Kronidiot Startet 27.Januar.2015 Del på Facebook Startet 27.Januar.2015 Tenkte jeg skulle prøve å få orden på det elektriske. Herregud.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 (redigert) Ikke det verste jeg har sett. Er nok lignende i mange båter.. også min fra -84. Made in Arendal, men noen har nok rota litt etterpå. Redigert 27.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Møkkalasset Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Ikke gi opp. Se fra innlegg #71 og utover i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/87879-prosjekt-oppgradering-av-agder-840/ Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Mange båter som ser slik ut og verre. Jeg hadde tenkt å få ryddet opp i båten min men ga opp for denne gang, men det står på lista som "prioritert" Har gått over alt sånn det er i uordna orden da Spent på å se resultatet etter at du har fått ryddet opp. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Hvordan går man frem for å finne frem i slikt rot? Riv ut alt og legge opp nye kabler? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
3rik Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 (redigert) jepp:) edit: altså ikke for å finne frem (det piper du igjennom med multimeter), men for å orde opp i galskapen. Redigert 27.Januar.2015 av eriklepe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Ja, her har du litt å kose deg med! Jeg har akkurat vært igjennom samme jobben på min Nimbus 3003. Trodde det var håpløst da jeg startet, men det viste seg faktisk å være overkommelig. Jeg startet med å koble ut alt som ikke var originalt, merket alt av kabler slik at jeg viste hva de gikk til. Dette var faktisk den største jobben. De kan være greit å være to slik at du lettere kan følge kablene. En drar litt i en kabel (forsiktig) og en ser hvor det beveger seg i andre enden. Slik kan du følge kabler rundt i båten. Til slutt satt jeg igjen med det originale kabel opplegget. En solid rundt med Google resulterte i fullt skjema over det originale opplegget, slik at jeg fikk greit oversikt over dette. Her beholdt jeg alt av kabler da disse var i god stand. Jeg byttet imidlertid alle koblinger, og ryddet opp ved å samle kablene i kanaler som jeg monterte inn. Min største feilkilder viste seg å være en felles jord skinne som var gjennom irret. Denne ble selvsagt byttet. Så monterte jeg inn skikkelige sikringsholdere og nye brytere. Derfra la jeg opp nye kabler til alt av ettermontert utstyr. Det var brukt mye rart av kabler til dette, så det enkleste var å bytte alt. Alt ble merket i hver ende slik at jeg ved senere behov vet hva den enkelte kabel går til. Litt av en jobb, men ikke uoverkommelig. Nå har jeg et oversiktlig opplegg som er enkelt å feilsøke,samt at det er overdimensjonert for enkelt å kunne utvide. Er allerede igang med det ved nytt søkelys, tv med anteneforsterker og ny kartplotter med radar. Det står litt mer om dette på bloggen min her inne. Sitér dette innlegget Link to post
draomc Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 her ser du åssen jeg gjorde det ,tegnet ned på et ark åssen jeg skulle ha det og satte i gang . sikkert mye meninger om biltema men mye er bra , feks krympestrømper med lim Sitér dette innlegget Link to post
draomc Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 dette er kun til motor foreløpig men har satt av skinner og brytere til resten ,navlys ,viskere , pumper osv Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 27.Januar.2015 Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 jeg har elektro bakgrunn og da er det noe enklere. det jeg gorde var å identifisere og merke alle ledninger med lengde slik , slik at jeg kunne koble fra eller kutte på riktig sted. Etter på klippet jeg og røsket ut hele den gamle gjenværende spagettien Deretter investere i bryter panel med automatsikringer ( f.eks google BEP eller Paneltronic ) neste trinn blir å arrangere to rader med rekkeklemmer (nød-nød løsning sukkerbiter) med passe avstand f.eks 5cm så kobles alle utgangene fra sikringene til rad 1, og alle forbrukerne på rad 2. dersom det er noe som skal ha strøm hele tiden legges en kort lednings-stump mellom rad 1 og 2 eller de 2 ledingene fra bryter . man lager altså et lite kryskoblings stativ og avslutter med å lage en tegning av det og å merke alt slik at det går an å finne frem fort senere. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 (redigert) Hehe! Genialt bilde... Det beste er nok å koble alt fra hverandre, og så koble opp på nytt. Da er du sikker på at du kommer i mål. Du må pipe ut parene som går til de forskjellige tingene og merke dem! Så kan du jo tegne skjemategning før du kobler... Jeg har imidlertid noen tips til deg, jeg brukte denne fremgangsmåten i en liten fritidsbåt: 1. Monter en 230V 16A C (treg) automatsikring i serie med batteriet. (En hus sikring på 230V vekselstrøm 16A kan også brukes på 12V 16A) Fordi du kommer til å kortslutte når du jobber, og da slipper du å skifte sikring hele tiden Hvis du vil, monter også en vanlig 230V 16A innfelt lysbryter i serie med denne, som batteribryter på vanlig forbruk. Når du går fra båten skrur du av denne, og da er du sikker på at ingenting tapper batteriet. I serie med startmotoren har jeg en kraftig batteribryter. 2. For å fordele strømmen har jeg brukt niter (endehylser) som presses på lederne med en nite tang. På myke ledninger må du bruke niter. Det er en slags kobberhylse som stikkes innpå de tynne trådene i en gummiledning og presses til med spesiell tang. Elektrikere har slike. Alternativt kan du fortinne endene... er vist ikke lov men på 12V er alt lov... Så stikker jeg disse inn i WAGO klemmer som kan åpnes og lukkes. Vrihylsene på bildet ditt er bare noe dritt, jeg anbefaler ikke at du skjøter sånn... 3. Bruk gjerne 1,5mm2 tversnitt til små forbrukere som lanterner, bilstereo etc. som trekker et par ampere. Legger ved et bilde av WAGO klemmene som kan åpnes og lukkes: https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56925/0_big.jpg Veldig fint å skjøte sammen i en liten boks som på bildet så det ser pent ut etterpå... Redigert 28.Januar.2015 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 (redigert) Her er mye snacks http://swedishclassicboats.ning.com/profiles/blogs/uppdatering-kurre-del-1-elsystemet Svære hovedsikringer Redigert 28.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 (redigert) De Wago klemmene som tekniker3 nevner er jo lekre, finnes i flere utførelser Redigert 28.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Marwin Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Men er de egnet i båt? Over tid?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Teerex Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 (redigert) Ja si det... samme gjelder vel 230V automatsikringer og brytere ? Men tekniker3 hadde jo putta klemmene i en boks, vanntett boks ? Redigert 28.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Marwin Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Tenker det samme. Å bryte AC og DC er to HELT forskjellige ting.... (Har tilbrakt noen timer på poppen og filt på gamle DC-brytere ja...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
svendmb Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Slike klemmer egner seg IKKE i båten. Grunnen er vibrasjoner og fukt som til sammen over tid vil gi deg kontakt problemer. Disse klemmene er beregnet til bruk innendørs og på anlegg som ikke er i bevegelse! Når du først går i gang med er slikt prosjekt ville jeg gjort det skikkelig. Bruk koplings skinner og kabelklemmer med krympestrømper. Til nød kan du bruke sukkerbiter, men disse er mer utsatt for problemer med fukt, og dersom de små skruene i en billig sukkerbit ryker, har du et problem. Du bør også bruke fortinnet kabel og ikke vanlig kopper kabel. Fortinnet er mer motstandsdyktig mot korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 28.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Hvordan "piper" jeg ut parene som en over foreslo? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Til slutt er det lurt å lage dokumentasjon i form av koblingsskjemaer for installasjonen (enkelte av oss har/får nemlig den plagsomme svakheten at vi med årene glemmer detaljer...). Her er det beskrevet et greit tegneprogram: https://baatplassen.no/i/topic/37735-designworks-lite-tegneprogram/ Installasjonsfila finner du i innlegg #7. Lykke til med ryddingen! Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Hvordan "piper" jeg ut parene som en over foreslo? På multimeteret er det en funksjon som gir et lydsignal når det er kontakt mellom lederene. Den kan du benytte for å dobbeltsjekke hvilke ledninger som går hvor. De må være frakoblet i begge ender ( batteriminus vil det som oftest være kontakt overalt i anlegget) ...Men dersom du røsker vekk altsammen og legger opp nytt anlegg er dette ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
doctordre Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Excellent job. Is the white tubing the same as the one that is used for water? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Svære hovedsikringer Og et batteri som står løst. Det skal sikres. De må være frakoblet i begge ender Dersom anlegget ellers er strømløst er det ikke nødvendig. Multimeteret danner sin egen krets. Ellers: Kabler i båt skal klamres på stiger. Ikke ligge løst eller i rør. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Ja batteriet skal sikres, men det var kanskje i anledning fotografiet. Sikkert ikke ferdigstilt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Ingen grunn til å røske vekk alt sammen om det fungerer. Jeg ville ha gått over alle koplinger og skiftet det som er tvilsomt ut, og deretter stripset dem fint sammen for å få et litt ryddigere anlegg. Å skifte ut et fungerende el. anlegg i en gammel båt bare for at det skal se "penere" ut er kun snobberi! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
3rik Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Dersom anlegget ellers er strømløst er det ikke nødvendig. Multimeteret danner sin egen krets. danner sin egen krets ja, men dersom du tar ene pinnen på, la oss si negativ pol på lampetten inne i kahytten, så er kretsen overalt hvor batteriminus er i båten. Da vil du få signal uansett hvor i båten(alle negative poler) du kobler på andre pinnen. Så du må ha en viss peiling på hvor kabel går, og så koble den fra resten for så å sjekke om det faktisk er den kabelen du er ute etter. Batteripluss er gjerne litt enklere da disse som regel har en bryter som skiller forbruker fra resten av krets. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.