terjejh Svart 31.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 (redigert) Takk alle, her noen tilbakemeldingerbellen:Ja, seriebrua W2 vil få samlet strømlast (24V 1400W effekt kortvarig) inn/ut som bekreftet i et tidligere svar. Men 'det mener jeg å ha bra kontroll på. I mitt tilfelle ligger S-brua lett tilgjengelig og er kort eller ca. 1/10 av lengden av parallell-kablene. All kablingen er imidlertid av samme tverrsnitt 16 mm2. Om noe tilsier at W2 bør økes for å gi mindre motstand, kan jeg lett skifte denne til 25 mm2 eller 50 mm2.Parallell-kablene får videre ca halve lasten eller 700W (?) hver, kortvarig. For å dobbeltsjekke dette igjen: Kan noen vennligst avklare om disse parallkablene skal regnes å tilhøre et "12V system" eller et "24V system" ved bruk av dimensjoneringsdiagrammet? Er det 12V, er jeg redd jeg har bommet på dette og underdimensjonert dem i fht. 4-5 m lengde.JRKJa, W2 bidrar til økt fleksibilitet. Det er lett å splitte og kople om til to separate batteribanker, enten for hurtigere lading eller bruk av bare halve batterikapasiteten i eventuelle servicetilfeller.FarcoHer var det mye og interessant informasjon, nesten så jeg først ble overveldet Jeg har latt det synke inn og kommer ikke med noen "protester", men med noen konstruktivt velmente kommentarer og oppfølgingsspørsmål.Jeg anskaffet og monterte en BMV 700 batterimonitor i fjor, mest for å ha oversikt over batteritilstanden og restkapasitet etc. under forbruk og lading. Jeg vurderte ikke å ha behov for BMV 702 (uten startbatteri) for batteribalansering, da jeg syntes det ble for spesielt for en tross alt liten og rimelig batteribank som i mitt tilfelle. For å holde batteribalansen vedlike; vil også kunne hjelpe å frakople batteriene og fullade alle hver for seg en gang i blant? Det eksisterer tydeligvis "to skoler" for serie-/parallell-kopling av batteribanker:alt. 1) Serielt (V) først og parallelt (Ah) sistalt. 2) Parallelt (Ah) først og serielt (V) sistJeg tolker ditt oppsett fom. fig. 3 og utover at du helt klart går for alt.1) og omvendt for alt. 2)I fig. 1 og 2 der du skriver: Ikke bra, midtpunktet er parallkoplet og løsningen har fått rødt lys.Som den "glade amatør" jeg er på dette området, men vitebegjærlig og med ønske om å ha "ting på stell", vil jeg svært gjerne at du henviser til publisert dokumentasjonen (på nettet), som forklarer hvorfor du gir alt. 1 "godkjent", mens alt. 2 tvertimot får stryk?Selv har jeg lest, spurt og fått det inntrykket at det ene alternativet er like bra som det andre, og at man fritt velger det som passer best i hvert tilfelle. På nettet finnes rett nok mye rart, men er det noe som påviselig blir uriktig publisert, blir det oftest fort avdekket og påpekt. Både alt. 1) og alt. 2) finnes omtalt flere steder. Her en illustrasjon til av alt. 2) http://www.batterystuff.com/kb/articles/battery-articles/battery-bank-tutorial.html Her er også en forumtråd jeg har lest med interesse, hvor spørsmålet alt. 1) vs. alt.2) blir tatt opp. Trådstarter var blitt tilrådet av en elektro-ingeniør å kable om batteribanken til (alt 2) parallelt først og serielt sist, noe som skulle gi bedre lading. Dette ble begrunnet i nye studier av LiFe-Po batteribanker og anvendelse av "Peukert’s formel". Et par støttekommenatarer i tråden var at dette også kunne gi opptil dobbelt så lang batteri-levetid, mens andre hadde hatt denne koplingen som originalt verkstedoppsett. Et par motkommentarer ville derimot ikke anbefale alt.2 for blysyrebatterier, pga dårlige erfaringer med et par batteribanker som hadde havarert. Batterileverandørene brukte også å anvise alt. 1 for kabling.http://www.cruisersforum.com/forums/f14/24v-batteries-series-or-parallel-first-119015.html#post1442809En interessant artikkel (Smart Gauge) det ble henvist til, illusterer målt skjevbelastning og forskjellige sammenkoplinger av batterier: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html Redigert 31.Januar.2015 av terjejh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Etter å ha sett nøyere på det, må jeg jaggu "krype til korset". Alt. 2 (side 1 i min PDF link) er nok OK, og lyset endres til grønt. Det forutsetter at 24V tas ut på A+ og D-. Blir det fler enn 4 batterier i en 24V bank, blir det straks litt annerledes, og det vil kanskje være lettere å forholde seg til oppsett á la side 4 og utover. Artikkelen til Smart Gauge var interessant, og bekrefter viktigheten av balansering. Takk for ditt kritiske blikk, terjejh, og beklager at jeg var litt kjapp i konklusjonene. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
terjejh Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 (redigert) Farco, takk for det. For meg er godt å ha bekreftet via "konsensus" at prinsippet jeg har koplet batteribanken opp med er teknisk riktig. At uttakskablene på A+/D-, samt seriebrua B-/C+ alle må dimensjoneres for 24V, maks last 1400W er tydelig nok. 16mm2 klarer ca. 5 m lengde. Men igjen; kan ingen avklare/bekrefte om parallellkablene A+/B+ og A-/B- samt D+/C+ og D-/C- hver for seg skal dimensjoneres for 700W ved 24V eller ved 12V system? Dette er avgjørende viktig, for 16 mm2 klarer 700W opptil lengde 10m ved 24V system, men bare 2,75m lengde ved 12V system, iflg dimensjoneringsdiagrammet http://sparelys.no/index.php?option=com_content&view=article&id=22:diagram&Itemid=40 Terje Redigert 18.Februar.2015 av terjejh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 I parallellkablene har man 24V, men halve strømmen. Det er mulig jeg misforstår deg, men hvorfor ikke overdimensjonere? Spenningsfall får man bestandig. I batterisammenkobling hadde jo drømmen vært om spenningsfallet var 0, men det er som kjent umulig. Men kablene bør vel holdes så korte og tykke som mulig(?) Spenningsfall i 12- og 24V anlegg er noe man bør ta alvorlig. Det er relativt enkelt å regne på: Strøm(A) x total lengde på kabler(meter) x 0,0164. Deler man dette på kabeltversnittet (mm2), får man spenningstapet (V). Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
terjejh Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 (redigert) Det finnes 'en lukket batterilomme foran og 'en bak i båten med plass til to batterier i hver, så dette er terrenget. Nødvendig kabellengde mellom dem blir ca 4,5-5,0 m på hver kabel. Det er brukt 16mm2 på alle kablene, noe som i utgangspunktet skulle være rikelig for et 24V system. Men så ble jeg i tvil om kanskje venstre halvdel av banken (batteri A+B) og høyre halvdel (C+D) hver for seg skulle betraktes som 12V systemer ved dimensjoneringen, da de i utgangspunktet er to parallellkoplede 12V batterier til 2x140Ah=280Ah. Det er jo først når Seriekabelen B-/C+ tilkoples det blir en 24V batteribank på 280Ah. Jeg synes fortsatt dette er noe diffust......(?) Med et totalt 24V uttak på 1400W antas at ca halvparten 700W av dette først trekkes ut fra de to direktetilkoplede batteriene A og D. Den andre halvparten 700W trekkes fra batteri B og C som er lengst unna. Egentlig er det første andelen større (jfr. målingene/beregningene i artikkelen fra Smartgauge), så det skulle være til sikker side å dimensjonere parallellkablene for 700W. Hvis 24V og 700W i parallellkablene, ville nødvendig tverrsnitt iflg. diagrammet bli 8 mm2 for 5 m kabellengde. Så 16 mm2 er altså en fordobling av nødvendig tverrsnitt. Og med totalt 20m 16mm2 kabler skulle spenningstapet bli 1.2V iflg din oppgitte formel. Er det akseptabelt (?) Redigert 20.Februar.2015 av terjejh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Jeg blir helt matt av alle detaljene i dette opplegget og orker ikke å sette meg inn i alt og finne frem regnestaven, men et spenningstap på 1,2volt er fullstendig uakseptabelt. Og 20 meter med kabel? har du ingen mulighet til å samle disse batteriene dine? har du ikke en annen plass du kan "ofre" til plassering av batteriene? I en båt på over 44 fot må det vel være litt plass der du kan omrokkere litt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
terjejh Svart 20.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2015 Linder 445 Sportsman Catch er en liten, åpen båt på 445 cm http://linder.se/produkter/planade-batar/445-sportsman-catch http://www.erling-sande.no/wsp/erlingsande/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1537&table=PRODUCT&title=445%20Sportsman%20Catch&parent_id=1006&category=1010&open=6190830 Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Kveldens quiz: Spørsmål: Hva kan gå galt hvis du underdimensjonerer kablene? Svar: Veldig mye! Spørsmål: Hva kan gå galt hvis du overdimensjonerer kablene? Svar: Veldig lite! Spørsmål: Hva kan gå galt hvis du troller? Svar: Lars H blir sint! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Sint jeg? Neida, og sorry for at jeg ikke kjente båten og at betegnelsen gikk i cm. Da er det nok bare å overdimensjonere kablene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Nettopp skumlest denne tråden, men uten at jeg har noe faglig å komme med undres jeg på hva ett 24 volt system har til oppgave i en båt på litt over 4 meter ? Sikkert flere enn meg som trodde det var snakk om en stor dieselmotor med 24 volt startmotor, men det kan vel umulig være tilfelle. Så hva er det om bord som krever 24 volt ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Forutsatt at batterier er like og fungerer perfekt så vil strømmen fordele seg med Men igjen; kan ingen avklare/bekrefte om parallellkablene A+/B+ og A-/B- samt D+/C+ og D-/C- hver for seg skal dimensjoneres for 700W ved 24V eller ved 12V system? Forutsatt att batteriene er like og at alle fungerer optimalt vil strømmen fordele seg med halvparten i hver av ledning 1 og 2, det samme mellom ledning 3 og 4. S-24 mellom B- og C+ vil ta samme belastning som forbruk/tilførsel kablene koblet til A+ og D-. Lett omtegnet ser batteribanken din ut som på figuren under og strømmen vil fordele seg som pilene viser. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
terjejh Svart 21.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Nettopp skumlest denne tråden, men uten at jeg har noe faglig å komme med undres jeg på hva ett 24 volt system har til oppgave i en båt på litt over 4 meter ? Sikkert flere enn meg som trodde det var snakk om en stor dieselmotor med 24 volt startmotor, men det kan vel umulig være tilfelle. Så hva er det om bord som krever 24 volt ? Ja, jeg ser at jeg med fordel kunne ha nevnt det innledningsvis, slik jeg nevnte det i en tidligere tråd. Denne båten er forberedt for baugmontert el-motor (i tillegg til hekkmotor). Jeg har en 24V Minn Kota RT 80ST/iP el-motor, baugmontert, saltvannsmodell for sjøfiske. Her et bilde fra linder.se av båten påmontert en litt annen motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.