Jump to content

Elektrisk uorden


Kronidiot

Recommended Posts

Ikke det verste jeg har sett. Er nok lignende i mange båter.. også min fra -84. Made in Arendal, men noen har nok rota litt etterpå.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, her har du litt å kose deg med! Jeg har akkurat vært igjennom samme jobben på min Nimbus 3003. Trodde det var håpløst da jeg startet, men det viste seg faktisk å være overkommelig. Jeg startet med å koble ut alt som ikke var originalt, merket alt av kabler slik at jeg viste hva de gikk til. Dette var faktisk den største jobben. De kan være greit å være to slik at du lettere kan følge kablene. En drar litt i en kabel (forsiktig) og en ser hvor det beveger seg i andre enden. Slik kan du følge kabler rundt i båten. Til slutt satt jeg igjen med det originale kabel opplegget. En solid rundt med Google resulterte i fullt skjema over det originale opplegget, slik at jeg fikk greit oversikt over dette. Her beholdt jeg alt av kabler da disse var i god stand. Jeg byttet imidlertid alle koblinger, og ryddet opp ved å samle kablene i kanaler som jeg monterte inn. Min største feilkilder viste seg å være en felles jord skinne som var gjennom irret. Denne ble selvsagt byttet. Så monterte jeg inn skikkelige sikringsholdere og nye brytere. Derfra la jeg opp nye kabler til alt av ettermontert utstyr. Det var brukt mye rart av kabler til dette, så det enkleste var å bytte alt. Alt ble merket i hver ende slik at jeg ved senere behov vet hva den enkelte kabel går til.

 

Litt av en jobb, men ikke uoverkommelig. Nå har jeg et oversiktlig opplegg som er enkelt å feilsøke,samt at det er overdimensjonert for enkelt å kunne utvide. Er allerede igang med det ved nytt søkelys, tv med anteneforsterker og ny kartplotter med radar. Det står litt mer om dette på bloggen min her inne.

Link to post

jeg har elektro bakgrunn og da er det noe enklere.

 

det jeg gorde var å identifisere og merke alle ledninger med lengde slik , slik at jeg kunne

koble fra eller kutte på riktig sted.

 

Etter på klippet jeg og røsket ut hele den gamle gjenværende spagettien

 

Deretter investere i bryter panel med automatsikringer ( f.eks google BEP eller Paneltronic )

 

neste trinn blir å arrangere to rader med rekkeklemmer (nød-nød løsning sukkerbiter) med passe avstand f.eks 5cm

 

så kobles alle utgangene fra sikringene til rad 1, og alle forbrukerne på rad 2.

 

dersom det er noe som skal ha strøm hele tiden legges en kort lednings-stump mellom rad 1 og 2

eller de 2 ledingene fra bryter . man lager altså et lite kryskoblings stativ og avslutter med å lage en tegning av det og å merke alt slik at det går an å finne frem fort senere.

Link to post

Hehe! Genialt bilde... :giggle:

 

Det beste er nok å koble alt fra hverandre, og så koble opp på nytt. Da er du sikker på at du kommer i mål.

 

Du må pipe ut parene som går til de forskjellige tingene og merke dem! Så kan du jo tegne skjemategning før du kobler...

 

Jeg har imidlertid noen tips til deg, jeg brukte denne fremgangsmåten i en liten fritidsbåt:

 

1.

 

Monter en 230V 16A C (treg) automatsikring i serie med batteriet. (En hus sikring på 230V vekselstrøm 16A kan også brukes på 12V 16A)

 

Fordi du kommer til å kortslutte når du jobber, og da slipper du å skifte sikring hele tiden :yesnod:

 

Hvis du vil, monter også en vanlig 230V 16A innfelt lysbryter i serie med denne, som batteribryter på vanlig forbruk. Når du går fra båten skrur du av denne, og da er du sikker på at ingenting tapper batteriet. I serie med startmotoren har jeg en kraftig batteribryter.

 

2.

 

For å fordele strømmen har jeg brukt niter (endehylser) som presses på lederne med en nite tang. På myke ledninger må du bruke niter.

 

Det er en slags kobberhylse som stikkes innpå de tynne trådene i en gummiledning og presses til med spesiell tang. Elektrikere har slike.

 

Alternativt kan du fortinne endene... er vist ikke lov men på 12V er alt lov...

 

Så stikker jeg disse inn i WAGO klemmer som kan åpnes og lukkes.

 

Vrihylsene på bildet ditt er bare noe dritt, jeg anbefaler ikke at du skjøter sånn...

 

3.

 

Bruk gjerne 1,5mm2 tversnitt til små forbrukere som lanterner, bilstereo etc. som trekker et par ampere.

 

 

Legger ved et bilde av WAGO klemmene som kan åpnes og lukkes:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56925/0_big.jpg

 

Veldig fint å skjøte sammen i en liten boks som på bildet så det ser pent ut etterpå...

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post

Her er mye snacks http://swedishclassicboats.ning.com/profiles/blogs/uppdatering-kurre-del-1-elsystemet

 

Svære hovedsikringer

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De Wago klemmene som tekniker3 nevner er jo lekre, finnes i flere utførelser

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja si det... samme gjelder vel 230V automatsikringer og brytere ?

Men tekniker3 hadde jo putta klemmene i en boks, vanntett boks ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Slike klemmer egner seg IKKE i båten. Grunnen er vibrasjoner og fukt som til sammen over tid vil gi deg kontakt problemer. Disse klemmene er beregnet til bruk innendørs og på anlegg som ikke er i bevegelse! Når du først går i gang med er slikt prosjekt ville jeg gjort det skikkelig. Bruk koplings skinner og kabelklemmer med krympestrømper. Til nød kan du bruke sukkerbiter, men disse er mer utsatt for problemer med fukt, og dersom de små skruene i en billig sukkerbit ryker, har du et problem. Du bør også bruke fortinnet kabel og ikke vanlig kopper kabel. Fortinnet er mer motstandsdyktig mot korrosjon.

Link to post

Hvordan "piper" jeg ut parene som en over foreslo?

 

På multimeteret er det en funksjon som gir et lydsignal når det er kontakt mellom lederene. Den kan du benytte for å dobbeltsjekke hvilke ledninger som går hvor. De må være frakoblet i begge ender ( batteriminus vil det som oftest være kontakt overalt i anlegget)

 

 

...Men dersom du røsker vekk altsammen og legger opp nytt anlegg er dette ikke nødvendig.

Link to post

Ja batteriet skal sikres, men det var kanskje i anledning fotografiet. Sikkert ikke ferdigstilt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ingen grunn til å røske vekk alt sammen om det fungerer. Jeg ville ha gått over alle koplinger og skiftet det som er tvilsomt ut, og deretter stripset dem fint sammen for å få et litt ryddigere anlegg. Å skifte ut et fungerende el. anlegg i en gammel båt bare for at det skal se "penere" ut er kun snobberi!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

 

 

Dersom anlegget ellers er strømløst er det ikke nødvendig. Multimeteret danner sin egen krets.

 

 

danner sin egen krets ja, men dersom du tar ene pinnen på, la oss si negativ pol på lampetten inne i kahytten, så er kretsen overalt hvor batteriminus er i båten. Da vil du få signal uansett hvor i båten(alle negative poler) du kobler på andre pinnen. Så du må ha en viss peiling på hvor kabel går, og så koble den fra resten for så å sjekke om det faktisk er den kabelen du er ute etter. Batteripluss er gjerne litt enklere da disse som regel har en bryter som skiller forbruker fra resten av krets.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...