Jump to content

Innkjøp av VHF - trenger råd

Windy37GM

Recommended Posts

Hei
Har endelig fått meg VHF sertifkat. Og da bør man kjøpe seg en VHF. Og det finnes ørten typer der ute. Jeg kikket på disse:

https://www.maritim.no/standard-horizon-vhf-gx1600e-stasjonar
http://bestmarin.no/Produkter/Navigasjon,-lyd-og-bilde/VHF-og-kommunikasjon/Stasjon%C3%A6r/Cobra-VHF-F75--stasjon%C3%A6r-Hvit-101298-p0000016856
http://bestmarin.no/Produkter/Navigasjon,-lyd-og-bilde/VHF-og-kommunikasjon/Stasjon%C3%A6r/VHF-Cobra-stasjon%C3%A6r-MRF-80--sort--228072-p0001664618

Maritim har også en med innebygd GPS, da har jeg redundans mhp GPS:
https://www.maritim.no/standard-horizon-vhf-m-gps-gx1700e-stasjonar

Planen er å ha 2, en stasjonær med 25W og en håndholdt somn vi kan guide folk inn til land med/bruke når vi skal ut med jolla og fiske
Noen ide om hva jeg burde kjøpe?

mvh
Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

av disse hadde jeg kjøpt med med innebygd GPS. Har inntrykk av at Standard Horizon har bra greier. Selv har jeg god erfaring med ICOM, og har nettopp kjøpt meg en M400BB. Fordelen med den er at hovedenheten kan monteres skjult slik at det er kun er håndsettet som man trenger å ha plassert ved styreposisjonen.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hei Windy, har du tenkt på hvor du vil montere VHF'en? Jeg byttet ifjor fra en Simrad RS82 til en RS90. Dette er 'blackbox' VHF'er med løst håndsett med tastatur. Til RS90 får du både med kabel og trådløst. Min 'blackbox' enhet er montert på bakveggen i skapet under førersetet. Braketten til håndsettet er montert på det flate partiet mellom førersetet og sideveggen. Høyttaleren i sideveggen. Dette fungerer veldig bra.

Redigert av Bonus (see edit history)

Hei
Av de du nevner i innslegget ditt så hadde jeg helt klart gått fo Standard Horizon sin radio.

Det er ett god merke, og de er også store på radioer i amatørradioverden.

Samme hvem du går for, så kjøp en fra en produsent du vet kan gi deg hjelp/service i området om noe skulle ryke.

En annen ting du kanskje bør tenke på i samme forbindelse. Om du ikke kjøper en med innebygd GPS, så kanskje du bør kjøpe en radio fra samme fabrikat som GPS`n din er i fra - de har det med å "snakke" lettere sammen da - for da må du jo koble de opp mot hverandre.

Liger at du går for løsningen med en satsjonær + en bærbar - det varmer ett Kystradiohjerte å høre det - Husk å test alt sammen når du får det opp å går, og gjerne flere ganger i løpet av sesongen.

Lykke til med valget.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Den vanlig typen coax kabel for vhf er rg-58. Kommer du opp i noen meter kabel vil du ha et tap her. I en seilbåt vil dette tapet være betydlig.

Lavtaps vhf kabler vil ikke ha dette tapet. RG-213 vil ikke ha dette tapet, den er ganske tykk.

Jeg brukte en kabel som heter "Aircell 5". Den skal ha minimalt tap og er ikke så tykk. Den kjøpte jeg hos Tel-rad i Fredrikstad.

http://radiosalg.com/index.php?main_page=product_info&products_id=600

Redigert av njal (see edit history)

Den vanlig typen coax kabel for vhf er rg-58. Kommer du opp i noen meter kabel vil du ha et tap her. I en seilbåt vil dette tapet være betydlig.

Da tar jeg det med ro med min motorbåt. :smiley: Tipper min kabel er 2,5 m, og den virket til å ha godt mottak på den gamle VHFn.

Jeg mener det er veldig greit å ha vhfen i salongen,

Blir det ikke litt dårlig GPS-signal på VHFn i salongen? Eller har du koblet den via NMEA til plotteren?

VHF med både GPS og AIS innebygget har kommet på markedet nettopp nå. http://www.seatronic.no/vhf-fastmontert-vhf-c-47_202/standard-horizon-gx-p-4829

OK. Prismessig blir det hipp som happ. Jeg vil heller ha AIS mottager og VHF hver for seg, da får jeg AIS på plotteren og VHFn lever sitt eget liv. Den modellen du linker til tar dessuten mer plass enn 1700-modellen. Men hver sin smak... :smiley:

Jeg kjøpte en Simrad RS-35 i fjor som får GPS via NMEA 2000-nettet ombord. Denne er en fastmontert VHF med AIS-mottaker. Bruker en rekkemontert antenne på 1,1 meter. Har sjekket systemet med en VNA (antenneanalysator), og har en SWR nede på 1,1-1,2 over hele frekvenssprekteret.

Antenna er så pass lang at den er brukbar effektiv også, i tillegg til fin SWR. Håndholdt VHF var ikke tema som eneste VHF pga dårligere signal (minimal antenne og innefra kabinen).

Fikk en brukbar prisrabatt hos min lokale forhandler, og sparte ca. 500 kroner i forhold til butikkprisen.

Har 4-5 meter RG-58 ut til antenna.

Edit: Den innebygde AIS-en viser data på en Garmin 4012 kartplotter via nettverket ombord.

Redigert av TasleT (see edit history)

Hei

Har endelig fått meg VHF sertifkat. Og da bør man kjøpe seg en VHF.

Planen er å ha 2, en stasjonær med 25W og en håndholdt somn vi kan guide folk inn til land med/bruke når vi skal ut med jolla og fiske

Noen ide om hva jeg burde kjøpe?

mvh

Windy37GM

Grattis med VHF sertifikatet. Tok det nylig selv. :smiley:

Som håndholdt kjøpte jeg meg Simrad HH36 DSC/GPS

Lykke til! :smiley:

Det var med i min vurdering, men slo det fra meg da det var billigere å kjøpe separat AIS og VHF med GPS. Da er VHFn uavhengig av plotter også. Fant heller ikke VHF med både GPS og AIS.

Har du tatt med at du vil trenge antennesplitter eller ekstra antenne hvis du går for seprate enheter. VHF med AIS, men uten GPS får du for 3200kr. Hvis du har en plotter som kan gi posisjon til VHF så anser jeg ikke innebygd GPS i VHFen som noen stor fordel. En annen sak er at hvis VHF og plotter er sammenkoblet så får du også opp posisjonen for Distress på skjermen på de fleste moderne plottere.

Har du tatt med at du vil trenge antennesplitter eller ekstra antenne hvis du går for seprate enheter. VHF med AIS, men uten GPS får du for 3200kr. Hvis du har en plotter som kan gi posisjon til VHF så anser jeg ikke innebygd GPS i VHFen som noen stor fordel. En annen sak er at hvis VHF og plotter er sammenkoblet så får du også opp posisjonen for Distress på skjermen på de fleste moderne plottere.

For det første så er jeg litt i tvil om jeg nå trenger AIS så lenge jeg i hovedsak ferdes kystnært. (Har Marine Traffic på iPad) Større havstrekk spares til godvær. Men, ja jeg er klar over at jeg må ha separat antenne om jeg velger å kjøpe AIS mottager.

Det er uansett to grunner til at jeg vil ha VHF med GPS. Den ene er fordelen med å slippe å koble den opp mot plotter, men det viktigste er sikkerheten. Så lenge jeg er om bord i båten står VHF på. (lytteplikt) Men når jeg er i havn slår jeg av plotteren. Ved en eventuell nødsituasjon i havn, f.eks. brann, kollisjon, illebefinnende, så vil jeg kunne sende distressmelding umiddelbart, uten å vente det minuttet det tar å fyre opp plotteren. Det kan være et verdifullt minutt spart. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...