Jump to content

Knutebelg fra Jula Samme som Volvo?


Førstefender

Recommended Posts

 

Men BT har nok visse krav, siden BT og Volvo Penta både er svenske og relativt kvalitetsbevisste til en viss grad iallefall.

At Volvo til en viss grad stiller strenge krav til kvalitet,

kan jeg være enig i.Selv om de også bærer preg av den stadige" kostnadsgaloppen"

 

Nå jeg opplever å finne drivstoffslanger ferdig

med sprekker i hylla på

BT var det siste dråpen for min del.Når man ser all denne billige (er forresten ikke alltid like billig heller) "Kinadriten" som ligger i hyllene på BT og Jula blir jeg ikke akkurat

 

overbevist om at dette er noe en bør satse liv og verdier på.

 

 

Jeg også handler der , men da er det ting jeg ikke trenger å stole på.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Har spart hundretusner i løpet av et langt båtliv på "billige" deler og tatt service og reperasjoner selv. Som gammel maskinist vet jeg hva jeg gjør og hvor man kan/ bør spare.

 

At båten går nærmest garantert i stykker eller synker er bare BS. Langt de fleste belger som lekker er faktisk originalbelger, dette skjer i hopetall langs hele kysten.

Link to post
Share on other sites

Er også overrasket over at så får har havarier med OEM deler? Hos meg har VP impellere gått i stykker mens BT holdt. Skal ikke forsvare BT, men vil påpeke at alt er ikke fryd og gammen med OEM deler heller. Spesielt gummi, det eldes og stivnes, denne prosessen skjer fort. Antakelig er det viktigere å få nyproduserte deler enn OEM som har ligget på lager i mange år. Ett lite tankekors kanskje?

Link to post
Share on other sites

Har spart hundretusner i løpet av et langt båtliv på "billige" deler og tatt service og reperasjoner selv. Som gammel maskinist vet jeg hva jeg gjør og hvor man kan/ bør spare.

 

At båten går nærmest garantert i stykker eller synker er bare BS. Langt de fleste belger som lekker er faktisk originalbelger, dette skjer i hopetall langs hele kysten.

Hovedgrunnen til det er nok at langt de fleste belgene er originale.

Mange tar en kontroll av knutebelgen ved å se om den er uskaldet fra utsiden, men det hjelper lite da slitasjen kommer fra innsiden

og synes ikke før det er hull i belgen

Link to post
Share on other sites

bilteam logon gjør meg faktisk fysisk dårlig he he.

 

Jula og Europris har i det minste en del "merkevarer", så kan man velge om det billigste alternativet eller en dyrere variant.

Merkelig nok er Europris min favoritt butikk blant alle butikker, dette fordi de mange ganger har reddet situasjonen ved å være i nærheten og ha et nøkternt utvalg av alt mulig men nok til det man trenger.

Link to post
Share on other sites

Janoho du skulle hatt deg en slik :giggle:

 

bilde

 

El-verktøy handler jeg stort sett aldri på Biltema men ellers har de mye bra faktisk.

 

Europris kan nok redde en situasjon en sjelden gang, men der er OBS og CO litt bedre og Biltema best, for oss som ikke har Jula foreløpig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vel, på Belgene til Jula står det stemplet "made in Sweden" i gummien, så da er det vel ikke billig "Kinadritt"? Er det stort sett bare 10års garantiverktøy jeg kjøper fra BT, men det er til gjengjeld veldig bra etter min erfaring.

 

Hei, var og kikket på belgene i dag. Siden de er sammenpresset og det er krympeplast rundt de kunne jeg ikke se hva gummien sa om produsentland. Men etikettene på krympeplasten sier "made in P.R.C." som er Kina. Nå er jeg ikke overrasket om også volvo sine blir laget der. Fort gjort å flytte verktøyet fra Sverige til kina, uten at man må lage nytt pressformverktøy. Således kan "made in Sweden" bli stående i gummien. Jeg har i yngre dager jobbet mange år innenfor automotiveindustrien. Der var det alltid bilprodusentene som eide verktøyene, selv om underleverandører produserte for de. Dermed kunne de fort flytte verktøy til andre underleverandører, syntes de prisene ikke var bra. For ordens skyld, ikke uvanlig at spare parts ble priset 10 til 20 ganger mer enn hva de betalte fra oss. I tillegg måtte vi i 3 år etter produktet hadde gått ut av serie, forplikte oss til å levere på seriepriser. Regner med at samme er innenfor båtverden hos store produsenter som Volvo, mercruicer etc etc.

 

Med slik deleprispolitikk er det ikke rart det vokser opp gråmarkeder (ikke OEM) på populære serier som det produseres mye av. Mange av de delene kommer fra samme fabrikk, bare med annet navn.

Eksempelet med lager er veldig vanlig. Finnes 5-6 store aktører i verden inkl. SKF, som produserer for alle. Må ikke tro Volvo har egen lagerfabrikk, det er SKF, NKS INA eller noe tilsvarende, men med egen OEM forpakning og merking.

 

Mer og mer av komponenter til biler og nyttekjøretøyer er produsert i Kina. Stort sett bare montasjefabrikkene som er igjen i Europa. (Unntak finnes jo)

Link to post
Share on other sites

Vel, på Belgene til Jula står det stemplet "made in Sweden" i gummien, så da er det vel ikke billig "Kinadritt"? Er det stort sett bare 10års garantiverktøy jeg kjøper fra BT, men det er til gjengjeld veldig bra etter min erfaring.

Eg kom til å tenkja på ei tid, for omtrent eit halvt århundre siden. På den tida var ryktet til "Made in Japan" minst like frynsete som det kina har i dag. Ryktebørsen fekk det då til at dei i Japan døpte om ei av øyane sine, til Sweden. Der kom det so ein svær emballasjefabrikk, og dermed blei alle kartongane "made in Sweden"

Link to post
Share on other sites

Hver enkelt får jo kjøpe/tro hva de vil, men når ikke engang originaldeler av den gode kvaliteten

den var tidligere blir det litt søkt å tro at uorginale deler er av noe bedre kvalitet.

 

Og gamble ved å kjøpe en komponent som er helt essensiell for at båten til 1 mill. +++ skal

flyte eller ikke på billigsalg, hadde i hvert fall ikke jeg gjort.

 

 

At kineserne kan lage kvalitet er jeg ikke i tvil om, men da er delene priset deretter.

 

Det som ligger i hylla på diverse billigbutikker her i landet er ikke kremen av kinesisk

ingeniørkunst.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...