rockmoen Startet 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2015 Hvilken dimensjon trenger jeg på kablene på batteriet og til starteren på en Bukh DV 36 ME diesel? Holder det med 35 mm2 ? Har foreløpig to batteri på 110 AH. Et startbatteri og et forbruk. Har tenkt å utvide med et til etter hver Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 35 mm2 hørtes veldig lite ut til startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Til sammenligning har jeg 35mm2 til dynamoen for å holde spenningsfallet nede. Jeg ville gått for 70mm2. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Og så kommer de an på hvor langt det er mellom batteri og starter. Men 35 mm2 virker noe pinglete. Sitér dette innlegget Link to post
rockmoen Svart 26.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 Ca. 3,5 meter t/r Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 hvor mange kW er starteren på da? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2015 (redigert) Startmotoren på denne er på 1300W, som skulle bli ca 110A. Ifølge tabellen her så er 35 mm2 litt overkill (funker fint opp til ca dobbel strømstyrke og 7 m t/r kabellengde). http://www.skyllermarks.se/tips-och-rad/dimensionera-en-kabel/ Husk at en liten pingle 1,5 mm2 tåler 10A kontinuerlig. Redigert 26.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Ved 12 volt ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Jeg ville ikke engang ha vurdert noe mindre enn 70mm2.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydvesten Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 (redigert) Må si meg enig med teerex her, som er den eneste som har et faglig velbegrunnet svar.. De andre svarene baserer seg utelukkende på synsing. 110A (ca. 1300W ved 12V) og kabellengde 3,5m t/r gir et spenningsfall på 0,19V ved 35mm2 .. Dette burde være med en godt nok. Bruker en 70mm2 så gir dette 0,1V.. Er ikke noe poeng å ha større enn hva man trenger. Redigert 27.Januar.2015 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bårdp Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 1300W er vel avgitt nominell effekt. Virkningsgraden på en startmotor er ikke særlig høy og en må nokk regne med at startmotoren trekker langt mer en nominell effekt på en kald vinterdag. Vil vel tro du fort kan trekke 200A. Om du skal gjøre en kvalifisert beregning av kablene må du vite hvor mye strøm startmotoren trekker med låst rotor og dimensjonere ut fra den strømmen. Dette er data som normalt oppgis for de fleste startmotorer. Jeg ville nok lagt 70 mm2 om det var min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 (redigert) La oss anta at du har rett.. 200A gir en spenningsfall 0,34V ved 35mm2, på dette oppsettet, noe som heller ikke er noe stort spenningsfall. En kjører starter i noen sekunder normalt.. eller opp til ett halvminutt.. Selv det er uproblematisk Redigert 27.Januar.2015 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
rockmoen Svart 27.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 12 volt anlegg ja Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Det kan nok stemme at 12 V og 3,5 meter går fint med 35 mm2. Tror ikke det er noe mer på bilen min som har en 3 liter dieselmotor. Og holder du deg under et spenningstap på snaue 2 V, så funker det greit å få start. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Husk at en liten pingle 1,5 mm2 tåler 10A kontinuerlig. Noja. Ein 1,5 mm2 ledning tåler 14 A kontinuerlig, uten å bli so varm at det skader omgivelsene, men for å ha noko å gå på, (toleranser i produksjon av sikringer) var sikringsstørrelsen satt til 10 A. I nyare anlegg, med automater er sikringsstørrelsen satt til 13 A. Og gjeldande grense for strømstyrke er den samme for likestrøm og vekselstrøm, og uansett spenning. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 200A gir en spenningsfall 0,34V ved 35mm2, på dette oppsettet, noe som heller ikke er noe stort spenningsfall. Jeg syns et spenningsfall på 0,34 Volt er ganske mye. Med et litt slitent batteri en kald dag/om vinteren så kan det bety start eller ikke start. Man må også legge inn at at det er noen koblinger i denne kretsen, for hver terminering har du to koblinger. I tillegg vil en kabel i båt alltid irre litt, noe som øker spenningsfallet enda mer. Jeg ville valgt en 70 mm2. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
JRK Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Hei, Nå er jo kabelen bare endel av spenningsfallet. Men jeg er helt enig med Sydvesten at 35mm2 holder fint. På den annen side så snakker vi om en total lengde på 3,5 meter, så prisen blir vel ikke avskrekkende uansett hva man velger. Jeg ville sjekket hva det er plass for av kabelsko på startmotoren og så kjøpt ledning ut i fra dette. (Det kan jo være at det rett og slett ikke er plass for en 70mm2 kabelsko). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Ved 12 volt ? Ampere er vel ampere uansett spenning. Men høyere spenning muliggjør høyere effekt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Siterer fra Skyllermarks info: En bogpropeller, ankarvinsch eller startmotor har inga problem att klara 1 volts spänningsfall utan att tappa kraft, men mer än så bör undvikas. Som tabellen viser er selv 50 mm2 nok til 3-4 ganger denne startmotorens forbruk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
powerpuff Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 En baugpropell og vinsj er laget for å gi nok effekt ved 10,5 volt, en startmotor er noe helt annet... Om du har spenningsfall på mer enn 0,5(altså 11,5V) ved start så kan stareren gi for liten effekt til å spinne opp i turtall (og dermed går strømtrekket aldri ned til 110A), kommer du ned i 10,5V er den helt sikkert for svak og du risikerer å svi/brenne startmotoren! Har sett at slike startere "sveiser" seg fast i start inngrep - og da blir det fort mye røyk i motorrommet - og sprengte batterier/defekt starter...dette skjer også om man forsøker å starte med lite strøm på startbatteriene, det er altså lav spenning som DREPER startmotorer! Husk at startstrømmen på en starter er 2,5-3,5 ganger høyere ved innslag, så du kan se strømtrekk på 350 A det første sekundet I verste fall, og du bør derfor dimensjonere kabler etter det, altså min 50mm2 , og husk også å dimensjonere minus/jording tilsvarende ! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 (redigert) Dette høres merkelig ut. Det er nok riktig at startstrømmen er mye større, men da snakker man millisekunder, ikke 1 sekund. Om man starter med for høyt spenningsfall som følge av for tynne kabler, dårlig kontakt i en kabelsko, eller dårlige batterier, så løser jo innslaget ut, og man får gjerne den gjentagende klikkingen av at innslaget prøver å koble inn, for så å ramle ut igjen. ' Det du beskriver her høres mer ut som en ihjelkjørt starter pga av at motoren drar for tung rundt eller lignende. Redigert 27.Januar.2015 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Det er nok rett dette, det er snakk om peak strøm og den varer i noen ms.. Det er nok ikke helt sant slik det hevdes at en startmotor må ha 12V for å ikke ødelegges, det er ingen startmotor i verden(på en vanlig motor som vi snakker om her) som har 12V inn når den sviver med fulllast.. Den har betydelig lavere spenning enn dette. Det er heller ikke en eneste vanlig batteri som klarer å opprettholde 12V eller mer når den pøser ut 200-400A, det vil være et betydelig spenningsfall. Om det er kaldt så er nok spenningen nede i rundt 1,2 -1,5 V per celle på ett batteri.,. og startmotoren går ikke helv..te av den grunn.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
taunus Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Jeg kjenner ikke til din buch. Men på min egen tamd31 A har jeg 100 amper til gløding samtidig. Denne glødestrømmen minker etterhvert som pluggene blir varme. Når jeg vrir på nøkkelen trekkes det 490A fra batteriene. (målt en tilfeldig morgen). Jeg tror det holder, men skulle det bli dårlig kan du øke kvadraten ved å legge en kraftig minuskabel over til motor siden. Slenger du på feks en 95mm2 lask til motor senere har du i teorien omtrent halvert lengen på starterkabelen. Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Målt på min egen 320HK, spenning (peak down) er 11,3 Volt målt på starter , altså OK. På den andre motoren var det ned i 10,5V pga mye lengre kabler, og da sliter man med å få opp turtallet og dermed få ned startstrømmen......... Det er riktig at peakstartstrøm bare er noen msekunder når alt er dimensjonert riktig, men har man underdimensjonerte kabler eller for dårlig startbatteri, så vil man I VERSTE fall se de strømstyrkene jeg snakker om. Med de problemene det medfører..... En av mine hobbyer er å bygge store amerikanske V-Twin motorer, og her kan man med en 2KW starter se opptil 550A i startøyeblikket, og om batteriet er for svakt(klarer feks bare å gi 400CCA) - så vil det trekkes 350-400A opp mot 2 sekunder, dette er malt med oscilloskop, og det er same teknologi og fysikke lover som gjelder i en båt.... Altså- man kan få høye startstrømmer I et par sekunder(og lav effekt )ved enten for svakt batteri-for stor starter(KW) - eller for tynne/lange kabler! Vet at dette er lite kjent, men det er fakta. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 (redigert) Debatt http://www.ybw.com/forums/showthread.php?7962-Starter-Motor-Current-Demand Og her for professorene http://www.cantecsystems.com/ccrdocs/Supercapacitor-Engine-Cranking-fundamentals.pdf Det omhandler bl.a. mulig bruk av kondensator for å minske batteribehovet ved start. Startmotorens Peak Current Draw-periode varer kun 0,1 sek før den stabiliserer seg, iallefall når strømkilden er kraftig nok. Redigert 27.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.