Jump to content

Kjølevannlekkasje Volvo Penta 140/280


penta-jenta

Recommended Posts

Vannet sprutet først ut av lokket på varmeveksler. Den ble skiftet. Deretter sprutet det ut av koblinger både her og der. Det er åpenbart altfor trangt et eller annet sted etter varmeveksleren. Min siste teori er sprekk i manifold, slik at eksos presses mot sjøvannet når eksostrykket når et visst nivå? Det synes ingen vesentlig tæring/groing/rust i systemet

Link to post
Share on other sites

Det er sansynligvis at det er blokkering i sjøvannsystemet, nedstrøms impeller.

Varmeveksleren "gror" ofte igjen etter noen år, dette selv om man tømmer skjellsilen hyppig.

Løsne dekslet til varmeveksleren og trekk innsatsen ut. Rengjør og fjern alle skjellrester som sitter inne i mellom ribbene i veksleren. Kjøp nye pakninger og o-ringer da det er "umulig" å få veksleren tett på annen måte etter at den har vært demontert.

Dersom varmeveksleren er full av rusk, er neste trinn oljekjøleren.

Eksosmanifoilet er sjøvannskjølt og det hender at dette gror igjen pga størknet salt og rust i innløpet til raiseren. Kjør motoren varm, demonter sjøvannsrør fra oljekjøler og press sterk blanding av kaustik soda og vann inn i eksosmaifiol ( koble til et rør og bruk et kar slik at du har overhøyde ). Bruk værnebriller og hansker!!!! La blandingen stå i 10-15 min og spyl godt igjennom.

Link to post
Share on other sites

Sorry, leste ikke ditt første innlegg godt nok.

Dersom du virkelig har rengjørt alle kjølere grundig, må du sjekke eksosmanifoilen.

Tviler på at en sprekk i manifoilet vil medføre at du får et slik overtrykk i sjøvannskretsen som du beskriver. ( Har opplevet dette på ferskvannsiden på en slik motor, men da pga sperkk i toppen )Det er mindre motstand ut gjennom eksos systemet enn inn mot et sjøvannsystem med trykk. Demonter manifoilen så ser du hva jeg mener.

Har du eksosbelg med klaff? er denne gammel? er den montert feil veg? ( er usikker på om det går ann, men likevel... )

Link to post
Share on other sites

Takk for meget fornuftig svar RIB! Men denne gangen må jeg nok ærlig innrømme at det er min egen slurv som var årsaken. Jeg hadde nemlig verkstedbok på drevet, men ingenting på motoren, slik at jeg hadde misforstått innmaten til oljekjøleren som først åpenbarte seg med all sine "subseaelements", da manifolden ble fjernet. Elementet i oljekjøleren har nok ikke sett dagens lys siden den ble montert for 25 år siden (jeg har nettopp overtatt båten !) Det mest sjokkerende er at jeg overtok båten da forrige eier gav opp, etter 3 starterskift pga. denne lekkasjen, og at volvo-penta-verkstedet ikke rettet feilen. Tidligere eier var ikke motorkyndig, og overlot alltid stell og service til dem. Etter nøye staking og syrerensing av mange små hull, er tiden nå inne for en liten :drink::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...