JRK Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Powerpuff, Hva du har målt på din egne 320 HK motorer er vel ikke så relevant for denne lille snekkemotoren på 36 HK. I bruksanvisningen er det anbefalt et 88 Ah batteri. Mao et batteri I størrelsesorden 700-1000Ah. Startmotoren er på 1-1,2 kW. Det betyr at du kan kjøre denne motoren I minst 10 minutter uten problemer. På den annen side så så har du helt rett I at med et 400 CCA batteri og en svær tung diesel så kan man I værste fall brenne opp en starter. Men det finnes ingen leverandører som anbefaler en slik kombinasjon. Så lenge man ikke oppfyller de krav som leverandørene anbefalerer, så blir det helt feil å argumentere med at de fysiske lovene er like. Leverandøren av denne motoren anbefaler typisk 50mm2. Det trådstarter spør om hvor grove kabler han må ha med 3,5 m total kabellengde. At noen anbefaler mer en 50mm2 er subjective synsinger uten hold I realitetene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Skal være 700-1000 CCA Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Er det ikke et poeng å redusere spenningsfallet der man enkelt kan gjøre det? Det mener nå i hvert fall jeg Jeg er også i stand til å regne ut effekt, strøm spenningsfall osv, men dette mener jeg er en så bagatellmessig sak at jeg rett og slett hadde lagt opp 70mm2 ledning for å være på den sikre siden. Dernest ville jeg også vært nøye med krymping av kabelsko og terminering for å redusere spenningsfall der også. I siste runde ville jeg valgt et startbatteri som er vesentlig større enn hva som anbefales i manualen Kan komme godt med den gangen man ligger i uthavn og lufter dieselsystemet og plundrer med et eller annet tøys Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tekniker3 Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 (redigert) På den korte lengden fungerer det fint med 25mm eller 35mm. Noe større er jo bare bortkastet vil jeg si. Er jo begrenset hva batteriet ditt orker å levere uansett. Se bare på japanske biler, der er det ikke brukt et gram mer enn hva som er nødvendig Er brukt 10mm2 på bilen min, men der er jo bare lengden en meter. Redigert 28.Januar.2015 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 (redigert) Power to the people Fortinnet kabel . Redigert 28.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 (redigert) Her er mye snacks http://swedishclassicboats.ning.com/profiles/blogs/uppdatering-kurre-del-1-elsystemet Pent, med svære hovedsikringer istedenfor hovedstrømbryter. Redigert 28.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
powerpuff Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 Jeg sporet vel litt av Topic I denne tråden, er enig med andre her at 50mm2 kabler er det rette å bruke i hans tilfelle. Viktig at jord/minus er 50mm2 også, og at startbatteriet er bra nok.... Sitér dette innlegget Link to post
rockmoen Svart 30.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 For å avslutte tråden så konkluderer vi med at det mest fornuftige er legge opp 50 mm2 kabel til + og -. Så da gjør vi det :-) Men at det mange meninger om temaet der ute er helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 (redigert) Meningene er mange, men i tabellen til batteri og strøm-eksperten Skyllermarks skal det altså være mere enn tilstrekkelig med 25 mm2 på det relativt korte kabelstrekket vi snakker om her iallefall 25 mm2 er nok til større startmotorer på 2,5 kW og 5 meter kabelstrekk t/r. Så tar du 50 mm2 har du iallefall doblet en gang til. Redigert 30.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.