Jump to content

Utnytte båten i vinterhalvåret ?


Ryttern

Recommended Posts

For oss i Oslofjorden er vinter, snø og is et problem. Jeg skulle gjerne brukt båten hele vinteren, men bor litt langt unna sjøen og måtte eventuelt måke snø rett så ofte og vinterkonservere etter hver tur. Jeg stoler ikke på landstrøm om vinteren og presenningen holder snøen unna. Derfor har jeg som regel hatt Saowanee under presenning i boblehavn og Tora på land om vinteren.

 

Målet er å alltid komme ut med Saowanee til Påske. Båt på land med sent opptak og tidlig utsetting er et problem i Oslo. Men i vinter har jeg Saowanee på land på Skjæløy. Der er de veldig fleksible, tok opp i slutten av november og garanterer utsetting i slutten av mars. Gleder meg stort til båtpussen og påskeferie på sjøen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Enig med mange her, klart båten bør brukes om vinteren, seilte selv til Strandby (DK) forrige uke. En fantastisk seilas i vintermørket. Båten ligger der nå for endel utbedringer. Savner å ha hun her nå som det meldes så flott vær.

Luftavfukter, ekstra varme. Landstrøm. Varmepistol. Dobbelt sett med fortøyningstau, (alltid noen tinte) Er greit å ha med på vintertur.

Lykke til Ryttern når din første vintertur kommer.

Link to post
Share on other sites

Plastbåter tåler stort sett is greit, har dog hørt om enkelt tilfeller der det har vært mye ferskvann og hard is at skader har oppstått. Vil tro at det allerede har vært sår i gelcoaten der det har oppstått skade.

Stort sett er det bare bunnstoffet som blir slitt av. Er det mye tykk is / isflak frykter jeg propellen mere enn skroget. En messingpropell bøyes fort av et stort/tykt isflak.

Skjønner godt at folk som bor slik at det er mye is og man blir innefrosset i månedsvis har båten på land.

Lukkede helårsbåter har vært populære i noen år nå, det jeg ikke fatter er hvorfor nesten alle blir tatt på land i september? Båtlivet mellom september og mai er jo fantastisk, god plass, fisketurer og søndagsmiddag i friluft.

Link to post
Share on other sites

Så ingen tegn til skader på gelcoaten når jeg tok opp båten i juni for å vaske og sette på nytt bunnstoff, så det lille jeg kjørte gjennom "sørpeis" forrige vinter skadet i alle fall ikke båten.

Men jeg er veldig forsiktig og tar ikke sjansen på å kjøre steder hvor det er mer is eller sørpeisen er tykkere enn den lille jeg har kjørt gjennom før. Jeg har snudd et par ganger denne vinteren på grunn av det, blant annet ved Heggholmen fyr, der jeg for første gang opplevde is i desember og tidlig januar.

 

Jeg har denne vinteren ikke tatt turen over til Bærumsskjærgården. Forrige vinter la isen seg der veldig tidlig, og jeg snudde både ved lille Ostsundet og ved Snarøya, selv om jeg så at det var kjørt råk i isen like før.

 

Alene i båten og på vinterstid snur jeg heller framfor å bevege meg på ukjent "mark".

 

Det er nok av gode opplevelser uansett, som forrige tirsdag, da jeg tok en dagstur til Oscarsborg i herlig vær. :smiley:

 

Fra lille Ostsund i desember 2013, da snudde jeg...

bilde

 

På vei til Oscarsborg forrige tirsdag, dette er vel tatt utenfor Fagerstrand.

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøver du ikke fiskesnøret av og til, Pequod?

Jeg hadde planer om det når jeg kjøpte båten, men har ikke kommet så langt. Mange år siden jeg fisket, jeg har kjøpt en sånn harpe for å kunne dorge litt, men den er ikke pakket ut engang... Har planer om å kjøpe et pilkesett istedenfor. Tror det passer meg bedre.

Link to post
Share on other sites

Er det mye is/sørpe i vannet, er det ellers en risiko for kjølevannsinntaket blir blokkert av is.

Fant ut når jeg tok opp båten i juni for å stoffe at det var et slags gitter foran sjøvannsinntaket, så det så jo betryggende ut. Sorterer vel ut det grøvste. Mer bekymret for skade på skrog og eventuelt propell, som sagt, jeg unngår å kjøre inn i områder med mye is uansett, for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Hei har hat båten ute de siste 5 år og bruker den aktivt heile året, bruker og ta den på land i mai eller juni for bunnsmøring og zink skifte. Har en 31 fots seilbåt og stor koser meg masse på vinnters tid, eneste plager er at fallene til for seilet fryser nor det blir meir en -10 ellers er eg strålende fornøyd med båtlivet :)

Willing 31

Link to post
Share on other sites

Nyyydelig tur utpå i dag. Skulle bunker på Oksenøya, men litt mye is, så gikk til Lindøya istedet, kr 12,35 pr liter! De får ikke meg som sommerkunde når jeg fyller 300 liter i slengen. I dag ble det da bare 80 liter .

Glemte å ta stemningsbilder, og nå drar jeg sykdommer etpar uker. Når jeg kommer hjem er responsen nær!

Link to post
Share on other sites

Nyyydelig tur utpå i dag. Skulle bunker på Oksenøya, men litt mye is, så gikk til Lindøya istedet, kr 12,35 pr liter! De får ikke meg som sommerkunde når jeg fyller 300 liter i slengen. I dag ble det da bare 80 liter .

Glemte å ta stemningsbilder, og nå drar jeg sykdommer etpar uker. Når jeg kommer hjem er responsen nær!

Du bruker bensin da, regner jeg med? For dieselen koster 13,55 -dyrest i hele Oslofjorden! Har derfor sluttet å bruke Lindøya. Både Kongen og Kavringen er billigere på diesel, så jeg regner med at det gjelder bensin også.

 

Fikk meg også en flott tur utpå i går, speilblank sjø og bare kos! :-)

bilde

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponerende og flott hvor ofte du tar deg en tur utpå Pequod,og så ensom du er.......ikke mange båter å se, flere bør få øynene opp for hvor fint det er på sjøen vinterstid, og bildene du legger ut bidrar nok en god del der:-)

Men 13,55 for dieselen!!!!!!! Hva i all verden er det de innbiller seg???

Vi fylte i Bakkasund i går, langt ute i havgapet og betalte 10,43.....

Redigert av fluefiskeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imponerende og flott hvor ofte du tar deg en tur utpå Pequod,og så ensom du er.......ikke mange båter å se, flere bør få øynene opp for hvor fint det er på sjøen vinterstid, og bildene du legger ut bidrar nok en god del der:-)

Men 13,55 for dieselen!!!!!!! Hva i all verden er det de innbiller seg???

Vi fylte i Bakkasund i går, langt ute i havgapet og betalte 10,43.....

Koser meg på sjøen året rundt ja! Og liten trafikk...

 

Siden i fjor sommer har jeg fylt på Oksenøya der prisen er 10.50. Selv med en 40-liters tank sparer jeg over hundrelappen! Nå om vinteren kommer jeg meg ikke dit, så da er det som sagt Kavringen og Kongen som gjelder, selv om ingen av dem er spesielt billigere heller (12,60 og 12,49).

 

Lindøya er ganske idyllisk med kiosk om sommeren, så da jeg fartet rundt den første høsten gledet jeg meg til sommeren, til å kjøpe burger og is mens jeg fylte tanken. Høsten 2013 var prisen 11,99, men fra nyttår i fjor føk den opp til 13,55. Og dermed har jeg nesten ikke vært der i fjor! Synd. Prisen er fortsatt den samme, men jeg kan da ikke tenke meg noe annet enn at de må ha hatt mindre omsetning i fjor enn i 2013? Noe annet ville ha vært rart! Jeg skyr uansett området som pesten nå, nekter å betale 13.55! Det må kun være i krisetilfeller, og da vil jeg bare fylle for å være sikker på at jeg kommer meg til neste og billigere pumpe!

Link to post
Share on other sites

Pequod: Jeg fylte diesel til 12,35. Tror bensinen var 16,40 forøvrig.

Antar at Lindøya opererer med rabatter til registrerte kunder som er storforbrukere, og dermed er de ikke avhengige av oss små.

12.35? På Lindøya? Jeg var der 3. januar og gikk i land, da stod det fremdeles 13.55 på pumpene, så da må de jo ha satt ned prisen veldig nylig! Det er jo positivt, må ta og sjekke dette på neste tur!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...