quantumduck Svart 29.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2015 Ja, har god erfaring med sevicen til UK/North jeg også. Og de seilene jeg har kjøpt der tidligere. Hvaslags materiale er North's "Soft Norlam" - er det mere "dacron- aktig"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 29.Januar.2015 Del på Facebook Svart 29.Januar.2015 Det er cruisinglaminat med polyesterkjerne. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Sitter med noen tilbud jeg har fått inn UK : Genoa III TapeDrive Spektra/Karbon (bærende fibre), tafeta på ene siden, horisontale rullespiler, UV-duk på akter- og underlik, 5 års garanti. Ekelund: Trioptimal Offshore Hydranet Radial, UV-duk, vertiale spiler, 3 års garanti Siden UK opererer med vinterkampanje-priser kommer seilene nesten likt ut, UK er ca 10% dyrere, men jeg oppfatter at duken er en del bedre, Ekelunds tilbud virker mer som et rent cruising-seil. Hva tror dere om disse materialene? Hvorfor tilbyr UK tafeta på bare en side? Ser at flere gjør det, men hvorfor ikke på begge sider? Ang. III vs. II el I på Match 38 - Are Ekelund anbefaler også III som mest anvendelig, hvis man bare skal ha ett forseil, men det er ikke noe problem med I'er på båten i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 jeg tror at de tar tafetta bare på en side for å redusere vekt og gjøre seilet mer anvendelig i lite vind. Med tafetta på begge sider blir det tungt/stivt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Hvilket fiber er hydranet-duken basert på? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Hydranet ligner litt på dacron og er vevd duk. Duken har innvevd fiber av dynema for å gi større styrke. Det at duken er radial betyr at det er vevd mere dynema i en retning. Tafetta gir seilet lengre teknisk levetid. Noe styrke er det jo men tafetta er veldig tynn. Tafetta kommer i forskjellig tykkelse. Den tykkeste gjør seilet stivt, spesielt når det er nytt. Vekten er viktigste grunn for å ha tafetta på en side. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Hvilket fiber er hydranet-duken basert på? Fant noe info på nett: http://www.dimension-polyant.com/en/Hydranet_2_2_1.php ... et eller annet polyester-materiale ser det ut som. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 23.Februar.2015 Del på Facebook Svart 23.Februar.2015 Ja hydranet er vevd polyester med innvevd dynema/spectra. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 hydranet må jo bli ganske tung? Jeg hadde valgt UK. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 jeg og. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 Ja, det heller mot UK, Hydranet-duken syns jeg ikke er så aktuell ihvertfall, Ekelund har sikkert nok av alternativer, men jeg tipper da prisen hopper forbi UK, og så drar det sikkert på seg med ekstra tafeta også. Liggende rulle-spiler hørtes også bedre ut enn stående. Ekelund anbefalte forøvrig at en III'er kunne skjæres noe dypere for å få mer kraft. Det kan man jo oppnå med å slakke riggen litt også, som det står ovenfor her, men da på bekostning av litt høyde. Men er det sånn at man taper høyde også om seilet er skåret litt dypere i utgangspunktet? Hadde heller ikke noe problem med tafeta på begge sider på det forrige seilet, så jeg lurer på om jeg skal bestille det denne gangen også. Generelt har båten min relativt høyt J-mål, dvs. for-trianglet er relativt stort, så en III'er er i utgangspunktet ikke helt så liten som på en del andre båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 jeg tror at de tar tafetta bare på en side for å redusere vekt og gjøre seilet mer anvendelig i lite vind. Med tafetta på begge sider blir det tungt/stivt. Dessuten tar UV-duken det meste av annen slitasje på den siden det ikke er tafeta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 24.Februar.2015 Del på Facebook Svart 24.Februar.2015 Ekelund anbefalte forøvrig at en III'er kunne skjæres noe dypere for å få mer kraft. Det kan man jo oppnå med å slakke riggen litt også, som det står ovenfor her, men da på bekostning av litt høyde. Men er det sånn at man taper høyde også om seilet er skåretståendepere i utgangspunktet? Generelt har båten min relativt høyt J-mål, dvs. for-trianglet er relativt stort, så en III'er er i utgangspunktet ikke helt så liten som på en del andre båter. Det er jo slik at båter som kun er utstyrt med fokk og seiler regatta har 3 fokker som har lik størrelse men ulik form. Ofte får de betegnelsen code 1 jib, code 2 ji, Osv. dette for å få ut potensialet i ulike vindstyrke. Skal man ha en fokk som skal være universal så er min mening at det er lettere å seile med en heavy fokk i lite vind enn en lett fokk i mye vind. Dette selv om fibermengde er gjort lik. Å gå for en stor Genoa som universal seil mener jeg er en dårlig løsning. Innrullet forseil er helt håpløst. Jeg har valgt å ikke bruke regattaseilene på tur da jeg mener det er mest lønnsomt i lengden. Uansett får man ikke alt i en pakkeløsning. Vi bor alle på forskjellige plasser i landet og har ulike behov når det gjelder seil. det som er rett for deg er nødvendigvis ikke rett for meg. Jeg merker at når jeg seiler regatta i Oslofjorden er båtene ofte satt opp mot lettere vindstyrke en det vi gjør her sør. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 25.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2015 Det er ikke budsjett til noe stor seilgarderobe, så det blir en III'er som skal dekke "alt" her. Ekelund mente også at II el I ikke er så anvendelig som eneste forseil. Spesielt når jeg har en code0 i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.