Møkkalasset Startet 26.Januar.2015 Del på Facebook Startet 26.Januar.2015 http://www.agderposten.no/nyheter/etterlyser-familiebaten-thor-i-lokalavisa-1.1370302 Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 26.Januar.2015 Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 Kanskje du kan lime inn litt tekst her? Man må være abonnent for og lese artikkelen. Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Møkkalasset Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2015 (redigert) Merkelig. Jeg er ikke abonnent, men fikk den opp på facebooksiden. Tekst under bildet: Etterlyser familiebåten «Thor» i lokalavisa Ved hjelp av en rubrikkannonse håper Elizabeth Christensen (66) på gjenforening med båten som har betydd uendelig mye for hennes oppvekst. Av: Matias Smørvik matias.smorvik@agderposten.no 911 45 962 Publisert 25.01.2015 15:51 Sist oppdatert 25.01.2015 15:51 E-post Skriv ut SAVNER: Elizabeth Christensen satte inn en annonse hvor hun etterlyser båten Thor i Lillesands-Posten. Populære saker akkurat nå «Jeg er på leting etter en eldre båt som tilhørte min familie. Ifølge et gammelt båtregister havnet båten, en skøyte på 32 fot, til en som driver med skjærgårdstjeneste i Brekkestø. Jeg skulle så gjerne ha funnet våten og eieren, men jeg har ingen navn lenger. Når jeg kontakter båtregisteret får jeg vite at det ikke lenger er mulig å spore opp båter registrert på 1960-tallet.»Forsvant ut av familienSelv er Elizabeth datter av Harald Christensen som designet toppet av båten, og deretter bestilte den. Det var en tresjark på 32 fot, som ble hentet hos en båtbygger i Hardanger i 1960. – Faren min var fra Nord-Norge og hadde dette med båt i blodet. Det ble overførte det til meg og min søster som også er veldig båtinteresserte. Han jobbet som offiser i Nato, og brukte båten mye til representasjon. Det er nok mange i det militæret miljøet som har vært om bord om båten, forteller Elizabeth Christensen. På tidlig i 70-tallet gikk båten i arv til hennes lillesøster, som hadde den sammen med sin kjæreste. Men paret holdt den bare i en sesong. Da kjæresten døde, forsvant den ut av familien. Siden er det ingen i familien som vet hvor den har blitt av, utover noen usikre observasjoner i Buskerud.Håper på retur– Jeg mener å ha sett den i Drammen. Jeg bodde i Tønsberg noen år på 80-tallet. Da kjørte vi over brua, og jeg tror jeg så den ligge langs kaia, forteller Christensen. Hun finner ikke igjen båten i båtregisteret, men har googlet seg frem til at det finnes en tilsvarende båt, som brukes i en skjærgårdstjeneste i Brekkestø. Derfor satt hun inn avisannonsen denne lørdagen. I håp om at dette kanskje kan være den bortkomne Thor. – Jeg har lenge hatt lyst til å prøve å finne ut hva som har skjedd med Thor. Det var sånn en flott båt. Jeg har lyst å finne den, og i minste fall dra å se den. Om den tilhører noen som kunne tenkt seg å la den gå, hadde det vært helt supert å få den tilbake igjen til familien.Mistet masta på jomfruturenSelv om båten forsvant i ungdomsårene, for den nå 66 år gamle kvinnen, har hun minnet fult av historier om den unike sjarken. – Jeg har de typisk tradisjonelle båtminnene, som da vi reiste nedover svenskekysten. Jeg husker spesielt noen våte sommere, dekket var ganske lekk. Det var også noen grunnstøtinger, vi gikk på noen skjær kan du si. Thor hadde en veldig tøff start på livet, da den ble kjørt fra Hardanger og via Lindesnes til Oslofjorden under ganske dårlige forhold. Vi mistet masta, Thor hadde ikke nok ballast til å takle d Redigert 26.Januar.2015 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.