fått fastland under plattfoten.

 

I de siste ukene har jeg som nevnt "kvidd" meg litt over hele prosjektet, økonomisk sett. Jeg har dog tatt besluttningen om at den skal sammen igjen, og jeg er typen som ønsker å gjøre ting nøye først som sist. Men så ikveld skjedde det noe gøy!

Jeg har jo nevnt at jeg fikk en sabb for en kasse pils! Denne ansåg jeg dog som "for bra" til å pryle med saltvannskjøling. Men på ferga ikveld traff jeg en "kollega", en gammel stuert fra et annet rederi! Vi kom kjapt i snakk, da vi var alene både mens vi venta på ferga og under turen. Snakka løst og fast, og kom inn på fritidsbåt, hvorpå jeg fortalte om mitt prosjekt. Han kunne da fortelle at han hadde også en 10hk sabb stående, nyoverhalt. Han hadde fått den billigbillig fra et dødsbo, med aksel og 2 tanker. Dersom jeg var interessert så kunne jeg kjøre han hjem (så han slapp bussen) også kunne vi se på den! Som sagt så gjort! Ingen slakke i svinghjulet der, ferskvannskjølt med ekspansjonstank og greier!

 

2000kr sa jeg, og slik ble det. Imorgen blir det henting, dersom han ikke slår seg vrang! :) Da blir det å montere en av de 2 jeg har i båten, og heller ta sabben i garasjen litt i rykk og napp! Nå gruer jeg meg ikke på den lenger iallefall! Nå kan man kjøpe litt deler nå og da, uten å konke seg helt for å få seg skyss til sommeren og høsten! Lettelese! Men kanskje ikke like gøy for denne tråden. Men jeg skal gjøre mitt for å holde liv i den sålenge motorprosjektet pågår.

 

Näste steg med den er nå å ta ut veiv, foring og hele sjæbængen!

(Jeg sier det igjen, nå blir dette kos istedet for stress, hvilket er meget godt! :) )

Link to post
Share on other sites

Hepp!

Så har man fått hjem nok en sabb G. Bygd i 1980. Med ekspansjonstank og hele sulamitten. + en del ekstra deler.

Motoren ble frakta hjem, lempa av tilhengeren, satt på hjemmelagd bukk og inspisert. Dette såg bra ut, ingen feil å se iallefall. Peila olje og slik, før sveiva ble prøvd. Joda, dette kjentes bra ut! Dro på fart på sveiva, og skulle slå over dekompen. Idet jeg skulle slå den over ble jeg klar over 1 ting. Den VAR i "komp-stilling". Auda.

Jeg yta litt 1. hjelp med tynn olje i sylinderen, plukka av dekselet og prøvde mange ganger. Den ble bedre og bedre egentlig. Siste runde prøvde jeg med en startsigarett (for å se om kompen var såpass) og denne tok fyr.

 

Toppen ble plukket av, og sylinderen fikk seg et par dl. parafin. Motoren står nå å trutner med parafin (tror ringene har satt seg) og toppen har kommet i garasjen. Ikveld har jeg vaska denne, demontert og begynt å slipe ventiler. Det var et par sår i ventilsetet til ekshaustventilen.

Ventilfjærene såg forøvrig ut som "2 fulle menn" da disse var skjeve.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ohoy der ute!

Etter 5 dager på fjellet var jeg ikveld riimelig klar for litt båtmotor! Som nevnt har jeg fått fatt i en annen Sabb som skal inn inntil videre. Her mangla det komp når vi kom hjem.

Det som har skjedd i grove trekk er at toppen er demontert, ventiler slipt og lakk handla inn. Startmotor har fått en gjennomgang og er nymalt. Lengre kom jeg ikke ikveld/natt.

Litt usikker på morgendagen, om jeg skal male toppen, eller bare hive den på motoren. Jeg tror det blir å skje, da faderen reiser på havet ila. uken. Så får vi testen om den går, og i verste fall installere den i båten.

 

Ultralydvasking av topplokk:

bilde

 

Nymalt startmotor:

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...