Komodo Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Først og fremst; applauderer tiltaket ditt Tobixen! Alltid moro med litt eksperimentering, og ekstra moro hvis du kommer frem til noen målbare resultater Jeg frykter at min tank er i alu, og forrige eier brukte alltid klorin. Hvis dette er riktig bør du strekke deg langt for å få utført en grundig innvendig inspeksjon av tanken. Klor kan føre til at du får tæring tvers gjennom platene i tanken. En kamerat av meg gjorde samme trikset, og fikk skutebunn full Så et par innspill. Innlegget til LarsH er jo selve essensen for hvordan du bør tenke i testen. Foreslår derfor at du går for å teste med avføring blandet med sjøvann først som sist. Da kan du se resultatet av hvordan forråtnelsesprosessen fungerer. Foreslår også at du revurderer det med halvveis på skrudd kork. Det tror jeg blir for tett, med det resultat at de anaerobe bakteriene tar overhånd. Bor heller et 13mm hull i korken og tre nedi en slangestump så det blir som en svanehals. Da kan kanna stå ute uten at det regner i den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Hvis dette er riktig bør du strekke deg langt for å få utført en grundig innvendig inspeksjon av tanken. Klor kan føre til at du får tæring tvers gjennom platene i tanken. En kamerat av meg gjorde samme trikset, og fikk skutebunn full Huff! Hele systemet bør sees over. Jeg har en drittjobb forran meg. :-( Mon tro om det kameraet som ble nevnt i en annen tråd kan være nyttig ... Innlegget til LarsH er jo selve essensen for hvordan du bør tenke i testen. Foreslår derfor at du går for å teste med avføring blandet med sjøvann først som sist. Da kan du se resultatet av hvordan forråtnelsesprosessen fungerer. Hmja - da begynner vi å teste andre ting enn bare lukt. Et annet moment er oppbygging av biofilm og urinsten på innsiden av tanken. Hvor godt ting løser seg opp er ikke så nøye for de av oss som har elektrisk toalett med kvernpumpe. Foreslår også at du revurderer det med halvveis på skrudd kork. Det tror jeg blir for tett, med det resultat at de anaerobe bakteriene tar overhånd. Bor heller et 13mm hull i korken og tre nedi en slangestump så det blir som en svanehals. Da kan kanna stå ute uten at det regner i den. Den gjennomsnittlige septiktank har ikke så god lufting - men ja, slangestump med svanehals høres ut som en god idé, bl.a. fordi man med "halvåpen kork" risikerer at luftingen blir ulik på de ulike tankene. 13mm, er ikke det litt stort? Og jeg trenger vel noen gummigjennomføringer også, det er vel ikke bare å drille et hull og putte en slange i hullet? Jeg kan jo prøve å variere litt med stengt lufting vs relativt god lufting (korka helt av). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Steini Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 (redigert) Heisann. Som Lars H nevner er det ikkje så bra med ting som dreper bakterier. Veit berre at ombord på båtene eg jobber (offshore fartøy) er me ganske strenge på at ein ikkje skal bruka klor i toalettene, da dette dreper bakteriekulturen i "septik" tankene. Kan jo nevna at ombord i skipa bruker me dette i dassen ein gang i veka som forebyggende: http://wssproducts.wilhelmsen.com/marine-chemicals/cleaning-and-maintenance-1/bio-chemicals/gamazyme-tds/ (men om ein har alu tank så er ikkje dette produktet noko å satsa på) Og til vask av toalett osv bruker me: http://wssproducts.wilhelmsen.com/marine-chemicals/cleaning-and-maintenance-1/bio-chemicals/gamazyme-btc-12-x-1-ltr/ Men ellers vil eg sei at dette var eit supert tiltak! gleder meg til resultat :) Redigert 3.Februar.2015 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Komodo Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 - da begynner vi å teste andre ting enn bare lukt. Et annet moment er oppbygging av biofilm og urinsten på innsiden av tanken. Hvor godt ting løser seg opp er ikke så nøye for de av oss som har elektrisk toalett med kvernpumpe. Ja, men det henger sammen. Det tyder på at forråtnelsesprosessen har gått sin gang som den skulle uten at du får lukten av råtne egg. 13mm, er ikke det litt stort? Og jeg trenger vel noen gummigjennomføringer også, det er vel ikke bare å drille et hull og putte en slange i hullet? Jeg kan jo prøve å variere litt med stengt lufting vs relativt god lufting (korka helt av). 13mm er nok ikke så mye, en vanlig 13mm armert pvc slange er vel ikke mer enn 10 innvendig. Du trenger ikke gjennomføring, bare bore et hull og stappe slangen nedi. Blir den litt løs er det bare å surre på et par runder med trikkertape. Det med å variere luftingen ville jeg ikke gjort. Da endrer du en av parameterne i testen, og innfører en variabel til. Ikke bare-bare med slike tester vet du Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Det med å variere luftingen ville jeg ikke gjort. Da endrer du en av parameterne i testen, og innfører en variabel til. Ikke bare-bare med slike tester vet du Får se på hvor mye vilje/tålmodighet/tid/muligheter jeg har etterhvert. Første prioritet er sjøvann/septik med ulike sanitærvæsker, lufting som tilsvarer det man finner på en typisk båt, men ellers alt likt. Det er en "opplest og vedtatt sannhet" at mye oksygen er viktig for å unngå lukt - og det høres rimelig ut - men finnes det empirisk materiale som støtter opp om påstanden? Og hvordan påvirkes dette evt av hvilken sanitærvæske man bruker? Jeg har en mistanke om at svært mange båter har underdimensjonert eller dårlig fungerende lufting - hvilken sanitærvæske er best å bruke under slike forhold? Testing med dårlig lufting står høyere på prioriteringslista mi enn testing med ferskvann (noen av oss har ferskvannsskylling - jeg vurdererer selv å installere vendekran slik at jeg kan velge) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 At aerobiske bakterier trenger oksygen (og ikke lager lukt), og at anaerobe bakterier trives best uten oksygen, mener jeg er en udiskuterbar sannhet. Og dermed vil den typen av bakteriene som får de beste forholdene dominere i tanken. Og når det da tilsettes næring til bakteriene i form av biologisk sanitærvæske med nitrogen++, vil dette bare eskalere. Bruker en sanitærvæske som dreper bakteriene, trenger en ikke lufting. Det vil si, en må jo ha mulighet til at drittlukten presses ut etter hvert som tanken fylles. I så tilfelle, kan faktisk et kullfilter monteres på UT-luftingen. Ellers, med aktiv gjæring, er det en INN-lufting for oksygen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maruma Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Hei Lars. En ting jeg lurer på er hvor lang tid de aerobiske bakteriene trenger for å ordne opp i godsakene? Jeg har liten tank på 40liter og tømmer den så fort det er mulig, den er da så å si alltid tom. Har det noe nytte hos meg? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 At aerobiske bakterier trenger oksygen (og ikke lager lukt), og at anaerobe bakterier trives best uten oksygen, mener jeg er en udiskuterbar sannhet. Og dermed vil den typen av bakteriene som får de beste forholdene dominere i tanken. Selv "udiskutable" ting har godt av å bli testet av og til. Her er det mange ting som jeg ikke tar helt for gitt. At aerobiske bakterier sørger for luktfri nedbryting er ikke noe jeg vil ta for gitt. Hvor relevant er bakterieutviklingen dersom man tømmer annen hver dag? (men, jeg vil la det gå i allefall to uker - jeg antar jeg ikke er den eneste som tidvis bruker doen mens båten står i havn, og lar det gå lengre tid før doen blir tømt) At en enkel lufteslange vil gi "suppa" nok oksygen til at nedbrytingen blir fullstendig aerob vil jeg heller ikke ta for gitt. (tenk på et akvarium - der bruker man pumpe for å tilføre vannet oksygen!) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 (redigert) Siden du er så interessert i dette at du er villig til å ha en rad plastdunker med mannsjit stående for testing, foreslår jeg at du selv sjekker litt opp på dette med forskjellige typer bakterier. Her kan du for eksempel bruke Google. Men du kan jo lese litt hva Peggie Hall skriver i "Dassens Bibel" som jeg kaller hennes ekspertuttalelse om toalettsystemer i båt.Her et avsnitt fra Dassens bibel:Sewage contains both aerobic (need oxygen to survive and thrive), and anaerobic bacteria (thrive in an airless environment); neither can function in the other's environment.Why is that important? Because only the anaerobic bacteria in sewage produce foul - smelling gasses!Aerobic bacteria break sewage down, as does anaerobic bacteria -- but aerobic bacteria do not generate odor. So as long as there is a sufficient supply of air tothe tank, and an aerobic bacteria treatment is added to aid that which naturally occurs in sewage, the aerobicbacteria thrive and overpower the anaerobic bacteria, and the system remains odor free. Redigert 4.Februar.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 At en enkel lufteslange vil gi "suppa" nok oksygen til at nedbrytingen blir fullstendig aerob vil jeg heller ikke ta for gitt. Nei, derfor bør den ha en viss diameter. Hvis kannene skal stå inne under tak kan du jo bare ta av korken. Gassutvekslingen gjennom slangen vil jo bli som diffusjon, siden det ikke vil bli noe gass-sirkulasjon. Har en viss mistanke til at de fleste septiktanker har for tynn lufteslange for å få en effektiv bakterievekst av aerobe bakterier. I tillegg har sila i gjennomføringa en tendens til å gro igjen. Ut fra ressonomentet i "dassens bibel" er jo lukten av råtne egg fra båtseptik en indikasjon på for dårlig lufting. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Det er mange her på forumet som etter å ha øket diameteren på luftingen fra det som dessverre ofte kun er 12mm til 25mm eller mer er så godt som helt har blitt kvitt septiklukten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Ei dame på Sailing and Cruising FB som har gjort en test med Theford og The Scotts sanitærveske pluss eddik. Vet ikke blandingsforholdet og det var ikke bæsj i testen. Antar hun kun testet evnen til å bryte ned dopapir. Eller vent... hun tester forskjellige typer dopapir faktisk og hvordan de brytes ned. Ok. Ikke utrolig relevant men dog... er jo en del som sliter med dopapir som tetter systemet. https://www.facebook.com/groups/SailorsandCruisers/?fref=nf Just a follow up on the TP debate...after about 36 hours, the Scott's broke down much better than the thetford rv/marine toilet paper and Scott's is the overall winner; the samples with vinegar? Held together and avoided breakdown the best...maybe vinegar causes head issues??? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Nå har ikke jeg noe problem med dopapiret. Jeg har elektrisk dass med kvern, og også kvern i septiktanktømmepumpen. Men jeg er nøye med å holde meg unna resirkulært papir. I slikt billigpapir er fibrene blitt så korte at det må brukes mye lim for å få papiret til å henge sammen. Papiret løser seg fort opp (med en lei tendens til å gjøre det allerede ved bruk der bak), men limet gjør at det legger seg rester av papir i pumper og slanger. Så jeg holder meg til ubrukt papir som "ikke har vært brukt før" (%!!#¤). Vi bruker Lambi. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 (redigert) Septiklukten blir borte med jevnlig bruk av ferskvann og edikk. Ingeting slår eddik i å fjerne lukt. Bruker mye eddik ila året. Demonterte gamle septikrør fra 1974. Rørene var rene for urinsyre. Nå er vi klare for "svensketømming". Redigert 14.Februar.2015 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
tobixen Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Jeg har kommet meg et bittelitt stykke videre: Eddik har jeg også - men, mangler fortsatt Aqua-Kem Blue og Aqua-Kem Green ... samt klorin. Pluss spylervæskekanner, jeg trenger 8-9 tomme slike. Det burde ikke være noe stort problem å spore opp ... men selv kjører jeg bil ganske så sjeldent ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Finnes ikke en bensinstasjon i nærheten da? De fleste stasjonene her i området har en slik korg på utsiden der man kan hive tomme spylervæskekanner. Ville tatt turen til nærmeste stasjon og spurt om du kunne få låne noen av disse tomme kannene (selv om jeg tviler sterkt på at stasjonen vil ta dem tilbake igjen etter forsøket ditt ) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Eneste stedet jeg noensinne har sett en slik korg er utfor Biltema i Tromsø. Men jeg skal ta en nærmere titt, vi har jo faktisk to bensinstasjoner i nabolaget. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 4.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Joda, jeg har vært blind - enhver bensinstasjon har en egen søppelkasse for tomme kanner. Og er man heldig finner man slike kanner, med medfølgende veldimensjonerte lufteslange: Nå er det mange prosjekter og problemer som har dukket opp i den siste tiden, så det tar nok litt tid før jeg får startet opp bilen og fylt den opp med tomme kanner. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
matsemann Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Har det skjedd noe mere i denne testen din? Spent på dritspent på hvordan det går... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2016 Kjenner at det er fint at septikperioden er over. Løfter toppen av dassen av. Knyter søppelsekken igjen. Løfter den ut. Setter i ny sekk. Spaserer bort til nærmeste container/dunk og slipper 1-2 ukers mansjit ned i beholderen. Så, snipp snapp snute. ------ Ingen uslipp, tanker, sanitærvæsker, ventiler, pumper, lukt, mas, dill og katastrofer med tette rør/pumper og sjit. Og mye ny lagringsplass i båten. Separett er tingen, skjønner ikke hvofor jeg ventet så lenge på å bytte.... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 (redigert) Og konklusjonen på denne strengen ble?? Problem: Kvernetoalett rett i Al 40 L tank via 1m toalettbestandig 2" slange; Sjøvanns spyling; 25 mm rør til lufting, akterut, over vann; Selv om tanken er bortimot tom, ved første bruk av dassen etter en ukes "hvile", må båten rømmes pga svovelstank fra H@L... !! Dette er alvor!! :: Båtlivet er i fare, kjærringa (min kone) og nabobåter rømmer!! Hva slags type og mengde "lurium" skal tømmes i dassen for at pumpe, tank og nese skal overleve?? (Stikkord: Grønnsåpe? Eddik? Bytte til Fv-spyling? Bytte til plasttank? Lurium?) Redigert 8.Mai.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Hydrox Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 I min båt kan jeg fylle septiktanken ved å sette 3 veis ventil i midtposisjon, da renner det sjø inn i tanken. Jeg fyller den med sjø som da tømmer tanken for illeluktende gass da den presses ut, deretter tømmer jeg den og frisk luft trekkes da inn gjennom luftingen. Har blitt standard prosedyre når båten har ligget i opplag en til to uker, eller mer. Glemmer jeg dette jages skibets besetning på land før jeg fyller og tømmer tanken. Ellers har jeg brukt Biltema sin sanitærvæske. Etter 6 sesonger så ser den faktisk ut til å holde urinstein vekke og gir grei lukt så lenge båten brukes. Jeg inspiserte systemet i vinter og fant merkelig lite avleiringer av urinstein. Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 8.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2016 For å unngå svovelstanken som kommer av anaerob nedbrytning av skiten er det rett og slett luft som skal til, da blir prosessen aerob. Mulighet for ekstra lufting som kan bedre inne- og uteklimaet? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 En båtkompis mente at dette (svolvelstanken) var vanskelig å unngå pga kombinasjonen sjø-Al-urin... Er dette riktig? OG at dette medfører tæring av Al-tanken? I så fall er vel FV-spyling den letteste veien å gå? Eller har dasstanker av plast samme problemet?? (Jeg spørr i uvett.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Draco24styling Svart 9.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2016 Jeg har plast tank, men opplever stygg lukt hvis tanken for stå tom, så jeg fyller den med ferskvann når båten ligger i ro, hvis jeg glemmer å tømme tanken, å ligger med Sepik, så lukter det ikke besj, men råttent saltvann Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.