Jump to content

Kad 300 turbo overhaling

gp500

Recommended Posts

Jeg driver og overhaler en KAD 300 gått 600 timer. Innsuget etter turbo har noe olje langs veggene. Er dette et vanlig fenomen, eller faresignal? Svineri fra kompressor? Ukjent historikk på motor, kan det være rester fra tidligere turbohavari? Det skal sies at motor ikke oppnår fullt turtall, maks er vel rundt 3200 rpm hvis jeg husker riktig. Er det vanlig å kjøpe overhalingskit for turbo, eller er det like greit å bytte hele turboen? Har ikke gjort målinger av ladetrykk.

Første gang jeg skrur på diesel og turbo, har bare selvpustende 2 og 4 hjuls bensinslukere i garasjen.

Bildet er innvendig i intercooler.

bilde

Har du bilde av innmaten for intercooler. Den vil nok avsløre mer. Et klassisk problem på de fleste motorer er olje fra veivhusvetlasjon som dras inn i turbo og deretter videre inn i intercooler.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hei,

Det er helt normalt med olje i innsuget på dieselmotorer. Bilder av turbo vil gi mer håndfast info her, ta bilde av begge sider av turbo og legg ut. Men 600 timer på denne motoren er jo ingenting egentlig, hva er grunnen for overhaling egentlig? Eller er det bare turboen du mener?

Skal turboen overhales må den balanseres i etterkant, dette må gjøres av folk med spesialutstyr med andre ord, du kan gjøre en enkel skjekk med å kjenne på akselen på turbo, du skal ha litt opp og ned slakk men ikke noe ut og inn. Det som oftest skjer er at huset på eksosdelen av turbo tæres og man får for stor klaring mellom turbinhjul og huset, da mister turboen effekt med påfølgende mindre effekt i motor.

Jeg har også litt olje i ladeluftkjøleren. Det er et lite hull på undersiden av den der det kommer ut, jeg ser det slever litt ned langs startmotor. Har blitt fortalt at dette ikke er unormalt, særlig om motor går mye på lave turtall. Det er forklart med at turbo er oljekjølt og at tettingen trenger litt trykk/turtall for å holde helt tett.

Om du bare får 3200 rpm så er det for lite, den skal kunne gi 3950

Ville ikke bekymret meg med den oljemengden i kjøleren, det er helt normalt for en motor på 600 timer. Ikke lag mer jobb enn nødvendig. Det beste du kan gjøre for motoren din er hyppige oljeskift, og å holde dieselsystemet ditt rent og pent. Prøv med en dyserens i tanken ved neste påfylling, ganske vanlig at det sitter litt grums på dysespissene etter 500 timer pluss især hvis det har vært slurvet litt med filterbytter osv.

Hvis du ikke føler deg trygg i dieselmotorens verden, kan jeg anbefale en bok feks. denne https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Golf/Dieselmotor/I9788281732100

PS: hvis du har av turboen fra motoren må du ikke bruke vanlige bolter og muttere etterpå hvis de gamle knekker eller er ødelagt, du MÅ bruke varmebestandige ting, ellers får du det aldri av igjen senere, og det er en stor jobb det...

Lykke til!

Hei. Jeg har akkuratt overhalt turboene på mine KAD 300 de har gått 900 timer. Benyttet Zubi-Turboservice og de tok 4000,- pr turbo.

de sjekket klaringer på eksossiden og fant dette ok. Lagerbaner var også bra. men de slapp i gjennom olje. Trolig grunnet mye tomgangskjøring på motorer. da blir vist teningene utette over tid.

Ved denne overhalingen ble alt byttet untagen selve turbohuset. Og turboene kom tilbake ferdig lakkerte i Volvo grønn. Meget bra service og kan anbefales.

bilde

Før overhaling

bilde

Etter overhaling.

bilde

Ferdig montert.. :thumbsup:

Takk for all info folkens.

Overhalingen her består i å finne årsak til lavt turtall, samt generell sjekk av motor.

Jeg skal gjøre alt vedlikehold på denne selv, må bli kjent med hvordan dette virker.

Tidligere "mekaniker" har bla

-klart å fylle feil olje på drev, med tilhørende havari.

-ikke strammet oljefilter, og dermed fått lekkasje av motorolje i motorrom.

-tatt "vinterservice" uten å fjerne restene av gammel impeller i sjøvannsfilter.

Jeg syns det er fornuftig å ta en runde og sjekke endel punkter, motoren er tross alt 10 år gammel.

Men det er en hårfin linje mellom preventivt vedlikehold, og å skru motoren i filler. Jeg vil ikke plukke av mer enn nødvendig heller.

Tilbake til saken, intercooleren syns jeg ser bra ut, selv om det er litt oljefilm på innsugside av intercooleren.

Skal forsøke å rengjøre både luftside og vannsiden, det er tydeligvis ting som klarer å passere sjøvannsfilteret.

Turboen syns jeg ser OK ut, men det er noe koks på eksossiden, innsugsiden har jeg enda ikke sjekket.

Det er litt aksiell slakk på turboen, kanskje noen få tiendeler. Kan ikke kjenne noe radiell slakk, men dette må måles. Litt knirkelyd når den roteres for hånd.

bilde

bilde

bilde

Luftsiden av intercooler kan rengjøres vha diesel eller bremserens og basert på bildet trenger den en rens. Gjerne la det stå i et bad av væske slik at den får tid til å løse opp oljerestene.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Det kan være litt slakk i turboen, dette tas opp av oljetrykket når motor går.

Her for KKK 026 turbo;

Maximum end (axial) play: 0.16 mm
Maximum radial play: 0.42 mm

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex, det var overraskende hvor mye slakk som er tillatt. Basert på de tallene vil jeg tippe at opplagringen er i orden.

Blir hvertfall en rengjøring av utblåsningen på turbo, samt vask av intercooler.

Med en dyserens i tillegg så kan det jo hende at det er mulig å oppnå fullt turtall igjen.

Sjekk også at du ikke har for tunge propeller. Alt for mange båter er overproppede.

Har sett flere tilfeller hvor folk har satt på feil propeller ved bytte f.eks om de tror de får mer fart av å gå opp en størelse, de som tok det fikk tak i billig brukt, eller rett og slett mix-up etter verkstedbesøk/ vinterlagring.

Oppgir du hvilken størelse du har, samt hvilken fart du får på maks rpm og turtallet, er det nok mange her med KAD300 DPG som kan sammenligne utifra hva de selv oppnår av turtall vs fart på en gitt propellstørelse.

Alle DPG har vel samme utveksling tror jeg. 1,69:1?

Mvh. SAP

Teerex, det var overraskende hvor mye slakk som er tillatt. Basert på de tallene vil jeg tippe at opplagringen er i orden.

Axialt som du ser, skal det være nesten ingenting.

Det at det er slakk Radialt er fordi dette er glidelager, ikke kulelager. (oftes to lag film pr.lager så vitd jeg vet)

Det bygges en oljefilm der ala rammelager/rådelager på en veiv en motor.

Altså denne slakken er ikke der når motoren går og turboen spinner. (turboen går jo rundt ved alle turtall)

Axialt som du ser, skal det være nesten ingenting.

Det at det er slakk Radialt er fordi dette er glidelager, ikke kulelager. (oftes to lag film pr.lager så vitd jeg vet)

Det bygges en oljefilm der ala rammelager/rådelager på en veiv en motor.

Altså denne slakken er ikke der når motoren går og turboen spinner. (turboen går jo rundt ved alle turtall)

Jeg syns 0,16 er mye klaring, flere tiendeler radielt høres også mye ut for en oljefilm.

Men det er tydeligvis slik det skal være.

Når turboen snurrer med mange titalls tusen rpm så skal det nok ikke så stort oljetrykk til for å holde turboakslingen stabil, selv med 0,2 mm klaring rundt akslingen.

Det blir nesten som en snurrebass.

Blir jo noe annet med en veivaksel med relativt store krefter radialt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...